Welke carburateur? 12mm of 17,5mm

Nathoes

Well-Known Member
Goedemiddag,

Ik heb hier een beta ark van vroeger staan die ik bezig ben weer draaiende te krijgen.
Tot nu toe zit eronder :
- DR50cc
- Originele uitlaat met snelle bocht (Gianelli)
- Malossi Multivar
- De rest is standaard

Nu is het enige wat ik nog mis een carburateur. Ik moet er sws 1 kopen want ik heb niks liggen.

Nou zit ik te twijfelen welke carburateur ik moet nemen? Een standaard 12mm dell'orto carburateur of een 17,5mm dell'orto carburateur? Gaat die veel lekkerder rijden met een 17,5mm?

70cc, teruglopers etc dat hoef ik allemaal niet. Vroeger mee gereden maar die tijd is wel voorbij.
Alvast bedankt,

Groet,

Nathan D
 
Advertisement - register to remove this

Meeste efficientie haal je uit die 12mm carburateur..

Van die 17,5mm ga je weinig merken i.c.m een DR50 (alleen dat je vaker aan de pomp staat en je jaar afrekening brandstof een stuk hoger eindigd), neem aan dat je je geld wel beter kan gebruiken..

Een 17,5mm ga je meer effect van hebben op een middeltoerig cilinder..

Bigger isnt always better!

Je moet het zo zien, dat een 2T gebruik maakt van timingen... Je hebt een cilinder dat lagere getimed is en een cilinder die hoger getimed is.. Dat hou in dat bij lagere timingen het verbranding / spoel process gewoon op de normale snelheiden gebeurd..

Ook daardoor heeft de cilinder minder power om het zo maar te zeggen..

Bij een middeltoerig cilinder ligt deze cycles veel hoger, en kan daardoor meer / sneller brandstof verwerken.. omdat de timingen veel strakker liggen van inlaat benzine / onder druk / bovendruk / ontsteking in verbrandingskamer kan de cilinder veel meer volume gebruiken en dan pas komt een grotere carburateur pas echt van pas..

Een DR50 ligt richting de originele cilinder.. Ook de standaard uitlaat is niet hoog toerig.. Dus een grotere carb heeft dan weinig veel meer waarde..

Met efficientie bedoel ik hoe efficient de brandstof word gebruikt om je scooter te laten rijden

Met een grotere carb zal je alleen maar meer brandstof door kunnen laten, alleen met lage timingen krijg je er geen winst mee..

Het zelfde dat je met een 50cc 4-takt ook niet meer vermogen kan krijgen dan wat het afgeeft... in dit geval is die 50cc zeg maar de begrenzer / de limiet.

Overigens zijn de dell-orto`s de beste carburateurs die er zijn voor 2-takt.. Gurtner bijvoorbeeld is een oude oer carburateur waar de tijd geheel heeft stilgestaan..
 
Last edited:
Back
Top