weet iemand wrm mijn scooter niet start??

malagutiphantom

Well-Known Member
Ik heb een malaguti f12 uit 1999, (zie mijn profiel voor foto's)
zomers ging alles goed, lekker warm weer en cruisen en gewoon leuke tijd met mijn scooter. Totdat net toen het een beetje koud ging worden ik de olie bij wilde doen, in e schuur vond ik een groot roze fles met 2-TAKT MOTOR OIL erop. ik dacht jhaa die is vast wel goed en giete die in de olietank. na een paar dagen deed mijn scooter heel erg raar. Ik merkte het voor het eerst na mn training. ik reed iets zachter zodat mn vrienden mijonde bijhouden op de fiets, maar toen ik wilde optrekke( wat mij meestal heel erg goed lukt met mijn terugloper) wilde hij niet egt. Hij begon zelfs te spurten, eenmal thuis liet ik het erbij. sindsdien als ik hem wilde starte(via kick) deed die het niet. Sommige vrienden zeggen dat het door de kou komt, andere zegge door de choke die miss altijd aan heeft gestaan en sommige zegge dat ik mijn carburator moet schoonmaken. Maar ik weet egt niet wat ik moet doen en VRAAG JULLIE OM HULP DIE IK ERG NODIG HEB.

DUS AUB ALS JE EEN IDEE HEBT ZEG HET DAN EVEN, WANT EEN LEVEN ZONDER MIJN MALAGUTI KAN IK NIET AAN:$:p
 
Advertisement - register to remove this

of bedoel je deze?
01350013_hi.jpg
 
messchien heeft het niets te maken met de olie die je erin hebt gegoten, en is het puur toeval dat hij rond dezelfde tijd ermee ophield.
Als ik jou was gewoon ff de basis dingen nakijken zoals bougie en carb.
 
neej ik weet ckr dat het 2-takt olie was, maar het was zegmaar een doorzichtige fles, met roze inhoud, maar ik geloof het wel als je zegt dat het daar niet door kwam, want hij starte daarna wel soms.
maar wat denken jullie dan dat het is?
 
Kan zijn dat de olie niet meer goed was..
Misschien stom maar je weet maar nooit;).

Verder heb ik ff geen idee:$
Misschien de mede forum/Malaguti Gebruikers?
 
ik heb dit ook al voorgehad, dan heb ik gewoon de bougie vervangen, carbu uitgekuist en terwijl ik dit deet zag ik dat de bougiekabel verstorven was en dus de helft van de ontstekingsenergie verloren ging aan de carosserie...
mvg
 
ik denk dat ik dit allemaal niet zelf kan, ik heb dus een paar optie's om naar te kijken, luchtfilter en/of carbureteur is vies, bougie doet het niet meer of de boe=ugie kabel is verstorven?
Ik hoop niet dat dit weer een dure wordt want ik wordt het nu wel een beetje zat, maar thanx jongens voor jullie hulp, en als jullie denke dat er iets anders is dan hoor ik het graag.
 
Als je een platkop schroevendraaier, kruiskop schroevendraaier, bougie sleutel en een beetje verstand hebt, dan kom je er wel hoor.

Stapsgewijs.

1. Nieuwe Bougie.
2. Kijken of hij vonkt.
3. Olie tankje leeg maken en normale goede olie erin. (niet papa's oude meuk)
4. Luchtfiltertje schoonmaken en beetje insmeren met olie.

Aan de hand hiervan kun je kijken wat het wel en wat het niet doet.

Bougie vonkt niet?
Kijk je Bobine, CDI, Bougiekabel na.
Vonkt wel maar start niet?
Kijk of hij benzine aanzuigt.
Doet hij benzine aanzuigen?
Schroef je carburateur eraf, en leg hem 24 uur in een benzine badje. (misschien wel vuil)
Start hij nou nog steeds niet?
Controleren om lekke pakkingen, losse slangetjes, of iets anders dat valse lucht kan pakken.
Nog steeds geen reactie van leven?
Kijk of je contactslot het wel doet.
Nee: Spanningsregelaar en kabels checken.
Ja: Andere oorzaak.

Alle bovenstaande genoemde dingen doen het allemaal!?
Controleer dan je onsteking zelf.

Mocht dit allemaal niet baten, dan is het tijd om te checken of jou blokje compressie heeft.
Hiervoor kun je voelen of je kickstart goed weerstand geeft wanneer je kickt.

Hoop dat je er wat aan hebt!
 
Kickstart geeft altijd wel leuke weerstand door de veer die erachter zit. Contactslot werkt ook wel als je bougie vonkt. Voor de rest idd even kijken of de bougie vonkt, evt een nieuwe bougie proberen (ook al vonkt hij wel). Even verse olie erin doen (oude eruit) en dan gewoon ff doortrappen tot hij aanslaat
 
Back
Top