Wederom een ander probleem met mijn jetforce

Jeffrey Marcele

Well-Known Member
Titel zegt al genoeg.
Ik heb mijn jet aan het lopen gekregen en de eerste 3 dagen reed hij als een zonnetje.
Maar nu als ik gas geef dan ploft me uitlaat.
Hij trekt haast niet op en bij teveel gas lijkt het net alsof ie uitvalt dit gebeurt niet gelukkig.
Gebeurt ook alleen als de motor warmer wordt want als het blok zelf koud is rijd ie wel zoals hij normaal gedaan heeft.
Waterpomp is vervangen en hij blijft ook goed op temp(nooit warmer dan 50 graden volgens mijn teller)
Zit een sito+ uitlaat op gloed nieuw.
Afstellen heeft niet veel uitgemaakt.
Kan dit liggen aan de bougie of bobine kabel of dop?
Heb morgen middag namelijk pas tijd om dat na te kijken en denk bij mezelf laat ik eerst wat tips of enig uitleg verzamelen voor alles uit elkaar ligt.
 
Advertisement - register to remove this

Kan alleen zeggen als het een tsdi model is je het beter bij de originele uitlaat kan houden.. Daar staat het hele systeem feitelijk op afgesteld..
Ga je er een andere niet fabrieks uitlaat eronder hangen, dan gaat de hele benzine afstelling door de war.. Het klinkt misschien raar in de oren, maar dat is dus echt zo.. Precies hetzelfde probleem als bij de peugeot elyseo tsdi.

En dan zeg je waarschijnlijk, die standaard uitlaat is wel echt gigantische duur... Ja klopt, maar de hele elektronica van dat ding is erg duur..

Overigens kan je bij een tsdi systeem geen sproeiers afstellen, wat dat systeem heeft geen fisieke carburateur, maar een injector die de brandstof injecteerd in de cilinderkop..

Dat ding waar je gas mee geeft en wat lijkt op een carburateur is de gasklephuis.. Enigste wat daar doorheen gaat is lucht en waarschijnlijk gemengd met een beetje olie.. De benzine komt dan alleen via de kop het blok in.. En nee die injector kan je ook niet mechanisch afstellen..

Er staat een mapping in de ECU die zegt wat er allemaal gedaan moet worden, dat heet `parameters` en die staan in een mapping of fuel map..
Ook staat daar in hoeveel toeren de motor mag maken, en daar worden injectie scooters dan ook mee begrensd..

Met een tool kan je dus wel diagnose uitvoeren en als je een export cardrigde hebt kan je hem wel in een soort van sport stand zitten...
Maar als je echt aan de afstelling wilt zitten (moet je wel gigantische technisch zijn en weten wat je doet) dan zal de mapping veranderd moeten worden.. Alleen hier heb je weer computer software voor nodig die eigenlijk haast niemand heeft.. En als de fuel map is aangepast moet die weer in de ECU geladen worden ect.. Maar als consument kan je daar normaal niet erbij..

Dus het enige waar de scooter goed op zou moeten lopen is de standaard uitlaat.


Hoe het benzine systeem werkt:

De gasklephuis is gecalibreerd, dat houd in dat als je geen gas geeft hij op de waarde 0% staat.. Mocht je nog stationair erbij rekening dan waarschijnlijk 2% staat hij dan open.. Volledig gas is 100%.. De gasklephuis is niks meer dan een potentio meter of een soort van sensor..

Als jij dan het gas 50% het gas open doet, word er een elektrische signaal naar de ECU gestuurd.. De ECU houd ook verder de andere sensoren in de gaten.. Temperatuur cilinder, Uitlaatgassensor ect.. Dan zorgt de ECU ervoor dat het procent gas dat je geeft de benzine word ingespoten in de kop..

Het is een soort van digitaal management systeem.. En de basis instelling staat in de ECU...

Heeft het vervangen van de ECU dan zin?? Met een originele zal het denk ik niks uitmaken..

Die van malossi zal denk ik alleen zorgen dat er meer benzine word ingespoten (de hoeveelheid die de bijhorende 70cc kit nodig heeft)
Voor de rest zal er waarschijnlijk weinig verschil in zitten..
 
Kan alleen zeggen als het een tsdi model is je het beter bij de originele uitlaat kan houden.. Daar staat het hele systeem feitelijk op afgesteld..
Ga je er een andere niet fabrieks uitlaat eronder hangen, dan gaat de hele benzine afstelling door de war.. Het klinkt misschien raar in de oren, maar dat is dus echt zo.. Precies hetzelfde probleem als bij de peugeot elyseo tsdi.

En dan zeg je waarschijnlijk, die standaard uitlaat is wel echt gigantische duur... Ja klopt, maar de hele elektronica van dat ding is erg duur..

Overigens kan je bij een tsdi systeem geen sproeiers afstellen, wat dat systeem heeft geen fisieke carburateur, maar een injector die de brandstof injecteerd in de cilinderkop..

