waterkoeling op mb

Adrian

Well-Known Member
Wie kan mij vertellen wat ik nodig heb om een watergekoelde 50 of 70 snel op mijn MB te krijgen. Ik weet 100% zeker dat ik een keer een mt (ot mtx) met vloeistofkoeling heb gezien. Zo'n blok moet dus te krijgen zijn. Of moet ik achter een nsr-blok aan?
 
Advertisement - register to remove this

je kunt een nsr blok pakken , dan heb je alles in 1 keer , ik heb laatst ook ergens een losse waterpompdeksel(koppelingsdeksel) gezien , volgens mij op marktplaats.nl dan kun je gewoon een mtx blok pakken en zon deksel erop zetten en een radiateur kopen, ik doe het met een mtx carter zonder mechanische waterpomp, die wordt electrisch bij mij.............
 
Er zijn watergekoelde Zeta 65cc cilinders voor MT/MB blokken te krijgen. Hiervoor zijn verder geen aanpassingen aan het blok nodig. Je moet alleen een radiateur monteren, wat koelslangen.
Deze cilinders zijn gemaakt voor zonder waterpomp, maar praktijk wijst uit dat ze dat vrij kut koelen, het is dus te adviseren er een electrische waterpomp tussen te zetten.

Ze zijn erg duur en zeldzaam, prestaties zijn vrij leuk.

Andere optie is er een NSR blok onder te hangen, dit vergt wat aanpassingen aan de blokophangpunten, maar is best te doen.
 
je kunt ze op een sloop uit een mercedes slopen , het is een boschpomp , die zit (als je in de auto zelf zou gaan zitten) aan de rechterkant aan het spatbord. hij functioneert hier als kachelpomp! er zijn ook regelmatig pompjes te koop hier op het forum............ ik heb aan de bidalot importeur gevraagd wat die pompjes van bidalot moeten kosten (heb er zelf 1 van , maar was nog in de guldentijd), en die kosten ongeveer 150 euro , beetje teveel van het goed lijkt mij.............. , ze zullen zo'n 35 /40 euro kosten hier op het forum...................... je kunt altijd naar zo'n ding vragen.
 
Waarom zou je waterkoeling willen op een mb? Luchtgekoelde cilinder is niets mis mee. Ik heb nog nooit koelproblemen gehad. (zelfs niet na 60 km voluit met polini 70..)

Ik heb zelf een zeta cilindertje. Opzich zijn die niet bijzonder. Alleen iedereen vind ze bijzonder opmdat ze bijna niet te krijgen zijn en vloeistofgekoeld zijn. Zonder waterpomp bijven ze heus wel heel. Ik zou me meer zorgen maken om de wand, afwerking en zuiger.
70_zet5.jpg


Mocht je een zeta vinden, gebruik de koppakkking dan niet. Hiermee zul je A geen goede squish krijgen (icm met een goede timing) B deze bevat asbest
 
Voor mij is dat gewoon een uitdaging, om te zien of het lukt,
(sleutel nog niet zo lang zelf) en een MB is wat ik heb staan.
Maar ik heb natuurlijk wel de verwachting dat ik dan meer vermogen uit het zelfde aantal cc's kan halen.

Is die zeta trouwens de enige geschikte cilinder?
En hoe regel je het toerental van zo'n pomp? (of hoeft dat niet)
 
Je zal waarschijnlijk weinig of geen extra vermogen krijgen door de waterkoeling. Je kan je cilinder betrouwbaarder houden of iets bruter laten worden en de boel heel houden. Maar dat is niet nodig met de cilinders die je in de winkel kan kopen. Een polini/malossi is betrouwbaar genoeg.

Maar de ontsteking is matig, er zijn geen ECHT snelle pijpen te koop en je zit met een 4 bak dus je moet een brede [powerband houden.

Ik zou eerst zorgen dat je membraan, pijp, carb en kop in orde hebt en ventueel een andere versnellingsbak. En daarna kan je altijd nog gaan denken over waterkoeling. Je moet een hoop werk voor waterkoeling, terwijl je nauwelijks/geen winst hebt.

zeta lc is de enige cilinder die je zo op je blok schuift zonder aanpassingen. Voor de rest zal je het nodige aan moeten passen. Denk aan carter, stand tapeinden, timing cilinder, en uitlaat.

