LuuksKymcos

New Member
Hallo hallo, vraagje!
Ik heb een Kymco Agility 16 inch 45km brommer staan waarvan de zuiger + cilinder vervangen moeten worden (heeft nog 7 bar compressie en loopt dus niet meer).
Ik wil eigenlijk een ander jong gebruikt blokje, want gezien de kilometers is dat een betere optie (zowel om geld als betrouwbaarheid).
Nu zoek ik specifiek op de Agility 16 inch blokken, maar daarin is weinig te vinden bij sloperijen en op Marktplaats.
Voor de kenner dus; zijn er meer Kymco modellen die hetzelfde 16 inch motorblok hebben en die ik er dus onder kan hangen?

Alvast bedankt!!
Luuk
 
Advertisement - register to remove this

Dag Luuk,

Primair zou ik een gezocht oproep plaatsen voor een blok met eenzelfde motorcode. Dat gezegd hebbend:

Je kunt er meerdere 4-takt blokken onder hangen van bijvoorbeeld Kymco en Sym, het gaat om de ophangpunten (van blok voorzijde, achterveer / veren, luchtfilter, wielmaat (veelal 14 inch) en spatbord bevestiging, etc) en CDI-aansluiting. Let erop dat je een compleet blok koopt incl eerdergenoemde toebehoren. Je zult dus op waarschijnlijk op een WOK-scooter of een voorzijde schadescooter uitkomen.
Waarom ik de nadruk leg op een compleet blok is dat de verschillen op het eerste oog onopvallend en mogelijk onopgemerkt blijven, maar je bij montage en toekomstige vervangingsonderdelen lastig op de juiste onderdelen uitkomt.

Als derde opmerking: Een vervangende cilinderset incl montage en even een controle van krukaslagers kan wel eens erg meevallen. Vario en koppeling (-spoulies) schoonmaken, nieuw snaartje etc.

Groet,
 
Maar er is nog een belangrijk aspect waar men rekening mee moet houden.
Dit is de primaire en de secundaire as van de transmissiekast, maw de tandwielverhouding.
16 inch varianten verschillen dus van de 14 en 12 inch varianten.
Motorblok zal op zich wel passen, maar zoals eerder aangegeven hierboven dien je daar op te letten.

Kymco City 16 4 takt of een R16 4 takt motorblok zou ideaal zijn om te plaatsen.
Deze zijn ook met 16 inch wielen uitgerust maar zijn echter moeilijk te vinden.
Een 14 inch motorblok kan wel maar dan heeft men in principe ook de 14 inch wielen nodig, en of dit kan is maar de vraag.
Zo niet, is men aangewezen op het om en/of overzetten van de transmissiedelen.
 
Last edited:
Zou niet zomaar een ander blok eronder gooien als je geen gezeik wilt met de motorcode.. Want dit kan nog wel een problemen geven mits je ooit een WOK status krijgt en je de scooter opnieuw moet laten keuren.. Dan krijg je te horen dat het blok niet bij het frame hoort, en dat kan je dan wel er zuur te komen staan.
 
Zou niet zomaar een ander blok eronder gooien als je geen gezeik wilt met de motorcode.. Want dit kan nog wel een problemen geven mits je ooit een WOK status krijgt en je de scooter opnieuw moet laten keuren.. Dan krijg je te horen dat het blok niet bij het frame hoort, en dat kan je dan wel er zuur te komen staan.

De motorblokcodering is iets heel anders als het motorbloknummer!
Bovendien is het motorbloknummer helemaal geen issue voor de RDW....
Simpelweg omdat er geen database bestaat met gestolen motorblokken en/of nummers, dit is idem aan de wok gevalletjes.
Er vindt namelijk helemaal geen registratie van motorbloknummers plaats door de RDW.

Fabrikanten echter houden meestal wel een registratie bij van welk motorblok bij welk frame hoort, de ander weer niet enz.
Verder heeft dit nummer niks te maken met je kenteken en RDW.
Het wordt immers ook niet vermeld op het kentekendocument!
Het motorbloknummer is dus niet zo bepalend, VIN-nummer uiteraard wel.

Het motorblok is immers een slijtage artikel, wat vervangen kan worden.
Zou anders een mooie boel worden, blokdeel waar het nummer zich op bevindt gaat stuk en is onherstelbaar beschadigd.
Dan is men dus aangewezen op een compleet nieuwe scooter aan te schaffen....., en dat is waanzin natuurlijk.

In 2005 toen de schouwing inging is dit nummer echter wel genoteerd!
Maar de RDW heeft er echter nooit wat mee gedaan, zelfs bij motorfietsen en/of scooters is het idem dito!
 
Last edited:
Denk dat het helaas niet zo makkelijk is zoals het hier boven word beschreven.. Ik denk dat er zeker wel iets gaande is dat als het motorblok niet overheen komt met het frame dat een herkeuring gewoon niet mogelijk is. En men dan gaat weigeren om hem te willen keuren.. Met de kans dat het blok in beslag word genomen..
 
Ik heb het al div keren gedaan..../ laten doen
Frame met kenteken gekocht en de rest erbij gevist her en der!
Voor m'n eigen gemoedstoestand laten keuren op de technische specificaties en elke keer gewoon goedgekeurd.
Scooter immers aangeboden voor de verkoop, dus is zo'n document best belangrijk.
Zolang er niks aan de technische specificaties verandert is, is er geen probleem!
Naar het motorbloknummer wordt niet eens gekeken door zo'n RDW keurmeester.

Zie hiervoor ook: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/brommer
 
Last edited:
Nou nee, ik ben woonachtig in de randstad!
Meestal Waddinxveen, Schiedam en/of Zwijndrecht.

Doet de RDW keuringmeester het in Lelystad anders dan!?
En de TS had toch een iets andere vraag als ik het zo terug lees!
 
Last edited:
Back
Top