Welke 70cc cilinder past het beste?

massimouki

Well-Known Member
Dag allen,

Ik heb een nieuwe scooter gekocht met een Piaggio luchtgekoeld blok en ik ben van plan hier een 70cc onder te plaatsen.
De cilinders die ik op het oog heb zijn:
- Airsal T6 70cc aluminium (Waarom? Ik had op mijn vorige scooter een Airsal 70cc en daar ben ik wel tevreden over)
- Malossi Sport 70cc gietijzer
- Polini 70cc gietijzer
- DR70 gietijzer
- Top Performance Black Trophy 70cc gietijzer
Deze cilinders zitten allemaal in mijn budget van ongeveer +/- 140 euro.

De setup die er momenteel op zit is:
- 17,5 mm carburateur van Dellorto
- Malossi luchtfilter element
- Std krukas
- Std vario en koppeling
- Yasuni Eco
Ik ben van plan een Yasuni R aan te schaffen voor de komende 70cc setup.

Welke 70cc cilinder raden jullie mij aan? Ik maak 3 tot 4 keer per week gebruik van mijn scooter en dan maak ik rond de 20 km per keer mee.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

..Met een standaard krukas zou ik een laagtroerige 70CC Cilinder monteren , met een hoogtoerige Cilinder is het beter een Race krukas te monteren.

Malossi Sport is een laagtoerige Cilinder , en ideaal voor dagelijks gebruik.
 
..Met een standaard krukas zou ik een laagtroerige 70CC Cilinder monteren , met een hoogtoerige Cilinder is het beter een Race krukas te monteren.

Malossi Sport is een laagtoerige Cilinder , en ideaal voor dagelijks gebruik.

Mijn voorkeur ging inderdaad ook uit naar de Malossi Sport. Dat gaat hem 90% ook wel worden. Thanks voor de info!
 
@Brute-Force ik had nog wel andere vraag aangezien jij ook een 70cc Malossi Sport met Yasuni R hebt (in je bio). Ik wil er zelf ook een Yasuni R onder plaatsen maar nu begrijp er ik dat er 2 proppen inzitten, bij de mond en de demper.
Hoe rijdt dat op een Malossi Sport 70cc qua trekkracht en topsnelheid als:
- beide proppen er nog in zitten
- beide proppen eruit gehaald zijn
- één van de proppen er nog in zit

En zou ik je setup mogen weten van die Malossi 70cc?

Je zou mij een heel eind op weg helpen.
 
Ik heb een Peugeot Speedfight 3 -2 takt Lc , ( Peugeot hanteert een andere afstelling als andere Scooters )

Malossi Sport 70 CC
Carburateur : Gurtner 16,5 Mm , Sproeier 76
Rollen : 8,5 gr / stuk
Varioplaat verwijderd
Uitlaat : Yasuni R , uitlaatmond prop verwijderd
Luchtfilter : Standaard.
Banden : Michelin PowerPure , 130/60/13.

Snelheid : 95 a 100 Km / uur.
 
Zou de Airsal nemen, die is namelijk het snelste.. Polini / malossi / DR70 zijn allemaal van dezelfde categorie.. De Top black trophy is een klein tikkie rapper, aangezien de kit met een hoge druk kop erbij komt..

Maar de Airsal T6 is net een stukje sneller / rapper/
 
Zou de Airsal nemen, die is namelijk het snelste.. Polini / malossi / DR70 zijn allemaal van dezelfde categorie.. De Top black trophy is een klein tikkie rapper, aangezien de kit met een hoge druk kop erbij komt..

Maar de Airsal T6 is net een stukje sneller / rapper/

De T6 komt met een enkele zuigerveer, ik heb gelezen dat dit zorgt voor minder wrijving en meer power in de hoge toeren omdat er in de lage toeren druk verloren gaat doordat er maar 1 zuigerveer op zit. Ik heb een standaard krukas en ik ben niet van plan deze te vervangen. Is de T6 in combinatie met een Yasuni R en standaard krukas een goede combinatie voor dagelijks gebruik?
 
De T6 komt met een enkele zuigerveer, ik heb gelezen dat dit zorgt voor minder wrijving en meer power in de hoge toeren omdat er in de lage toeren druk verloren gaat doordat er maar 1 zuigerveer op zit. Ik heb een standaard krukas en ik ben niet van plan deze te vervangen. Is de T6 in combinatie met een Yasuni R en standaard krukas een goede combinatie voor dagelijks gebruik?