Dat is een hoop werk.

En de zeta ac heeft precies dezelfde poortlayout als lc...
 
waterkoeling is gewoon leuk!! en je kunt het beste gewoon een pompje er tussen zetten , is wel zo verstandig.

de vierbak maakt opzich niks uit, je kunt er altijd nog een 5 of 6 bak inplanten. als het vermogen goed is kun je hier ook wel mee rijden! in de sobw sportklasse (nederlandse raceklasse) rijden ze ook gewoon met 4 versnellingen!

er zijn uitlaten , carburateurs ,ontstekingen zat te krijgen in de wereld (dus ook in nederland) , de originele ontsteking kan het wel aan (hield het ook op mijn 125cc eurocil. met 28mm dellorto), je moet hem op volledige voorontsteking zetten.

en Bart , hij wil gewoon waterkoeling hebben , hij is niet een poging aan het wagen om Rossi bij te houden ofzo, hij wil gewoon wat proberen!
 
Originally posted by melf #50
waterkoeling is gewoon leuk!! en je kunt het beste gewoon een pompje er tussen zetten , is wel zo verstandig.

de vierbak maakt opzich niks uit, je kunt er altijd nog een 5 of 6 bak inplanten. als het vermogen goed is kun je hier ook wel mee rijden! in de sobw sportklasse (nederlandse raceklasse) rijden ze ook gewoon met 4 versnellingen!

er zijn uitlaten , carburateurs ,ontstekingen zat te krijgen in de wereld (dus ook in nederland) , de originele ontsteking kan het wel aan (hield het ook op mijn 125cc eurocil. met 28mm dellorto), je moet hem op volledige voorontsteking zetten.

en Bart , hij wil gewoon waterkoeling hebben , hij is niet een poging aan het wagen om Rossi bij te houden ofzo, hij wil gewoon wat proberen!

In de sportklasse rijden ze ook met 50 cc en 16 mm. Maar in zweden rijden ze met slag 44,0 krukassen, 26 tot 30 mm, 6 bakken, pijpen op maat enz. Ik bedoel dus dat je meer vermogen kunt halen voor op straat uit dingen die makkelijker zijn aan te passen met minder werk. Het ziet er leuk uit. Als dat het enige doel is, dan moet hij dat vooral doen. Maar hij geeft aan ook op meer vermogen te hopen, dit is makkelijker op andere manieren te realiseren.

Dat ze met 4 bak rijden is omdat het regelement dat verplicht. Maar ik heb toch liever een cr80 close ratiobak. Dan kan je meer vermogen halen. Hoe meer toeren je draait hoe verder je terugvalt tijdens schakelen. En voor een redelijk vermogen moet je veel toeren draaien. Hoe verder dew versnellingen uit elkaar liggen hoe meer het vermogen gespreid moet worden. Dit gaat ten koste van het TOPvermogen. Ik heb een pijp op maat liggen voor een 4 bak, maar icm een 6 bak had deze er anders uitgezien. Dit geld ook voor mijn cilinder.

Ik heb een cr80 buitenrotor, wereld van verschil. Gaat verder door in toeren, mooiere vermogensafgifte, nog steeds erg handelbaar betere gasreactie (plug&play).

Als je echt extreem gaat zijn er niet zo veel pijpen meer. Er zijn idd redelijke pijpen(homoet). Maar wil je op een mb echt vlammen moet je gewoon je cilinder laten tunen en een bijpassende pijp hebben.

En carbs zijn er wel te krijgen idd, maar ik bedoel om vermogen te winnen zorg eerst dat je een goede carb en membraan enz hebt. Anders is het al helemaal zinloos om in kleine dingen winst te gaan zoeken.
 
aja als je echt snel wilt, maar ik denk niet dat deze jongen millionair is.................

je kunt heel ver gaan, ik ben met je eens dat het beter kan , maar laat hem eerst maar eens zo proberen , dan is ie al genoeg geld kwijt.
 
