Weerstand vanuit carter

Status
Not open for further replies.

HeilNoah

New Member
Goeiedag allemaal,

Ben een beetje nieuw met het variogebeuren dus het kan zijn dat niet alles klopt wat ik zeg.

Beetje achtergrondinformatie;

Ik heb een zip 4t 2015 gekocht als blauw kenteken, liep 40.
Heb alleen sproeier 78, malossi multivar 7.2G en een doorgezaagde cdi. Ducati geel.
Liep 78, nu 60 met barre optrek.

Als ik m'n scooter op de bok heb staan en ik speel met het gas, reageert ie heel aggressief en komt mooi op toeren.

Het ene moment heeft ie zeer veel moeite met de 60 behalen/behouden en het andere moment loopt ie 67 rechte stuk en soms 73 bergafwaarts.


Het probleem;

Als ik gas geef, voel ik dat ie op toeren komt, maar iets hakt erin. Het voelt alsof m'n koppeling tegen een stilstaand koppelingshuis aan slaat. Daarna loopt ie langzaam en heel geleidelijk op alsof er een varioring in zit met tegenwerkende kracht. Als ik dan een beetje kloot met het gas voel ik dat ie iets vrijer gaat lopen en dan krijg ik 'm wel naar de 60 toe. Het gekke is dat ie voor m'n gevoel niet volledig op toeren komt EN met hetzelfde aantal toeren van 45 tot 60 varieert.

Laatst reed ik bergafwaarts op 75% gas, voor het eerst in tijden voelde ik bij de 70 bergafwaarts alsnog het gevoel van acceleratie, hij liep weer wat soepeler.

Eergisteren op het rechte stuk, ik reed 67 met wind mee en veel moeite, na de hobbel wilde ik terug op het gas en hij liep idiooot zwaar, duurde echt 10 secondes voordat ie weer ging mee werken ipv tegenwerken. Was niet vooruit te branden, het leek ook bijna alsof ie remde op het gas en als ik dan op het gas ging wilde ie niet.

Rolletjes heb ik net vervangen, v snaar is niet zo oud, piept wel een beetje maar geen enkel scheurtje of missende tandjes.
Drukveer laatst mee vervangen met de multivar.
Koppelingsschoentjes nog mooi, alles mooi.
Behalve de trekveertjes. Ik heb 1 rode en twee zwarte.
(Nieuwe gekocht maar m'n grote baco is kapot)

Oja, least but not least. Het voelt bijna alsof m'n v-snaar tegen m'n carter aan schuurt. Op een bepaald aantal toeren komt er een hoge toon vanuit de carter dat heel satisfying toeneemt en afneemt, je hoort het opbouwen en een monotoom geluid worden. Vergelijkbaar met een velg, bij een bepaalde snelheid lijkt het erop dat ie van draairichting veranderd. Dat gevoel.

Ik hoop dat een van jullie me kan helpen, sorry als ik teveel gelult heb. Beter te veel informatie dan te weinig.

Groet,

Noah.
NVO
 
Advertisement - register to remove this

Als er ergens iets aan zou lopen dan moet je dat toch binnenin je carter zien ?
Zit de voorste poulie wel goed vast ?
Bij de montage moet je er voor zorgen dat de snaar in de achterste poulie laag tegen de as aan zit zodat de snaar hoog zit in de voorste poulies, anders sluiten de schijven niet goed aan op de as en zit de snaar klem tussen de schijven en zorgt zo voor ruimte.
 
Een belangrjjke vraag..

Sinds wanneer doet dit probleem zich voor?

Ik denk een goed weekje.
Post automatically merged:

Als er ergens iets aan zou lopen dan moet je dat toch binnenin je carter zien ?
Zit de voorste poulie wel goed vast ?
Bij de montage moet je er voor zorgen dat de snaar in de achterste poulie laag tegen de as aan zit zodat de snaar hoog zit in de voorste poulies, anders sluiten de schijven niet goed aan op de as en zit de snaar klem tussen de schijven en zorgt zo voor ruimte.
Kunt u dit ook in jip en janneke taal zetten? Haha

Klopt, als het zou aanlopen zou je dat wel zien. Als ik naar de randen van m'n carter kijk zie ik wel dat bepaalde stukkies 'schoon' zijn met een zwart randje dat er langs loopt. Maar niets zoals ik het verwacht had, als het had aangelopen.

Hoe zou ik het moeten monteren? Ik heb niet eens gekeken naar 'de voorkant' waar de rolletjes zitten en m'n multivario. Ik heb alleen de koppeling eraf gehaalt door de drukveer in de drukken en om zo speling te creëeren om het van de as af te krijgen.

Maar als ik het goed begrijp zegt u dat ik dus even m'n carter moet openmaken en ervoor moet zorgen dat ie, de vsnaar, achterin klemt en voorin wat losser zit?
 
Last edited:
Ik denk een goed weekje.
Post automatically merged:


Kunt u dit ook in jip en janneke taal zetten? Haha

Klopt, als het zou aanlopen zou je dat wel zien. Als ik naar de randen van m'n carter kijk zie ik wel dat bepaalde stukkies 'schoon' zijn met een zwart randje dat er langs loopt. Maar niets zoals ik het verwacht had, als het had aangelopen.

