Waterpomp probleem aerox

Sebas437

New Member
Hallo beste,

Begin januari een mezoly waterpompdeksel aangeschaft met het waterpomp rad erin. Dit is dus compleet en nieuw. Goed gemonteerd en nieuwe rubbertjes op het vliegwiel gedaan.

Nu is mijn vorige cilinder warmgelopen en word hij met mn nieuwe cilinder ook snel warm ik dus kijken wat het was. Komt de kvs uit de rechter kant van het reservoir naar boven (verste van de dop) dit klopt natuurlijk niet. Nou waterpomp gecheckt en dat schoepenrad is dus gesmolten, borgclip erin en pinnetje is weg.

Nu ben ik benieuwd wat ik hier verkeerd heb gedaan en hoe dit kan gebeuren want zelf heb ik geen idee hoe


Betreft een aerox 2008 lc
Rest van setup is niet nodig neem ik aan want is gewoon alleen de pomp
 

Attachments

  • 7E37D693-BB3F-4A69-B66B-1E3F86AEBF18.jpeg
    7E37D693-BB3F-4A69-B66B-1E3F86AEBF18.jpeg
    305.9 KB · Views: 21
  • 31F020A5-625C-400B-8B48-61EB2F604CFF.jpeg
    31F020A5-625C-400B-8B48-61EB2F604CFF.jpeg
    112.4 KB · Views: 19
  • 3A3AA065-DE9E-44C9-8F7C-7602DB0AEAAA.jpeg
    3A3AA065-DE9E-44C9-8F7C-7602DB0AEAAA.jpeg
    101.2 KB · Views: 19
Advertisement - register to remove this

Hoe zitten de slangen vanaf je slakkenhuis naar rad en aar de cilinder ? Als je die verkeerd hebt zitten zou je vanaf je je waterpomp je koelwater via de onderkant in je radiateur pompen en het dan ook nog omhoog willen pompen door je rad om er dan aan de bovenkant uit te komen weer terug naar de waterpomp. Dat zou natuurlijk veel meer moeite kosten waardoor je pomp veel onnodige warmte produceert. Dat lijkt me het meest voor hand liggen
 
Ik heb dit opgezocht en zat goed, kan altijd zijn dat dit verkeerd is natuurlijk.

Waterpomp bovenste aansluiting -> zijkant van cilinder
Waterpomp onderste aansluiting -> onderkant van radiateur
Cilinder aansluiting op de kop -> bovenkant van radiateur

Als ik knijp in de slang waar het op de cilinderkop komt dan spuit het wel beetje uit het linker gat (dichtst bij de dop)
Het systeem heeft ook goed gelopen dat er met gas geven goed rondliep en uit het juist gat in het reservoir kwam.
Dit had ik eerder ookal dat het na het bijvullen en ontluchten niet wilde werken, toen heb ik het leeg laten lopen en opnieuw gevuld toen liep het opeens wel goed. Maar nu werkte het niet en wat bleek, schoepenrad was dus kapot.

Naar mijn weten alles goed aangesloten maar zoals op de fotos te zien is het aardig gesmolten en dus iets ergens verkeerd gegaan?
 
Als alles soepel draaide zoals het hoort zou ik het ook niet weten. Lijkt me geen extreme setup ofzo die zoveel toeren draait dat dit kan gebeuren, 13k rpm kunnen die dingen normaal makkelijk hebben
 
ja daarom, het is ook wel een raar gevalletje.
Was met een 70 cc airsal gebeurd dit met 3,7 gram rollen en wat later op 4,25 gaan rijden
yasuni r alleen flens ontgrenst.
gele veren in standaard koppeling en standaard variateur

Ik ga nu naar 50cc met deze setup kleinere sproeier natuurlijk

Vind het vooral gek dat het zo wegsmelt. is mijn tweede keer dit ook, vorige keer dacht ik dat het mijn waterpomp was dus gewoon hele deksel opnieuw besteld zodat het zeker goed was (en mooi zwart dekseltje).
 
ja daarom, het is ook wel een raar gevalletje.
Was met een 70 cc airsal gebeurd dit met 3,7 gram rollen en wat later op 4,25 gaan rijden
yasuni r alleen flens ontgrenst.
gele veren in standaard koppeling en standaard variateur

Ik ga nu naar 50cc met deze setup kleinere sproeier natuurlijk

Vind het vooral gek dat het zo wegsmelt. is mijn tweede keer dit ook, vorige keer dacht ik dat het mijn waterpomp was dus gewoon hele deksel opnieuw besteld zodat het zeker goed was (en mooi zwart dekseltje).
Lijkt me heel sterk dat het hierdoor komt; maar wat voor KVS gebruik je? Lijkt me heel sterk dat dit het zal zijn maargoed, je kan t beter vragen. En jou thermostaat werkt wel nog?
 
