Weet iemand waardoor dit kan komen?

4slaf4life

Well-Known Member
20201225_104640.jpg

Onderweg naar zijn werk begon de scooter van mijn vader ineens heel erg te ratelen, toen was hij rustig naar huis gereden.

Weekje later hadden we hem open gemaakt en troffen dit aan.
Koelvin (is zoals te zien) flink beschadigt, de starterkrans zat los en de tandjes in het kleine gat die over de krukas heen gaat was ineens helemaal mooi vlak en gepolijst en (waarvan ik vermoed dat het de boosdoener was) de opvulring waarvan nog maar een paar splinters van te bekennen waren.
Ik had namelijk de overbrenging een paar weken geleden nog helemaal nagelopen (rollen vervangen, koppeling opschuren etc) En toen viel het me al op dat die ring aardig plat was geworden en een klein beetje vervormt. Had ook al een nieuwe besteld maar was hem helemaal vergeten te vervangen.

Nou ben ik er redelijk zeker van dat dat het probleem is. Maar ik wou toch nog voor de zekerheid vragen of het niet aan iets anders kon liggen? Want de krukas is er gelukkig deze keer zonder beschadigingen vanaf gekomen
 
Advertisement - register to remove this

Oef mazzeltje vd krukas. Zit ook geen speling op neem ik aan. Had je met monteren de tandjes goed op de koel in staan van de ring? Ik weet dat jij dit weet, maar met snel even iets veranderen of savonds sleutelen kan dit er bij inschieten.
Zolang er geen speling op de krukas zit zou ik het met een gerust hart er weer vers op durven zetten. Maar ik ben geen expert :)
 
Als je terug denkt, heb je dan de krukasmoer wel helemaal aangedraaid, de krukas paar slagen gedraaid en de moer daarna verder aangedraaid?
Vaak is de vsnaar onderin te breed om de moer ver genoeg op de as te krijgen, ook al voelt het als vast.
Nu is door de speling de warmte toegenomen totdat eea ging smelten en ratelen.
Groet,
 
Ik had alles goed op zn plaats gezet (was lekker in de middag aan het sleutelen dus had geen haast)
Had er wel goed op gelet dat de v-snaar niet in de weg zat, door hem iedergeval bij de koppeling zo ver mogelijk naar binnen te duwen. En het zag er uit alsof het goed vastzat, was ook geen speling. Ben er altijd bang voor dat precies hetgene wa jullie hier zeggen gebeurt dus ben daar best voorzichtig mee.
Dat van de krukas draaien is wel een goede tip, ga ik voortaan doen
 
Leerzaam dit.. gebruik je BTW slagmoer of handgereedschap? Heb toen voor een paar tientjes een grote moersleutel gehaald om dit te voorkomen.
Ik zou ook een nieuwe moer meebestellen. Wordt vlg mij aangeraden deze iedere keer te vervangen. Zo voorkom je ook dat je krukas draad naar de knoppen gaat.
 
Ja heb een nieuwe moer besteld. Normaal maak ik deze gewoon schoon als hij er nog goed uit ziet.

Gebruikte altijd een blokkeersleutel, ratel en een pijp om de ratel te verlengen.
Had een week of 2 geleden een gude slagmoersleutel gekocht en vandaag voor het eerst gebruikt.
 
Back
Top