Wegenbelasting

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Ik zit in de gedachte om een motor of autorijbewijs te gaan halen.. Wanneer, wat hoe nog geen enkele idee.

Ik heb het bij mijn huidige werkgever niet 100% naar mijn zin.. Ik sloof veelste veel voor ze uit, krijgt er weinig voor terug (m.b.t verkorting werktijd, vrije dagen ect) In mijn omgeving is weinig werk te vinden. Woon ook in een lastig punt van nederland..

Een auto of motor zou voor mij er voor zorgen dat ik ergens anders voor iets beters kan kijken..
Nou hoorde ik laatste dat de wegenbelasting vrij van oude oltimers niet meer door ging?
Heb i.i.g zoiets opgepikt / gehoord.

Waar ik echt niet zit te wachten is dat ik straks vervoer heb dat mij nogal me salaris gaat kosten..

Nou ben ik zelf nooit in aanraking gekomen van de wegenbelasting.. Maar er zullen een hoop die op dit forum zitten wel hebben..


Nou zou ik graag wat grove voorbeelden willen hebben wat wat ongeveer kost aan wegen belasting..

Wat is duurder / wat is goedkoper? Welke opties heb ik nog tot wegenbelasting vrij in de groep autos / motoren (misschien andere voertuigen dan brommers / scooters)
 
Advertisement - register to remove this

Hier kan je exact uitrekenen hoeveel wegenbelasting je moet betalen: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/

Het hangt dus af van het gewicht van de auto en waar je woont.

De wegenbelasting voor oldtimers is inderdaad veranderd, de auto moet nu een stuk ouder zijn en je mag geloof ik een gedeelte van het jaar er dan ook niet mee rijden wil je voor volledige vrijstelling in aanmerking komen. Dus ik zou die optie uit je hoofd zetten.
Tevens ontkom je er niet aan dat vervoer, of het nou een auto of motor is, geld gaat kosten. Behalve de wegenbelasting heb je ook nog onderhoud, afschrijving, verzekering en brandstof. De meeste werkgevers zijn ook een stuk minder scheutig met een goede reiskostenvergoeding, de huidige 19 cent de km (onbelast) wat de meeste werkgevers bieden (is niet verplicht) is bij lange na niet genoeg om alle kosten te dekken.

Ik denk dat de motor het goedkoopst is. Je rijdt over het algemeen wat zuiniger, verzekering en wegenbelasting zijn een stuk goedkoper. Maar afhankelijk van het werk wat je doet en het weer is de motor niet altijd geschikt :)
 
Ik heb een paar voorbeelden voor je op gezocht..
Ik weet niet in welke regio je woont. Er zit verschil in de belastingen per provincie namelijk.

Toyota aygo 1.0 12v vtti van 2007, van 775 kilo kost aan wegenbelasting, ongeveer 59 euro per kwartaal.

Golf 2 1.8 cabrio uit 68 betaal je 19 euro per kwartaal.. Als het je eerste auto is.
Als 2 auto betaal je er geen wegenbelasting over.

Een auto van ongeveer 1000 kilo(bv golf 3 1.8 1996) kost je ongeveer € 100 per kwartaal
 
Ik betaal met plezier mijn €160 / kwartaal (of wat is het?) voor mijn 1295kg zware 3 serie. Beetje staal om je heen heeft zo zijn voordelen als iemand achterop je knalt oid......

Zeker als je grotere afstanden ga rijden zou ik persoonlijk voor geen goud met een C1/Aygo of whatever rijden. Kunt stukken beter een iets grotere auto (formaat Polo) halen en een paar tientjes per kwartaal meer betalen imo.
 
Ik betaal met plezier mijn €160 / kwartaal (of wat is het?) voor mijn 1295kg zware 3 serie. Beetje staal om je heen heeft zo zijn voordelen als iemand achterop je knalt oid......

