Wat voor onderhoud heeft een scooter nodig

Samed16

New Member
Ik ga als voor het eerst een scooter kopen 2e hands meten en die scooter is opgevoerd en gaat 140 ik weet dat je niet moet beginnen met zon snel.ding bla bla maar tis mijnn keus dus laat me maar ik vroeg me af wat voor onderhoud zo een sjelle scooter nou echt weekelijks/dagelijks nodig heeft buiten benzine en olie (ben nieuwe in dit wereldje duw geen nare opmerkingen graag)
 
Advertisement - register to remove this

Hoi Samed,

welkom op het forum. Als het daadwerkelijk z'n snelle scooter is, dan slijten alle onderdelen een stuk harder dan normaal. Het is handig om gewoon veel zelf te onderzoeken/lezen hoe alles werkt.

ps. kleine tip, let een beetje op je spelling als je een bericht plaatst. Je bericht bevat erg veel spelfouten en het maakt het lezen van het bericht lastig. Ook zullen mensen minder snel geneigd zijn je te helpen als een bericht slecht te begrijpen is of vol met spelfouten staat.
 
Ben benieuwd wat voor een scooter is. Is het een scooter waar je veel onderdelen van hebt? En natuurlijk of het goedkoop is? Kijk bijvoorbeeld naar cilinders, zuigers, vario rollen etc. misschien ben je daarmee wel bekend.

Denk er wel aan, hoe jij je scooter gebruikt moet ie onderhouden worden.. als jij altijd vol gas rijdt slijt alles heel snel en kan er sneller iets kapot gaan. Geen aanrader!
 
Aan een scooter die zo is opgevoerd, zoals je aangeeft, moet je continue onderhoud plegen.
Als ik je vragen zo lees, her en der op het forum, heb je niet zoveel ervaring met sleutelen aan scooters.
Kun je het niet zelf, geen probleem, maar je moet wel een dikke beurs bezitten.
 
Kan je niet beter een 2de hands Ninja of CBR kopen voor hetzelfde geld, rij je toch wat comfortabeler en qua gevolgen sta je er het zelfde voor.

Ja denk dat een 16-jarige geen motor gaat kopen :/
Dit gaat over scooters, en geen motoren.

Na mijn mening heeft een 4takt minder onderhoud nodig kwa snel wegslijtende onderdelen.
 
Last edited:
Na mijn mening heeft een 4takt minder onderhoud nodig kwa snel wegslijtende onderdelen.

Wat is minder?? Je moet er wel continu nieuwe olie erin doen (bij een 2takt word deze meteen verbrand en dan is het weg) Bij een 4takt moet je dat af laten.. Kleppen stellen is overigens ook extra werk.. Als je een cilinderkop na moet kijken is ook extra werk.

Een 4takt is wel een stuk betrouwbaarder, maar zegt uiterlijk niks over hoe lang een motor blok mee gaan.. Alles is kapot te rijden als je er enige moeite in steekt.
 
Na mijn mening heeft een 4takt minder onderhoud nodig kwa snel wegslijtende onderdelen.

Ik bdl hiermee te zeggen dat een 4t minder werk is (na mijn mening) dan een 2t.. als je een 2t koopt en je koopt een 2takt niet om 50 te laten lopen.. dan heb je veel meer onderhoud nodig want alles slijt toch sneller?
 
Met een originele cilinder op 2takt en een originele uitlaat valt de slijtage heel erg mee.
Zo lang je niet te gek doet is er ook prima 30.000 - 40.000 km ermee te halen.

Een 4takt zou in preciepe gewoon tot 100.000km met de originele cilinder / zuiger / zuigerveren kunnen rijden (dat is al bewezen op het scootertourclub nederland forum die deze km stand al gehaald heeft.

Sym-Symphony-ST-50cc-100-000-kilometer.jpg


Alleen bij 2takt kan je ook wel hoog komen, al is het wel aan te raden om tussen tijds rond de 15000 - 20.000 om op ze minst toch de zuigerveren te vervangen.. De rest zal prima gewoon door lopen. Zo lang je maar aan de servicebeurten houd en goede olie gebruikt.
 
In zowel theorie als praktijk zullen in ieder geval de bewegende delen wat sneller slijten bij hogere snelheden. Is ook logisch. Meer frictie zorgt voor iets wat snellere slijtage.

Ik ben 43 en natuurlijk toen ik 16 was wilde ik ook snel. Als je vroeger 75/80 kon rijden was je de man.

Jaja het is jouw ding maar 140km/u? Als eerste brommer? Ik zou vast gaan sparen voor nieuwe kappen.

Je zegt namelijk iets waarbij je niet kunt eisen dat je geen nare antwoorden krijgt.

Waarom? Ieder heeft zijn eigen gevoel en mag dat ook uiten want de scooter waar jij mee begint is iets voor gevorderde rijders. En als ik dan hoor dat je 16 bent?!?! Ai ai.....

Of heb je professioneel ervaring met bijvoorbeeld crossen of racen?

Ik wens je wel vele veilige kilometers toe.
 
Back
Top