watt spanning/stroom vraagjes Kymco Agility 2019 E4

C-Row

roeiende kraai
nu de eerste problemen met de carburatie verholpen zijn, heb ik een paar vraagjes over het elektrisch starten (aanslaan) van mijn Kymco, wat hij na een kleine week stilstand, gewoon niet doet. Hij gaat wel rond, maar pakt niet en als ik vervolgens 3x kick, is ie aan en gaat niet meer uit tot ik het zeg. (en als ik meteen 3x kick óók)
gisteren mat ik op de accu een rustspanning (na die 5 dagen rust) van 12,9 volt, dus lijkt me de accu wel in orde(?)
-kan de H4 koplamp* (55/60 watt in plaats van de originele HS1 met 35/35 watt) te veel vragen, zodat er ook met contact aan en direct starten, te weinig voor de startmotor overblijft (wat voor stroom/wattage vraagt die startmotor eigenlijk?)
-moet ik toch een goeie HS1 bestellen?
-ik vind de bedrading vanaf de accu maar licht als daar een startmotor op moet draaien, waar ik voor auto's pinkdikke kabels gewend ben, doet die scooter het met "speakerdraadjes"
-of moet ik het zoeken in aansluitingen van startrelais naar startmotor o.i.d.?
-kan ik de startmotor, liefst eenvoudig, helpen door het licht uit te schakelen als ik start/tot de motor draait? de originele schakelaars bieden alleen de keuze tussen dimlicht en grootlicht.

*Osram Night Breaker Laser, over uit de auto, dan zie je tenminste wat..
 
Advertisement - register to remove this

Je zou kunnen overwegen om er een led lamp in te zetten , scheelt een hoop wattage , en je hebt een puist licht ( zie draadje van AMG Retro) . Je zou in de voedings draad naar je schakelaar dim/groot een schakelaar op kunnen nemen.
 
Ik heb er een Xenonlook lamp in zitten van 35/35 watt. (Kparts of Zandri)
Starten van de Kymco is na lange stilstand sowieso kudt, dagelijks gebruik gaat prima.
Je moet beslist van het gas af blijven en de electrische choke zijn werk laten doen.
 
Een autolamp van 55/60 W wordt ook nog eens veel warmer, waardoor je koplamp wegsmelt
Je lamp gebruikt inderdaad te veel stroom waardoor starten moeilijker wordt.
En inderdaad, koop een goede led lamp, ipv een autolamp
 
dat smelten valt wel mee: er kwam al zo'n 55/60w uit alleen dan krom en van mindere kwaliteit als in wordt nog warmer en levert minder licht en aan glas of reflector is niets te zien. nu ik de scooter de afgelopen dagen wat vaker (dagelijks) gebruik, gaat het aanslaan al een heel stuk beter, gewoon met 3 of 4 omwentelingen aan. ik stel de lichtbundel nog iets naar beneden, als ik mijn zoon achterop heb krijg ik seinen dat ik mensen verblind.
 
nu de eerste problemen met de carburatie verholpen zijn, heb ik een paar vraagjes over het elektrisch starten (aanslaan) van mijn Kymco, wat hij na een kleine week stilstand, gewoon niet doet. Hij gaat wel rond, maar pakt niet en als ik vervolgens 3x kick, is ie aan en gaat niet meer uit tot ik het zeg. (en als ik meteen 3x kick óók)
gisteren mat ik op de accu een rustspanning (na die 5 dagen rust) van 12,9 volt, dus lijkt me de accu wel in orde(?)
1

-kan de H4 koplamp* (55/60 watt in plaats van de originele HS1 met 35/35 watt) te veel vragen, zodat er ook met contact aan en direct starten, te weinig voor de startmotor overblijft (wat voor stroom/wattage vraagt die startmotor eigenlijk?)
2
-moet ik toch een goeie HS1 bestellen?
-ik vind de bedrading vanaf de accu maar licht als daar een startmotor op moet draaien, waar ik voor auto's pinkdikke kabels gewend ben, doet die scooter het met "speakerdraadjes"
3
-of moet ik het zoeken in aansluitingen van startrelais naar startmotor o.i.d.?
4
-kan ik de startmotor, liefst eenvoudig, helpen door het licht uit te schakelen als ik start/tot de motor draait? de originele schakelaars bieden alleen de keuze tussen dimlicht en grootlicht.
5

*
Osram Night Breaker Laser, over uit de auto, dan zie je tenminste wat..
6
1: Een accu die zijn rustspanning behoudt is niet per definitie goed. Ik heb hier ook een accu die gerust een week op 12,6V blijft staan. 6 jaar oud. 1 dag in de vrieskou en hij is bijna leeg.
2: Die 2 A meer?
3: Als je kijkt in rekentools of tabellen betreffend hoeveel ampere je over welke doorsnede draad kan gooien op 12V dan zijn deze kabels ruim voldoende. Een auto gaat ook gauw 200-800 Ampere overheen.
4: Wat wil je zoeken?
5: Helpen kan altijd, of het nut heeft betwijfel ik, maar kan hem natuurlijk altijd even afkoppelen en zien wat er gebeurt.
6: Deze heb ik ook al zon beetje sinds mijn tweede auto, hele goede lampen. Als ik projector koplampen had zou ik overschakelen naar led, maar voor nu is dit top.

Terugkomend op 1:

Ik heb van beide Gy6jes met een stroomtang de stroom gemeten tijdens ca 10 seconden starten. Dit een paar keer.
Ik meet bij de ene scooter korte piek van 45 A en de andere scooter van 35 A.
Hij blijft verder een beetje hangen rond de 24 Ampere.
Zijn wel beide andere startmotoren en de ene oogt ook iets groter. Is ook een systeem zonder bendix.
Ik heb twee accu's .
- Een slechte staat accu YTX7A-BS 6 AH, 105A Koudestart
- Een Fullbat 5A met 50A Koudestart.

Voor een echt goede test had ik eigenlijk mijn auto accu moeten doorverbinden gezien deze 440A koudestart heeft.
Echter was me dat opt moment iets teveel moeite gezien de sleutelocatie afwijkt van mijn huisadres.
Nu wordt er gezegd dat met een temperatuur onder de 0 een accu tot wel 60% minder kracht heeft.
Ik kan me dan ook best voorstellen dat een scooter wat moeite heeft in de kou, zeker als er een crackass accu in zit.
Ik merk voor mezelf dat de accu met 50A koudestart veel moeilijker mijn Iva Jet gestart krijgt. De 105A koudestart accu start deze scooter veel sneller, dat zelfs terwijl hij al cracky is.
Helaas foutief op bezuinigd, echter gaat de Fullbat in me Agm scooter zodra ik een nieuwe accu heb kunnen bestellen met minstens 100 A koudestart.
Ter info het startrelais op de GY6 heeft een 150A max, echter zegt dat niks over hoeveel stroom er werkelijk doorheen gaat.
Moraal van dit verhaal.
Als jij een degelijke accu hebt met 100A+ koudestart, dan zou ik stellen dat die 2 A meer voor jouw 55 watt lampje verder geen nadelig effect heeft.
 
Last edited:
dank voor je uiteenzetting, maar eigenlijk zijn alle vragen inmiddels redundant want na ruim een week stilstand met vorst, sloeg ie gewoon na even doorstarten (wat ook zonder problemen ging) prima aan!
 
Last edited:
Back
Top