Zeker als je grotere afstanden ga rijden zou ik persoonlijk voor geen goud met een C1/Aygo of whatever rijden. Kunt stukken beter een iets grotere auto (formaat Polo) halen en een paar tientjes per kwartaal meer betalen imo.
Ik ben het helemaal met je eens... Beetje blik om je heen is wel fijn... Heeft mij een paar weken geleden het leven gered...
Ik betaalde voor de volvo € 234 per kwartaal.
Voor de bmw cabrio €190 per kwartaal
 
Ik heb een paar voorbeelden voor je op gezocht..
Ik weet niet in welke regio je woont. Er zit verschil in de belastingen per provincie namelijk.

Toyota aygo 1.0 12v vtti van 2007, van 775 kilo kost aan wegenbelasting, ongeveer 59 euro per kwartaal.

Golf 2 1.8 cabrio uit 68 betaal je 19 euro per kwartaal.. Als het je eerste auto is.
Als 2 auto betaal je er geen wegenbelasting over.

Een auto van ongeveer 1000 kilo(bv golf 3 1.8 1996) kost je ongeveer € 100 per kwartaal

Regio limburg.


Waarom is de ene provincie duurder dan de ander? Heeft dit te maken met de bezetting van de weg?
 
Last edited:
Ik betaal met plezier mijn €160 / kwartaal (of wat is het?) voor mijn 1295kg zware 3 serie. Beetje staal om je heen heeft zo zijn voordelen als iemand achterop je knalt oid......

Zeker als je grotere afstanden ga rijden zou ik persoonlijk voor geen goud met een C1/Aygo of whatever rijden. Kunt stukken beter een iets grotere auto (formaat Polo) halen en een paar tientjes per kwartaal meer betalen imo.


Goed, je hebt waarschijnlijk geld teveel? Ja ik ben nogal erg groen.. Geef ik graag toe...
Maar mijn bedoeling is voor een auto te gaan (eigenlijk) en het hoeft voor mij eigenlijk :

- 4 wielen te hebben
- Aangezien me vriendin een eigen auto heeft, zie ik het nut niet in van nog een grote auto.. (heb momenteel een brommobiel voor de deur staan en heb er voor mij zelf ruimte genoeg in)
- Ik heb geen zin in een slurpende auto, het hoeft voor mij ook geen tank te zijn ect.. Ik zag op mijn werk iemand in een kia picanto rijden / hebben.. Die richting zit ik zelf ook aan het zoeken..
- De wagen zal dan 99% voor mij zelf zijn.. Aangezien me vriendin automaat rijd.

- uiterlijk vind ik niet zo`n probleem.

- Aanschafprijs , benzine verbruik, belasting vind ik wel belangrijk.. Wil gewoon van A naar B kunnen komen.. Verder heb ik geen wensen.
 
Last edited:
Regio limburg.


Waarom is de ene provincie duurder dan de ander? Heeft dit te maken met de bezetting van de weg?

De provincie mag hier zelf een bepaling voor maken, maar het scheelt in de praktijk niet super veel. En volgens mij is Limburg een van de goedkopere provincies.

Maar als ik je wensen zie dat kom je inderdaad uit bij de kleinere auto's. En deze zijn prima, maar hou er rekening mee als je hier elke dag veel km's in gaat maken je plezier in het autorijden gauw verdwijnt :p

De keuze is dus ruim tegenwoordig in het segment van de Kia Picanto en het is allemaal kwalitatief redelijk ok. Dan komt het aan op de eigen wensen. Het verbruik kan je ook checken op http://www.spritmonitor.de/en/ wat een realistischer beeld geeft dan de opgave van de fabrikanten.
 
Goed, je hebt waarschijnlijk geld teveel? Ja ik ben nogal erg groen.. Geef ik graag toe...
Maar mijn bedoeling is voor een auto te gaan (eigenlijk) en het hoeft voor mij eigenlijk :

- 4 wielen te hebben
- Aangezien me vriendin een eigen auto heeft, zie ik het nut niet in van nog een grote auto.. (heb momenteel een brommobiel voor de deur staan en heb er voor mij zelf ruimte genoeg in)
- Ik heb geen zin in een slurpende auto, het hoeft voor mij ook geen tank te zijn ect.. Ik zag op mijn werk iemand in een kia picanto rijden / hebben.. Die richting zit ik zelf ook aan het zoeken..
- De wagen zal dan 99% voor mij zelf zijn.. Aangezien me vriendin automaat rijd.