Dat ding waar je gas mee geeft en wat lijkt op een carburateur is de gasklephuis.. Enigste wat daar doorheen gaat is lucht en waarschijnlijk gemengd met een beetje olie.. De benzine komt dan alleen via de kop het blok in.. En nee die injector kan je ook niet mechanisch afstellen..

Er staat een mapping in de ECU die zegt wat er allemaal gedaan moet worden, dat heet `parameters` en die staan in een mapping of fuel map..
Ook staat daar in hoeveel toeren de motor mag maken, en daar worden injectie scooters dan ook mee begrensd..

Met een tool kan je dus wel diagnose uitvoeren en als je een export cardrigde hebt kan je hem wel in een soort van sport stand zitten...
Maar als je echt aan de afstelling wilt zitten (moet je wel gigantische technisch zijn en weten wat je doet) dan zal de mapping veranderd moeten worden.. Alleen hier heb je weer computer software voor nodig die eigenlijk haast niemand heeft.. En als de fuel map is aangepast moet die weer in de ECU geladen worden ect.. Maar als consument kan je daar normaal niet erbij..

Dus het enige waar de scooter goed op zou moeten lopen is de standaard uitlaat.


Hoe het benzine systeem werkt:

De gasklephuis is gecalibreerd, dat houd in dat als je geen gas geeft hij op de waarde 0% staat.. Mocht je nog stationair erbij rekening dan waarschijnlijk 2% staat hij dan open.. Volledig gas is 100%.. De gasklephuis is niks meer dan een potentio meter of een soort van sensor..

Als jij dan het gas 50% het gas open doet, word er een elektrische signaal naar de ECU gestuurd.. De ECU houd ook verder de andere sensoren in de gaten.. Temperatuur cilinder, Uitlaatgassensor ect.. Dan zorgt de ECU ervoor dat het procent gas dat je geeft de benzine word ingespoten in de kop..

Het is een soort van digitaal management systeem.. En de basis instelling staat in de ECU...

Heeft het vervangen van de ECU dan zin?? Met een originele zal het denk ik niks uitmaken..

Die van malossi zal denk ik alleen zorgen dat er meer benzine word ingespoten (de hoeveelheid die de bijhorende 70cc kit nodig heeft)
Voor de rest zal er waarschijnlijk weinig verschil in zitten..
Ik ben er achter gekomen dat ik een C-tech heb zat alleen een tsdi kapje op, het grote probleem werd veroorzaakt door iets heel nietigs. Namelijk een los getrilte bougie.
Bougie vast gedraait en proef ronde gedaan trok weer goed op en behield zn toeren en snelheid.
Ergens wist ik al dat het met de bougie te maken moest hebben aangezien ik diezelfde dag probleem loos een flink stukje getoured heb.
Ik ben nog vrij nieuw op het gebied van scooters alle basics weet ik gelukkig wel dus elk stoorinkje vat ik als iets ernstigs op voor er uberhaupt naar gekeken te hebben nog bedankt voor de uitleg die komt mij goed van pas. Vandaag eff afstellen en dan is ie weer goed voor god hoelang :p
 
Ik ben er achter gekomen dat ik een C-tech heb zat alleen een tsdi kapje op, het grote probleem werd veroorzaakt door iets heel nietigs. Namelijk een los getrilte bougie.
Bougie vast gedraait en proef ronde gedaan trok weer goed op en behield zn toeren en snelheid.
Ergens wist ik al dat het met de bougie te maken moest hebben aangezien ik diezelfde dag probleem loos een flink stukje getoured heb.
Ik ben nog vrij nieuw op het gebied van scooters alle basics weet ik gelukkig wel dus elk stoorinkje vat ik als iets ernstigs op voor er uberhaupt naar gekeken te hebben nog bedankt voor de uitleg die komt mij goed van pas. Vandaag eff afstellen en dan is ie weer goed voor god hoelang :p
Daar wil ik.eff bij toevoegen dat ik al merkte dat er geen compressie was kwam ik echter om half 5 sochtends achter en als je weinig tot geen compressie hebt dat je scooter er heel raar op gaat doen en reageren.
Vandaar dat ik meteen naar me bougie ben gaan kijken want deze scooter heeft vanaf lopen af aan in 1 draai gestart en op een koud blok met 2 kicken gelopen
 
Heb een probleem waar ik niet uitkom met mijn peugeot jet force c tech je trapt hem met een keer kicken aan dan kan je een klein stukje rijden en dan krijg je een bwoap geluid en slaat die af als je hem dan start loopt die weer maar zo gauw je gas geeft slaat die af
 
@Angelo7 ,

kijk eens naar de datum van het draadje waarop je reageert?

Beter een eigen draadje aanmaken.
Maar om je snel even te antwoorden het volgende:

  • Vacuumkraantje/vacuumpompje controleren.
  • Brandstofslang controleren op knikken
  • Eventueel brandstoffilter verstopt
  • Vlotter/vlotternaald laat niet genoeg brandstof de vlotterkamer binnen.
  • Carburateur schoonmaken.
 
Back
Top