Wat voor olie moet ik in mijn Piaggio zip 4t Iget (injectie dus) doen?

WillemdeWit

New Member
Ik heb net een nieuwe zip 4t Iget gekocht en wil binnenkort graag de olie verversen. Nou heb ik geen idee wat voor olie ik in zo'n ding moet doen.
Is er speciale olie nodig voor injectie scooters?
Het is een brom (45) model.
Kan iemand mij helpen?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb net een nieuwe zip 4t Iget gekocht en wil binnenkort graag de olie verversen. Nou heb ik geen idee wat voor olie ik in zo'n ding moet doen.
Is er speciale olie nodig voor injectie scooters?
Het is een brom (45) model.
Kan iemand mij helpen?
Vermoedelijk zitten er documenten bij de scooter, en hierin is zeker te vinden welke olie de fabrikant voorschrijft. Daar werken slimme mensen met veel ervaring, en met de wens hun product langdurig naar tevredenheid te functioneren.
Als de de voorgeschreven specs aanhoudt, zou ik daar gerust gebruik van maken.
Groet,
 
Ik doe in alle originele 4taks 10w40 full synthetische olie in is vele betere kwaliteit en smeert beter 5w40 is normaal idd het gene dat ze zegge maar eigenlijk is 5w40 fabriek olie en persoonlijk vint ik deze te dun worden eens warme motor
 
Post automatically merged:

Aub geen grap

Kan ook een fout zijn van de verkopende partij..
Post automatically merged:

Ik doe in alle originele 4taks 10w40 full synthetische olie in is vele betere kwaliteit en smeert beter 5w40 is normaal idd het gene dat ze zegge maar eigenlijk is 5w40 fabriek olie en persoonlijk vint ik deze te dun worden eens warme motor


Waarom zou dat volgens jou te dun zijn..

Autos rijden ook met 5w30 of zo rond en die knallen ook met volle belasting over de snelweg.

Mijn mening is dat het eigenlijk te dik is. Dikkere olie is moeilijker rond te pompen door die fijne olie kanaaltjes.. En dan krijg je dat de olie bij iedere koude start eigenlijk net iets te laat bij de smerende delen moet zijn..
Dus je sloopt over langer termijn je motor daarmee. (slijt dan veel sneller)

Heb zelf 10w40 in me piaggio gehad.. En dan hoort je de nokkenas echt wat droog lopen. En daar had ik wat rare motor geluiden van..

Met 5w40 geen problemen gehad en liep er duidelijk beter op.


Mijn advies is 5w40 in piaggio motoren.

10w40 in china of sym en kymco.


5w40 fabriek olie en persoonlijk vint ik deze te dun worden eens warme motor

Overigens weet je volgens mij niet eens waar 5w40 voor staat.

Het gaat hier om een multigrade olie.

5 is dus de viscociteit als de motor en olie nog koud zijn

40 is wanneer de motor en de oil op bedrijfstempertuur komt.

Het verschil is dat de olie beetje dunner is bij opstarten en dit voor een direct betere olie spoeling zorgt.
Maar is even dik als de olie warm is.
 
Last edited:
Kan ook een fout zijn van de verkopende partij..
Post automatically merged:




Waarom zou dat volgens jou te dun zijn..

Autos rijden ook met 5w30 of zo rond en die knallen ook met volle belasting over de snelweg.

Mijn mening is dat het eigenlijk te dik is. Dikkere olie is moeilijker rond te pompen door die fijne olie kanaaltjes.. En dan krijg je dat de olie bij iedere koude start eigenlijk net iets te laat bij de smerende delen moet zijn..
Dus je sloopt over langer termijn je motor daarmee. (slijt dan veel sneller)

Heb zelf 10w40 in me piaggio gehad.. En dan hoort je de nokkenas echt wat droog lopen. En daar had ik wat rare motor geluiden van..

Met 5w40 geen problemen gehad en liep er duidelijk beter op.


Mijn advies is 5w40 in piaggio motoren.

10w40 in china of sym en kymco.


