Wat moet ik tanken

ajv

New Member
Heb een Znen Riva brommer gekocht (blauwplaat), maar zonder handleiding.
Lees dat ik euro 95 moet tanken.
Maar E10 of E5?
lees dat dit nog al een gedoe is.

wie helpt mij snel?
 
Advertisement - register to remove this

Tanken_3.jpg


Je mag alleen de benzine erin gooien waar de E5 sticker op staat..

Dus alleen Euro98, shell vpower ect mag je erin doen


Euro 95 is veranderd naar E10.. En die mag je dan niet meer gebruiken.
Ga maar eens naar de tank en lees even dat E10.. Daar staat duidelijk bij dat die brandstof niet voor iedereen geschikt is. (oudere voertuigen)
 
Waarom het "nieuwe tanken" toch opeens zo'n gedoe?

Heel simpel:
Wil je dat jouw benzinetankje, leidingen, pakkingen enz langzamerhand opgevreten word door Ethanol bio (E10) dan neem je die.
Wil je wat langer plezier aan je scooter overhouden:
Premium Euro98/E5 (iets duurder).

Veel verschil in samenstelling E10/E5 zit er trouwens niet eens: slechts 10% bio toegevoegd. Maar het is wel degelijk schadelijk voor scooters echter wel goedkoper maar minder energierijk dan de oude E95/E98
En die mag je dan niet meer gebruiken.
En volgens wie mag je dat niet meer gebruiken dan?
De meeste pompen waar ik kom hebben ze nog liever dat ik de oude E5 pak dan het alternatief. Zover het een pompbedrijf (Shell, Esso, BP) echt wat boeit wat ik in mijn tank gooi hebben ze toch altijd liever dat ik wat extra betaal en E5 tank ;)
 
Maar ik ben bang... er komt een tijd dat we met z'n allen allen nog maar op paardestront rijden :D

Daar ben ik ook bang voor. Worden de burgers weer onder druk gezet. V.w.b scooters.

Dan mag dít niet dan mag dat niet, de klo** regering!

Worden we uiteindelijk ook verplicht om een eigen paard aan te schaffen voor de brandstof. :)
 
Dan mag dít niet dan mag dat niet, de klo** regering!
En zodra een overheid ook nog gaat bepalen hoe snel ik mijn scooter naar de knoppen help vanwege milieuvoorschriften dan weet ik weer in welk land we leven...

Off topic:
Er is veel meer dagelijkse milieuvervuiling dan CO2 uitstoot van scooters alleen. Dus nogal inconsequent om vooral 2-takt scooters aan te gaan pakken.

Zuiniger omgaan met fossiele brandstoffen 100% mee eens behalve die oneindig vermoeiende kruistocht tegen CO2 uitstoot. Staat men er bijvoorbeeld wel eens bij stil hoeveel vliegtuigen er 24/7 zich in de lucht bevinden, getankt met duizenden liters milieuvervuilende Kerosine o_O
NB regeringslieden die wereldwijd grote milieuconferenties bijwonen en juist in die vliegtuigen zitten?

Rare wereld...
 
Last edited:
Het probleem is dat bij de pompstations alleen de kleine stickertjes op de pomp geplakt zitten met de nieuwe benamingen.

Op de prijsborden en de pompen zelf staat nog steeds groot Euro95 en Euro98, dit terwijl dit geen Euro95 of Euro98 meer is.

Als particuliere handelaar zou je opgepakt worden als je bijvoorbeeld met water aangelengde wijn aanprijsd en verkoopt als wijn.

Mensen die zich niet interesseren voor wat ze in hun tank gieten en gewoon zijn Euro95 erin te gieten doen dit dus nu ook zonder na te denken.

Ik vindt dat de pompstations ook hun verantwoordelijkheid hebben en de mensen beter attent moeten maken op de verandering en hun prijsborden aanpassen naar E10 en E5.

Edit: ik heb trouwens jaren E10 getankt in mijn Kymco Like 125, zonder me te realiseren dat ik E10 tankte en nooit problemen gehad.
 
Het probleem is dat bij de pompstations alleen de kleine stickertjes op de pomp geplakt zitten met de nieuwe benamingen.

Op de prijsborden en de pompen zelf staat nog steeds groot Euro95 en Euro98, dit terwijl dit geen Euro95 of Euro98 meer is.

Als particuliere handelaar zou je opgepakt worden als je bijvoorbeeld met water aangelengde wijn aanprijsd en verkoopt als wijn.

Mensen die zich niet interesseren voor wat ze in hun tank gieten en gewoon zijn Euro95 erin te gieten doen dit dus nu ook zonder na te denken.

Ik vindt dat de pompstations ook hun verantwoordelijkheid hebben en de mensen beter attent moeten maken op de verandering en hun prijsborden aanpassen naar E10 en E5.

Edit: ik heb trouwens jaren E10 getankt in mijn Kymco Like 125, zonder me te realiseren dat ik E10 tankte en nooit problemen gehad.

Nou, ik heb ook maanden lang euro 95 getankt op in brommer sym jet 4.

Tot nu toe heb ik ook geen nadelige mankementen gezien of gemerkt door tanken van euro 95.
 
Back
Top