Had geen thermostaat erin, een voca temperatuur meter wel. Werd met 60kmu rijden nooit warmer dan 73 graden. (in me eentje op de scooter).
Vaak als ik thuis was van rijden 12km dan was hij net 60 graden. Dus dat zal het niet zijn. Alleen met de warmloper werd hij opeens weer 90 graden wantja dat schoepje stopte ermee.

KVS gebruik ik -> Eurol - BS6580 -26°C - 1 Liter
Is gewoon goedkoopste want dat spul heeft nooit langer dan een halve week erin gezeten. altijd wel iets met die scooter :(
 
Had geen thermostaat erin, een voca temperatuur meter wel. Werd met 60kmu rijden nooit warmer dan 73 graden. (in me eentje op de scooter).
Vaak als ik thuis was van rijden 12km dan was hij net 60 graden. Dus dat zal het niet zijn. Alleen met de warmloper werd hij opeens weer 90 graden wantja dat schoepje stopte ermee.

KVS gebruik ik -> Eurol - BS6580 -26°C - 1 Liter
Is gewoon goedkoopste want dat spul heeft nooit langer dan een halve week erin gezeten. altijd wel iets met die scooter :(
Hm, zover ik in een ander topic had gelezen in rijden zonder thermostaat redelijk dom ivm je motor erg langzaam warm word, maar dat past dan weer niet in jou probleem haha….
 
Ja ik weet het. maar met risico dat hij niet opengaat heb ik geen zin in. Langzaam warm worden is niet erg ik heb flink geduld met warmrijden.
Is inderdaad een ander probleempje. Met thermostaat warmt hij inderdaad sneller op maar ja bv carb verwarming wie sluit dat nog wel aan?
 
Carb verwarming gewoon eraf houden, heb nu 2 roxen staan eentje met terugloop en ander met een std, beide ervan af gehaald en rij degene met std uitlaat al maanden nu. Heb hem laatst van degene met terugloop afgehaald omdat die puur voor gezeik met KVS zorgde. Loopt redelijk prima nu, denk dat ik er een 17,5 op zet maar dan ook zonder carb verwarming, nergens voor nodig
 
Daarom, met derbis enzo ook nooit gehoord dat iemand het wel aansluit. Is gewoon iets wat net niets toevoegt in mijn ogen.

Maar dan weten we nogsteeds niet waarom mijn waterrad schoep smelt :sweatsmile:
 
Daarom, met derbis enzo ook nooit gehoord dat iemand het wel aansluit. Is gewoon iets wat net niets toevoegt in mijn ogen.

Maar dan weten we nogsteeds niet waarom mijn waterrad schoep smelt :sweatsmile:
Snap t ook niet, heb al redelijk wat roxsjes in me handen gehad en dat is t laatste waar ik last van had. Maar smelt die door een te hete kvs of door een te hete krukas?
 
Ah zo, dexe heb ik niet bekeken maar de cil is niet warmer geworden dna 80 graden toen. Als het 100+ graden was kandat misschien nog wel maar zal niet tochh?
 
Ik vermoed toch het lager. Wellicht is deze zonder smering gekomen. Of niet goed gesmeerd geweest fabrieks af.
Ook al was hij nieuw kan dit wel eens voor komen.

Ook even het schoepen ras controleren op soepel draaien en maar weer proberen denk ik zo. Kan er geen andere verklaring voor geven dan dat het ergens heeft aangelopen. Je kan eens de boel uit elkaar halen en per onderdeel kijken of het soepel draait/past.
Misschien dat je het dan nog kan vinden.
 
Dankjewel voor jullie antwoorden. Zal dan inderdaad zijn dat her nier soepel draait. Zal het vandaag nog een keer goed bekijken, nieuw schoepje komt binnen dus dan gaan we her weer beleven.
 
970357E7-C581-4F26-871D-85F880226B0E.jpeg5F75B799-4B5D-499E-997F-8A650CC8C3B5.jpeg
Post automatically merged:

ziet er allemaal prima uit. Spuit wel wat lager wd40 ertussen om het nog soepeler te maken ‍♂️
 
Last edited:
Back
Top