Het beste MBX blok o.i.d kopen. Het beste een 80 cc blok is origneel blijft dus heel lang heel en dan kun altijd nog een 110 cc malossi ofzo erop gooien. Verder heeft zo'n blok ook standaart een 6-bak dus is beter. Als je een blok zoekt weet ik wel waar je dat kunt krijgen pm maar voor tel-nummer.
 
Probleem is dat dat niet zonder wat beunwerk onder een MB past en een beetje gruwelijk opvalt :p.

Maar je kunt iig wel zeggen dat ie origineel is bij een rollenbankcontrole :p (motoragent had het wel door overigens, maar maakte 'm niks uit, >2KW had ie toch wel :rolleyes: ).
 
dat heb je al met een scooter met alleen een andere pijp..............
die rollenbanken houden al op wanneer het leuke vermogen pas begint,...................
 
als ik jou was zou ik gewoon nsr blok pakken ophangingen aanpasen van het blok en je hangt de radiator net onder de balhoofd (bij je stuur) is niet te moeilijk
ene special voor mb/mt watergekoeld blok is bull sjit dat bestaat gewoon weg niet
ik zelf heb het meer op de lucht gekoelde
ik ben de mijne nu aan het verder tunen
mijn inlaat is nu al gedaan
vertanding 15/43
4 bak
70 cc
rijd nu zo 115
18 mm del.
 
Originally posted by Ralf
BM2003024.jpg


115 op dat ding, zie je het voor je? ;)


:D dat ding is nu me project blok rev.
spuiten en alles wat er bij komt kijken
nieuwe lagers
kabels bla bla bla bla
goed werkende verlichting :D
en het belangrijkste is nog wel
het achterlicht kappie komt er op
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
dat wat een lijmnerger er afheeft gereden :D
(ralf jij snap me en ik denk nog wel een paar :p
(en nee het was geen neger :p)
 
Originally posted by wizz aka wesley
als ik jou was zou ik gewoon nsr blok pakken ophangingen aanpasen van het blok en je hangt de radiator net onder de balhoofd (bij je stuur) is niet te moeilijk
ene special voor mb/mt watergekoeld blok is bull sjit dat bestaat gewoon weg niet
ik zelf heb het meer op de lucht gekoelde
ik ben de mijne nu aan het verder tunen
mijn inlaat is nu al gedaan
vertanding 15/43
4 bak
70 cc
rijd nu zo 115
18 mm del.

uhm , watergekoeld is altijd beter dan luchtgekoeld! een contante zelfde temperatuur! dat jij niet met een waterkoeling systeem kan omgaan of er gewoon te lui voor bent hebben we niks mee te maken toch? hij wil een watergekoelde MB en dat kan!! er zijn idd setjes leverbaar voor MT , watergekoelde cilindes die er zo oppassen! (staat wel op de foto verder naar boven!) , een nsr blok eronder maken zal veel werk zijn idd , geen 1 van de bloksteunen passen , maar met wat laswerk verander je dit makkelijk. het is en blijft een hobby natuurlijk!
 
Je kan er idd een mbx blok onder zetten die zijn water gekoeld.
Heb zelf ook nog een mb met 110cc malossi lucht gekoeld is ook vet maar vloeistof is toch vetter.
Weet zeker dat het past heb wel eens een mb mee zien rijden.
 
Het past niet zomaar :)
Achterste ophangpunt (onderaan) van een MBX80 blok is nl veel langer (scheelt 5cm of meer schat ik).
Maar het past met wat geklooi.
Al past er op een MBX80 blok max 98cc (55mm), dat is de limiet vh carter zo'n beetje (56mm zou nog net kunnen, maar dan wordt het hemd wel erg dun).

op een MTX80RII blok past misschien net iets meer, die heeft een wat dikker cilinderhemd (bij MBX80 zit er een richeltje in het carter, bij MTX80RII niet)
Al heeft de RII ook andere krukaslagers, nl 8205 ipv 6205, die zijn ook 2x duurder dan 6205 lagers.
 
Back
Top