Voor betrouwbaarheid op de weg, nooit voor het type 1 zuigerveer gaan... Tenzij je een korte onderhoudsbeurt schema in wilt gaan plannen.. Beter dan voor een laagtoerige 70cc gaan dan. Ik kan je de black trophy wel aanraden.
 
Voor betrouwbaarheid op de weg, nooit voor het type 1 zuigerveer gaan... Tenzij je een korte onderhoudsbeurt schema in wilt gaan plannen.. Beter dan voor een laagtoerige 70cc gaan dan. Ik kan je de black trophy wel aanraden.

@eurokit ik was even op vakantie dus vandaar de late reactie. Ik denk dat ik toch voor de Malossi Sport ga in combinatie met een Yasuni R uitlaat. Het hoeft voor mij niet extreem hard te gaan maar ik vind het belangrijk dat het betrouwbaar is en lang mee gaat. Bedankt voor het advies! Ik zal de setup hier posten als alles in elkaar is gezet.
 
Nou, de 70cc zit eronder. Ik heb gekozen voor een Malossi Sport 70cc met een Yasuni R uitlaat.

De setup momenteel:
- 70cc Malossi Sport
- Yasuni R (allebei de proppen eruit)
- 17,5mm carb, sproeier 74 (bougie koffiebruin)
- Std krukas
- Std luchtfilter met Malossi element
- 5,5 g rollen
- Zwarte drukveer
- Zwarte trekveren

Ik heb de cilinder ongeveer 80 km ingereden momenteel en hij trekt goed en constant. Topsnelheid ligt op 90km/h op de teller. Die drukveer is volgens mij te sterk. Ik merkte het zelf bij het inknijpen van de poelie dus die ga ik nog vervangen voor een wat lichtere. Dus bij deze de update. Ben super blij met de setup!

Als iemand nog wat tips heeft dan hoor ik het graag!
 
Ik ga het volgende week dan even proberen aangezien ik dan pas weer thuis ben. In mijn andere scooter heb ik nog een blauwe Malossi drukveer zitten, die ga ik dan ook even testen. Ik laat het weten wat er uit is gekomen.
 
Heyhey, daar ben ik weer. Ik ben sinds een maand maar 2 dagen per week thuis dus ik heb daardoor niet erg veel aan mijn scooter kunnen werken. Ik heb onlangs een gele drukveer getest alleen deze loopt ook niet echt lekker of zoals ik wil. Volgens mij is dit het beste wat ik eruit kan halen en was mijn verwachting denk ik iets te hoog.
De setup is nog steeds hetzelfde. De drukveer die erin zit is een standaard drukveer en is in principe prima. Elk andere drukveer die ik erin doe krijg ik een hele zware dip van in het begin en trekt daarna pas op. Heb ipv 5,5g rollen 4,3g geprobeerd maar hierdoor ging hij juist wat meer overtoeren maken dus ik denk dat 5,5g prima is. Heb er overigens een nieuwe v-snaar in gedaan van Piaggio origineel, die is iets breder dan die er in zat, prestatie is niet veel veranderd, iets meer een dip in het begin. Ik ben er tevreden mee zoals hij is. Heb ergens nog wel een powerfilter liggen, maar het is prima voor mij zo.

Als iemand nog tips heeft, laat het maar weten en bedankt voor jullie hulp!
 
Een originele drukveer is voor een 70cc normaal gesproken wat te zwak.. Vooral als je met een snelle uitlaat rijd.. Dan moet de motor sneller kunnen schakelen door die sterkere drukveer. Een orginele drukveer gaat dat niet bij houden, en dan heb je kans dat de motor op het verkeerde toerental gaat draaien en dus helemaal in overtoeren schiet waardoor die dan weer slechter gaat hernemen op het gas.

Alleen je hebt nou een zwarte drukveer, alleen dat zegt mij niks van welk merk deze is.
Je zegt dat die een dip in het begin heeft.. Dan vraag ik mij af welk begin heb je het over.. Powerfilter moet je voor deze setup niet willen, zeker niet voor op de openbare weg.
 
Ik heb thuis een blauwe en gele Malossi drukveer geprobeerd met verschillende zwaarte rollen. Niks reed lekker in principe. Zou je mij kunnen vertellen wat de functie is van een zware en lichte drukveer?
Ik had namelijk altijd gedacht dat bij een lichte drukveer, de v-snaar makkelijker en sneller ik de poelie komt en dus eerder op snelheid en bij een zware drukveer dus langzamer of iets in die trant. Ik kan nergens echt duidelijke info vinden namelijk. Ben niet bekend op dit terrein.
 
Back
Top