Hoe zou ik het moeten monteren? Ik heb niet eens gekeken naar 'de voorkant' waar de rolletjes zitten en m'n multivario. Ik heb alleen de koppeling eraf gehaalt door de drukveer in de drukken en om zo speling te creëeren om het van de as af te krijgen.

Maar als ik het goed begrijp zegt u dat ik dus even m'n carter moet openmaken en ervoor moet zorgen dat ie, de vsnaar, achterin klemt en voorin wat losser zit?
Heb je vorige week of de periode daarvoor iets aan de scooter gedaan? Is het probleem ineens ontstaan?
 
Heb je vorige week of de periode daarvoor iets aan de scooter gedaan? Is het probleem ineens ontstaan?
Niet specifiek. Heb wel m'n rolletjes vervangen en m'n koppeling opgeschuurt. Misschien dat ik het niet goed heb terug gezet. De klachten worden steeds erger ook. Wel grappig dat ik er amper last van heb met een vriendin achterop. Gaat even hard tweemans als eenmans.
 
Denk niet dat het specifiek je klacht op lost, maar volgens mij heb je vrij sterke trekveren erin. Ook verschillende sterktes lijkt niet handig, want dit kan mogelijk onbalans in segmenten veroorzaken.
Ook heb ik dezelfde setup, alleen de witte druk veer weggelaten, ivm rustigere toeren onderin, en een minder lompe aanhechting van de segmenten bij koppelen.
Zelf heb ik omega goud trekveren, staat ongeveer gelijk met malossi wit.
Kleurt je bougie de goede kleur? 78 is aan de lage kant onbegrensd.
 
Denk niet dat het specifiek je klacht op lost, maar volgens mij heb je vrij sterke trekveren erin. Ook verschillende sterktes lijkt niet handig, want dit kan mogelijk onbalans in segmenten veroorzaken.
Ook heb ik dezelfde setup, alleen de witte druk veer weggelaten, ivm rustigere toeren onderin, en een minder lompe aanhechting van de segmenten bij koppelen.
Zelf heb ik omega goud trekveren, staat ongeveer gelijk met malossi wit.
Kleurt je bougie de goede kleur? 78 is aan de lage kant onbegrensd.

Heeft u tips bij het vervangen van de trekveren? Ben sowieso deze van plan te vervangen.
Ook heb ik sproeier 80 liggen. Zal deze er wel inzetten. Bougie was koffiebruin. Zag er goed uit dus.
 
Zowiezo een soort trekveer monteren. Je hebt kans dat er een segment naar buiten komt terwijl de rest niet de kans krijgt om aan te grijpen.

Misschien is dit wat je merkt.
 
Maar als ik het goed begrijp zegt u dat ik dus even m'n carter moet openmaken en ervoor moet zorgen dat ie, de vsnaar, achterin klemt en voorin wat losser zit?

Als de snaar zo zit als op de foto dan zit hij achter hoog tussen de poulies en voor tegen de krukas.
Dit moet bij montage andersom zijn.
Als je de moer voor aandraait dan kan de snaar tussen de 2 schijven zitten en dan sluiten deze niet goed aan."

1641738892299.png
 
Last edited:
Zowiezo een soort trekveer monteren. Je hebt kans dat er een segment naar buiten komt terwijl de rest niet de kans krijgt om aan te grijpen.

Misschien is dit wat je merkt.
Doe ik.
Bankschroef en een priempje gebruiken?
Post automatically merged:

Als de snaar zo zit als op de foto dan hij achter hoog en voor tegen de krukas.
Dit moet bij montage andersom zijn.
Als je de moer voor aandraait dan kan de snaar tussen de 2 schijven zitten en dan sluiten deze niet goed aan."

View attachment 63310
Ik ga nu naar huis om te kijken.
 
20220109_163252.jpg

Heb de voorkant alleen ff los kunnen maken door een gebrek aan tijd merkte wel dat ie aan de kant van de koppeling heel stroef liep. Beetje geprobeerd om 'm los te manoeuvreren toen de variokant los was, maar toen kreeg ik de voorkant er niet op dus moest alsnog die drukveer indrukken waardoor die v-snaar er weer tussen kwam.

Scooter loopt overigens 50 met een iets soepelere optrek. Krijg 'm zelfs bergafwaarts niet naar de 60.
 
Last edited:
Heb je een ringetje tussen koppeling en kopplingshuis ertussen? Of loopt je achterrem niet gewoon aan?

Als de snaar zo zit als op de foto dan zit hij achter hoog tussen de poulies en voor tegen de krukas.
Dit moet bij montage andersom zijn.
Als je de moer voor aandraait dan kan de snaar tussen de 2 schijven zitten en dan sluiten deze niet goed aan."

View attachment 63310
Ik moet eerlijk toegeven dat ik uw uitleg nu pas volledig begrijp, nu ik het zelf heb gezien. De v snaar zat inderdaad tussen de dat schijf/vin dingetje en de vario.

Ik hoef niet eens te rijden om zeker te weten dat dit het was, aangezien ie slechter liep nadat ik de voorkant wéér had los gemaakt.

Bedankt! Bespaart me een lullig ritje naar de scooterzaak en altijd leuk om zelf te doen en daarbij te leren.

Groet,

Noah.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top