Welke condensator?

Jeroen2

Active Member
Beste mensen,

Al een poosje ben ik bezig om een andere ECU op mijn Zip euro 5 te installeren, en ook op het gebied van de ontsteking moet er iets veranderen.

De originele bobine werkt te weinig spanning op voor een goede vonk: ik hoor wel iets tikken, maar zie geen duidelijke vonk zoals het geval toen alles nog onveranderd was.

Het lijkt erop dat de Zip bobine een voorbewerkt signaal krijgt uit de ECU, wat al wat sterker is dan 5 volt wat er uit de Microsquirt ECU komt als trigger voor de vonk. In de originele ECU, zitten wat bulten, waar dikke condensatoren achter kunnen zitten. Het zou dus kunnen, dat de Zip dus een CDI ontsteking heeft.

Bij de Microsquirt wordt een bobine aanbevolen, de LS2 om te gebruiken. Daar zit een ingebouwde igniter in, IGBT,zodat ie rechtsstreeks op de MS aangesloten kan worden.

Mijn vraag heeft te maken met de aanbeveling om twee condensatoren in de stroomketen rond deze bobine te plaatsen. Onder andere ter bescherming van de ECU. Bij de aanbeveling wordt wel de capaciteit genoemd, maar geen voltage’s. Dat snap ik niet, omdat ik meestal ook een voltage op een condensator zie staan. Hieronder het schema en de uitleg over de condensatoren

Kan iemand mij hier verder mee helpen?

1653467756561.png







The two capacitors are optional but recommended. The 1.0 µF capacitor on the +12V is helpful, it is similar to the one used on EDIS. What it does is provide brief energy storage for the discharge. The other capacitor will help eliminate back-fed noise to the MegaSquirt controller. Use a 100 pF to 0.001 µF cap on the TTL trigger input wire to ground. What this does is shunt extremely fast noise spikes to ground and not let them feed back to the MegaSquirt processor. The added capacitance is minimal - with the series resistance of 1,000 ohms (in the controller) and a 100 pF capacitor the RC 3dB time constant is 2πR × C = 0.6 microseconds.
 
Advertisement - register to remove this

Back
Top