5w40 fabriek olie en persoonlijk vint ik deze te dun worden eens warme motor

Overigens weet je volgens mij niet eens waar 5w40 voor staat.

Het gaat hier om een multigrade olie.

5 is dus de viscociteit als de motor en olie nog koud zijn

40 is wanneer de motor en de oil op bedrijfstempertuur komt.

Het verschil is dat de olie beetje dunner is bij opstarten en dit voor een direct betere olie spoeling zorgt.
Maar is even dik als de olie warm is.
Hoe kan olie warm dikker worden komaan man alles wat warmer word wort dunner das tog gwn de basis logica maar goe ik ga zeker niet in discussie gaan er over maar sorry olie dat warm wort is lopender kheb nog noooit geweten dat olie dikker wort als hij warm wort
 
Hoe kan olie warm dikker worden komaan man alles wat warmer word wort dunner das tog gwn de basis logica maar goe ik ga zeker niet in discussie gaan er over maar sorry olie dat warm wort is lopender kheb nog noooit geweten dat olie dikker wort als hij warm wort


Hoe lager het getal hoe dunner de olie zou moeten zijn. Want 10 is dikker dan 5.
Viscociteit heeft te maken hoe strooperig de olie is.
Post automatically merged:

Kijk maar een beetje rond op het internet waar xWx precies voor staat.


Beste is inderdaad gewoon via internet. Is genoeg over te vinden als hij ze best even doet.
Post automatically merged:

Multi-grade
Multi Grade is een aanduiding voor oliesoorten die het hele jaar bruikbaar zijn, in tegenstelling tot single grade of mono grade. Deze olie wordt vooral in verbrandingsmotoren toegepast. Multi grade olie is te herkennen aan de SAE aanduiding met twee getallen, gescheiden door de letter W.
Voorbeeld: SAE 10 W 40 vervangt de single grade oliën SAE 10 (winter) en SAE 40 (zomer). Multi grade olie wordt tegenwoordig algemeen toegepast, althans in het motorblok.

Voor machines of onderdelen van voertuigen die niet of minder onderhevig zijn aan grote temperatuurverschillen of die daarvan minder problemen ondervinden wordt single grade-olie gebruikt. In versnellingsbakken wordt bijvoorbeeld vaak SAE 90 toegepast.


Multi-grade, Singlegrade en Monograde: Wat is het?
De viscositeit van olie gaat vaak gepaard met de aanduiding multigrade of singlegrade/monograde. Dit heeft te maken met de viscositeitsklasse waar het olietype onder valt.


Single- en monograde
De aanduiding Singlegrade staat voor olie die enkel te gebruiken is bij een temperatuur boven of onder 0. Singlegrade olie is te herkennen aan het feit dat er maar één getal staat aan de linkerzijde van de W in de viscositeitsklassering (bijv, 80W). Dit olietype wordt vrijwel uitsluitend gebruikt bij stationaire motoren of oldtimers.


Multi-grade
Multi-grade is de aanduiding die voor het gros van de oliën geldt. Dit is olie die het gehele jaar door en bij alle weersomstandigheden kan worden gebruikt.
De olie is gemakkelijk te herkennen door de twee waarden aan weerszijden van de W in de viscositeitsklassering (bijv. 5w30).

Viscositeitsindex
Let bij Multi-grade oliën altijd goed op de viscositeitsindex. Dit is het gat tussen de waarde voor de W (gemeten onder 0) en achter de W (gemeten boven de 0). Hoe groter deze reikwijdte, des te minder de olie aan prestaties inboet onder invloed van de temperatuur. Een hoge viscositeitsindex is niet hetzelfde als een hoge viscositeit. De hoogte van de waarden zegt immers niet per definitie iets over het bereik van de olie. Een olietype met een viscositeit van 5W50 heeft bijvoorbeeld een breder bereik dan de 20W50-variant. De prestaties van eerstgenoemde reageren dus beter op temperatuurschommelingen dan de tegenhanger met een hogere viscositeit.
 
Last edited:
Back
Top