Welke 2 tak olie ?

Franske72

New Member
Beste, ik heb een vespa lx van 2010 met een 2 takt motor.
Scooter is dus al ruim 12 jaar oud.
Scooter loopt 50 km/h.
Deze heeft een apart olie vaatje, dus ik moet daar enkel olie ingieten, hij vermengt dit zelf.

Ik hoor nu verschillende adviezen.

De ene zegt : neem zeker en vast minerale olie aangezien dit minder agressief is voor deze eerder 'oudere' vespa.
De andere zegt dan weer, neem synthetische, wat zou zorgen voor een veel fijnere en propere smering.

Prijs maakt me niet uit : ik wil gewoon de beste olie om zo lang mogelijk van mijn vespa te kunnen genieten
EN
het zou ook wel fijn zijn als deze een zo min mogelijk stank/rook zou ontwikkelen.

Neem ik bv : "DENICOL SCOOT RACING 2T 1L" of "Q8 daily super" of "2 takt a kwaliteit minderale castrol (rode bus)"
(de denicol zou zelfs een geuradditief bijvoegen?)

Graag jullie mening/advies.

Bij voorbaat enorm dank.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

ok, "DENICOL SCOOT RACING 2T 1L" aangekocht.
Deze heeft een geuradditief "exotic flowers" :) staat bij op de verpakking.
Nog niet ver mee gereden en er zat nog wat olie in, benieuwd of ik hier hoegenaamd iets van zal ruiken....

De olie zelf blijkt goei spul te zijn en komt van een lokale motorspeciaal zaak.

Het is halfsynthetische tweetakt olie, ik ben dus voor de tussenin optie gegaan met de gedachtengang :

- halfsynthetische : minerale olie zou volgens mij meer rook geven, en deze halfsynthetische lijkt me iets dunner
en vloeibaarder dan de minerale em geeft dus hopelijk iets minder rook.

- DENICOL : owv het geuradditief. De scooter gaat de komende tijd gebruikt worden door mijn dochter, dus is het
dan wel zo fijn om een minimum aan rook/geur te hebben en mocht er dan toch geur zijn, dan zijn de exotic flowers ok.
 
Denk dat het voor een 2takt scooter voor dagelijks vervoer niet zo heel erg veel uitmaakt hoor. Zolang je niet die goedkope troep van bijvoorbeeld de Action inflikkerd zit je wel goed.

Die racing olie die je noemt en een A747 of de htx 976 waar ik bijvoorbeeld mee zijn iets ofwat dunner omdat ze vaak meer toeren draaien. Kan ook prima op straat maar is geen must op een standaard scooter
 
Back
Top