Wat valt er onder een grote beurt?

fendo

SYM Symphony ST 50
Ik heb mijn scooter (Kymco New Dink 50 4-takt)weggebracht voor een grote beurt en vervanging van de achterband.
Wat doen ze of horen ze te doen bij een grote beurt?
Hij liep niet lekker, dips en veel toeren maken en slecht optrekken.
Wat er gedaan is:
Zwaardere rolletjes
V-snaar
Bougie
Kleppen gesteld
Carburateur gesteld.
Olie ververst
Achterrem gesteld

Ik heb hem zelf niet opgehaald dus de goede man niet gesproken.
Ik weet dus niet of het olie en luchtfilter vernieuwd zijn. Ik denk dat ik dat wel mag aannemen.

Maar hoort daar ook niet bij de remolie vernieuwen? Bij mijn motor werd dat wel gedaan bij een grote beurt.

Ik ga hem morgen bellen wat er precies gedaan is. Grote beurt 4-takt kost € 150,- + 10 voor rolletjes en 20 voor V-snaar dus € 170.-
 
Advertisement - register to remove this

Maar hoort daar ook niet bij de remolie vernieuwen? Bij mijn motor werd dat wel gedaan bij een grote beurt.

Normaal gesproken niet, verversinterval remvloeistof is doorgaans 2 jaar.
Ik weet dus niet of het olie en luchtfilter vernieuwd zijn. Ik denk dat ik dat wel mag aannemen.

Het olie?
Welke olie?
Je benoemt zelf dat de olie ververst is.
Luchtfilter wordt eerder gereinigd en wanneer op zicht blijkt dat deze niet goed meer is pas vervangen.

Ik ga hem morgen bellen wat er precies gedaan is. Grote beurt 4-takt kost € 150,- + 10 voor rolletjes en 20 voor V-snaar dus € 170.-
Is wel een beetje de prijs.
Heb destijds hier 5 zaken gevraagd. Meeste rond de 120 euro excl. materiaal.
Goedkoopste(en beste) 90 excl. onderdelen.
Echter olie, rolletjes, filter etc. kom je gauw op die 150.

Vaak vervangen ze wel de varioplaat geleiders.

Laat ons maar weten wat er gebeurd is. :yum:
 
Normaal gesproken niet, verversinterval remvloeistof is doorgaans 2 jaar.


Het olie?
Welke olie?
Je benoemt zelf dat de olie ververst is.
Luchtfilter wordt eerder gereinigd en wanneer op zicht blijkt dat deze niet goed meer is pas vervangen.


Is wel een beetje de prijs.
Heb destijds hier 5 zaken gevraagd. Meeste rond de 120 euro excl. materiaal.
Goedkoopste(en beste) 90 excl. onderdelen.
Echter olie, rolletjes, filter etc. kom je gauw op die 150.

Vaak vervangen ze wel de varioplaat geleiders.

Laat ons maar weten wat er gebeurd is. :yum:
Ok. Opnieuw: het olie- en luchtfilter. Dus oliefilter en luchtfilter
 
Oliefilter is 'vrij' standaard bij kleine en grote beurt, mag er vanuit gaan dat deze vervangen is.
Echter als ze de boel flessen dan spuiten ze hem schoon met remmenreiniger.
 
Last edited:
Sorry voor de late reactie.
Bij de grote beurt hebben ze het volgende gedaan:
  • Bandenspanning controle
  • Profiel controle
  • Remmen controle (achterrem is gesteld)
  • Bougie vervangen
  • Luchtfilter vervangen (indien nodig, deze is schoongeblazen)
  • Luchthuis schoonmaken
  • Rollen controle (op mijn verzoek zwaardere ingedaan)
  • V-snaar controle (deze is vervangen)
  • Verlichting controle
  • Balhoofdspeling (deze staat inderdaad strakker)
  • Oliefilter vervangen
  • Olie verversen
  • Kleppen stellen
  • Carburateur schoonmaken en afstellen (schoonmaken waarschijnlijk met de spuitbus denk ik)
De oude bougie, V-snaar, rollen en oliefilter lagen onder de buddy.
 
Sorry voor de late reactie.
Bij de grote beurt hebben ze het volgende gedaan:
  • Bandenspanning controle
  • Profiel controle
  • Remmen controle (achterrem is gesteld)
  • Bougie vervangen
  • Luchtfilter vervangen (indien nodig, deze is schoongeblazen)
  • Luchthuis schoonmaken
  • Rollen controle (op mijn verzoek zwaardere ingedaan)
  • V-snaar controle (deze is vervangen)
  • Verlichting controle
  • Balhoofdspeling (deze staat inderdaad strakker)
  • Oliefilter vervangen
  • Olie verversen
  • Kleppen stellen
  • Carburateur schoonmaken en afstellen (schoonmaken waarschijnlijk met de spuitbus denk ik)
De oude bougie, V-snaar, rollen en oliefilter lagen onder de buddy.
Dan heb je voor 170 euro een schappelijke prijs hoor. En als de oude onderdelen gewoon in de buddy liggen is ook een goed iets, hoe vaak dat je niet hoort dat er van alles zou zijn vervangen maar de oude onderdelen al weg zijn gegooid om vervolgens erachter te komen dat het niet is vervangen
 
Als hij nu goed rijdt is het prima toch?

Al kan je dit werk ook wel zelf doen als je het leuk vindt en je je er een beetje in verdiept. De onderdelen kosten bij elkaar zo'n 50 euro.
Post automatically merged:

Oliefilter is 'vrij' standaard bij kleine en grote beurt, mag er vanuit gaan dat deze vervangen is.
Echter als ze de boel flessen dan spuiten ze hem schoon met remmenreiniger.
Dat oliezeefje vervangen is echt geldklopperij. Dat spuit je gewoon schoon met remreiniger of perslucht.
 
remvloeistofverversing is op basis van tijd, niet kilometers! het trekt vocht aan, ook (zo mogelijk nog meer) bij stilstand. door het vocht uit de lucht daalt het kookpunt van de vloeistof en krijg je bij veel en hard remmen dampbellen in je systeem en wordt je rem "sponzig" en geeft je remdruk niet meer door.
 
Last edited:
Back
Top