Weet niet wat te doen

Little-1

PechNrgDriver
hey mensen

tis wa is het ene probleem opgelost kom er weer een ander probleem. mijn scooter lekt ineens koelvloeistof ik weet nog niet precies waar maar bij de bok(standaart) dus achter het slakkenhuis(vliegwiel) het is niet zoveel maar ook ni goed als ik een stukje heb gereden hoor ik het bij mn radiator borrelen. dit is totaal nieuw voormij en ik heb geen idee wat ik moet doen. HELP AUB :(

grtn Martijn
 
Advertisement - register to remove this

als je pia hebt, dan klopt dat gaatje, dat hoort er te zitten voor smering van je waterpomp, dus niet dichtmaken want als er kvs lekt dan lekt het dan daarna uit de keering bij de vario, dus ff waterpomp vervangen
 
Ik heb mn cartercap eraf gehaald en kwam tot de conclusie dat ik niet weet wat nou mn waterpomp is :p?

Wat links onder in de carter zit (langs vario) dat is toch de oliepomp? hiervan zat het driekhoekig plaatje erg los er zaten nog maar 2 schroeven in inplaats van 3 en deze waren vrij los (ik denk dat mn fietsemaker een beetje aan het saboteren is gegaan of mn vorige eigenaar is een supper sul geweest:p)

achter dit plaatje werd een tandwiel aangedreven door de krukas dit werkte allemaal nog goed. Maar verder weet ik het eigenlijk dus ff ni kan iemand me vertellen hoe ut zit, THNX

gtn Martijn
 
Last edited:
Je oliepomp zit aan de andere kant hor. :) En zit niet vast met een 3-hoekig plaatje.. maar dat heeft niks met koelvloeistof te maken hoor.. je waterpomp zit niet achter je carterkap, die kun je alleen zien als je je blok splitst bij Piaggio.
 
ik vond dit:

Eerst haal je alles aan de vario kant eraf totdat je bij het asje bent.

Dan ga je naar de ontstekingskant en maak je ook alles los totdat je het radje kunt zien zitten .

Nu laat je iemand anders met een tang dat asje vasthouden, En doe je aan de andere kant een dop of een pijpsleutel 8 door het gat. En draai je het asje los.Totdat hij zo ver mogelijk los zit als ie klem zit niet verder draaien want anders maak je het radje kapot en kun je alsnog splitten

Dan haal je aan de variokant de zegering boven het lager eruit. en probeer je de as eruit te trekkenlukt dit niet geef je hele zachte tikjes op op de pijpsleutel op het asje aan de andere kant. dat komt ie vanzelf naar voren.

als je het radje er niet verder in kunt slaan moet je proberen om hem eruit te trekken.

Lukt dit niet moet je een soort poelietrekker voor dat asje zien te improviseren. dit was dus bij mij het geval. ik heb het gedaan door een griptang op het asje te zetten heel hard dicht te laten knijpen door iemand anders, en dan zelf een klauw hamer achter de tang te houden en als wig gebruiken op het blok (wel ff blokje hout op je carter) zo kun je hem er heel rustig uit trekken.

als ie eruit is zit je keering nog helemaal achterin die kun je eruit halen met een punttangetje.

Dan pak je de nieuwe keering en een dop die precies in de keering past daar zet je het verlengstukje op. en zo kun je hem helemaal achter in het carter duwen (vanaf de variokant). duw todat ie niet verder kan en ga niet forceren anders kun je het radje beschadigen. hij moet er dus verkeerd om in zoals die ouder ook zat

dan zet je de het nieuwe asje en de lagertjes en ringetjes(wat in het reviesiesetje zit) weer net zo in elkaar als de oude. en die zet je in het carter. met de tapdraad naar achter natuurlijk .
en die duw je erin. als dat niet wil doe je een dop op het asje en tik je hem er rustig in. het gaat vrij gemakkelijk dus ik heb het blok niet verwarmd ook mede omdat je er gewoon moeilijk bijkomt.

dan doe je het zegeringetje er weer op en klaar is het

let op !!!. het radje heeft linkse schroefdraad. dus je moet de sleutel precies de andere kant op draaien en probeer van te voren even of het tandwiel redelijk soepel om het nieuwe asje gaat. anders moet je hem ff afvijlen en moet ie er weer uit.


-Dit lijkt me vrij moeilijk. hoeveel kost zoon reviesiesetje, en hoeveel zou het ongeveer kosten als je het door scootermaker laat doen?
 
ok waarschijnlijk kan ik een NTT kopen voor 200euro met een goed frame blok en voorvork uitlaat lijkt kapot maar dr is nix wat we ni kunnen lassen:) vinden jullie het slim om dit te kopen en dan gewoon van de 2 blokken een goed blok maken?

dit lijkt me goedkoper als de waterpomp laten maken aangezien een waterpomp €80 kost en dan nog de uur kosten..
 
Last edited:
een waterpomp setje is iets van 10 euri hoor. En je kan het best zelf vervangen....

en anders vraag je aan je dealer wat dat kost als zij het doen... ga gewoon een paar dealers af...
 
Back
Top