wat voor accu heb ik nodig

arrow1800

Well-Known Member
Beste mensen,

Ik heb een peugeot v-clic scooter. mijn accu doet de laatste tijd erg moeilijk en ik vraag me af wat voor accu ik nodig zou hebben als ik een nieuwe aan wil schaffen.

dit is mijn accu: gtx5l-bs http://www.gsbattery.com/MB/document/2004-2005/07A.pdf

het is dan ook een zuur accu als ik me niet vergis en geen lood of gel accu.

kan ik dan ook alleen maar een nieuwe zuur accu erin stoppen? of is het zelfs beter om over te gaan op een ander soort accu?

Graag hoor ik van jullie
 
Advertisement - register to remove this

Dat maakt in principe niks uit, ik ben ook van een zuur naar een gel accu gegaan. Werkt prima :)
Als je de afmetingen maar wel opmeet want sommige accu's willen wel eens groter dan de orginele zijn ;)
 
Even gewiki-pedia'd :D

Voordelen van gelaccu's ten opzichte van natte accu's zijn:
bruikbaar in elke oriëntatie
bij het laden ontstaat minder gas, en het gas dat ontstaat wordt door het sponsachtige elektrolyt opgenomen, waarbij de zuurstof en waterstof bij ontladen weer water wordt. Dit gebeurt op dezelfde wijze als in een brandstofcel.
gelaccu's zijn hierdoor onderhoudsvrij: er hoeft geen water toegevoegd te worden
er treedt minder snel sulfatering op
de zelfontlading is minder dan bij natte accu's

Nadelen van gelaccu's ten opzichte van natte accu's zijn:
kunnen minder stroom leveren bij gelijke afmetingen
lagere capaciteit bij gelijke afmetingen
gevoelig voor overladen, er ontstaan holtes die niet kunnen ontsnappen waardoor de capaciteit afneemt
er kan geen water bijgevuld worden als ten gevolg van overladen water verloren is gegaan in de vorm van gas
hogere prijs

Dit dus zo ongeveer :)
Al vind ik de hogere prijs wel meevallen..
 
haha nogmaals bedankt.

nog 1 vraagje over. hoe zit dat qua laders met deze accu's dan? heb ik per type accu(gel,zuur,lood) een ander soort lader nodig? of moet ik evt nog ergens anders op letten ?
 
Mijn gel accu laad gewoon op via de scooter, en als je hem toch wilt opladen met een lader zal een normale druppellader voldoen. ;)
 
Back
Top