- uiterlijk vind ik niet zo`n probleem.

- Aanschafprijs , benzine verbruik, belasting vind ik wel belangrijk.. Wil gewoon van A naar B kunnen komen.. Verder heb ik geen wensen.

Daihatsu cuore.. Vanaf bouwjaar 99...
Kost weinig in aanschaf, wegenbelasting en verzekering.
Zijn vlotte autootjes.
Heb zo'n ding als bezorgauto gehad...ding nieuw gekregen, we hadden er 3 op de zaak.
1,5 jaar in bezorgd... 2 ton mee gereden... Alleen in Almelo en omgeving... Dus elke keer korte afstanden.....
Weinig problemen gehad met de auto... En dat terwijl er altijd onwijs in die auto's getrapt werd...
 
Zat zelf ook te kijken naar 1... Heel toevallig staat mijn ouwe bezorgauto op marktplaats..
We hadden 3 met opvolgende kentekens..
82, 83 en 84-gg-sr

83-gg-sr heb ik al die tijd mee rondgereden.
http://link.marktplaats.nl/808445905

Jeugdsentiment...
Maar ik zou deze cuore niet willen hebben... Weet wat er allemaal mee gebeurd is.
En aangezien ik weet dat ie meer dan 140000 gelopen heeft.... Dat had ie et eerste jaar er al op zitten...
 
Auto blijft sowieso aardige wat geld kosten.
Ik betaal zelf rond de 170 per kwartaal (bmw e46), maar daar stopt het natuurlijk niet bij.
Je hebt nog onderhoud, verzekering, brandstof kosten.
Ik rijd niet veel (tank 1x in de 4 weken ofzo) maar ben met alles (inclusief de nodige beurtjes enzo) sowieso 300 per maand kwijt.

Geen idee wat een motor precies kost, maar ik zou de optie zeker eens bekijken.
 
Goed, je hebt waarschijnlijk geld teveel? Ja ik ben nogal erg groen.. Geef ik graag toe...
Maar mijn bedoeling is voor een auto te gaan (eigenlijk) en het hoeft voor mij eigenlijk :

Geld teveel is een groot woord maar ik hoef er niets voor te laten. Wat betalen voor veiligheid en comfort is wat mij betreft een goeie investering (rij een halfuurtje enkele reis naar mijn werk...).

Auto blijft sowieso aardige wat geld kosten.
Ik betaal zelf rond de 170 per kwartaal (bmw e46), maar daar stopt het natuurlijk niet bij.
Je hebt nog onderhoud, verzekering, brandstof kosten.
Ik rijd niet veel (tank 1x in de 4 weken ofzo) maar ben met alles (inclusief de nodige beurtjes enzo) sowieso 300 per maand kwijt.

Geen idee wat een motor precies kost, maar ik zou de optie zeker eens bekijken.

Auto rijden is gewoon duur. Zit je financieel krapper moet je (als het niet nodig is) gewoon geen auto kopen of een opgevoerde rugzak rijden .Om eerlijk te zijn heb ik nooit berekend wat de auto kost ;).

Voordeel van een oudere auto is wel dat je weinig afschrijving meer hebt iig. Oude Yaris of Ford Ka Twingo zijn leuke (en 100x beter rijdende) auto's. Zitten alleen qua wegenbelasting hoger.
 
Auto rijden is gewoon duur. Zit je financieel krapper moet je (als het niet nodig is) gewoon geen auto kopen of een opgevoerde rugzak rijden .Om eerlijk te zijn heb ik nooit berekend wat de auto kost ;).

Dat sowieso ja :)
Maar ook al kan je het makkelijk betalen, is het best wel goed om te weten wat het nou allemaal precies kost.
Ik keek er vroeger ook nooit naar hoor, totdat ik dacht "kan ik niet gewoon 3 dagen per week werken ipv 5?".
Toch wel goed om te zien wat dingen kosten en waar je op kan besparen.
 
Back
Top