Wat is hier gebeurt???

Roller286

Member
Rijd sinds enkele weken met mijn 72cc met race nokkenas en orginele cilinderkop. Dus hoge compressie. Sinds enkele dagen moeilijk starten met de elektrische start en veel verlies in trekkracht! Het kickstartdeksel maar eens verwijdert om een kijkje te nemen. Nou is de vertanding halfpoulie met starterkrans en de krukas totaal weggesleten. Komt dit door het elektrisch starten met deze hoge compressie??? Blokje maar onder de scooter uitgehaald en gedemonteert voor het plaatsen van een nieuwe krukas en meteen de lagers van het cardan ook maar vernieuwen want hier zat ook aardig wat speling op. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt of weet wat hier gebeurt is? Ik ga in ieder geval de bendix van de startmotor niet meer terug plaatsen zodat ik enkel met de kickstarter kan starten.

Hier een filmpje en foto's van het voorval.


IMG_20200911_151620.jpg

IMG_20200912_131804.jpg

brug.jpg

IMG_20200912_131740.jpg

IMG_20200912_221130.jpg

IMG_20200912_221146.jpg
 
Advertisement - register to remove this

dit komt niet door te hoge compressie, maar eerder door speling op de as, waarschijnlijk zat het daarvoor all niet strak opelkaar? misschien een shimring vergeten die voor op je poulie komt? ik reed met een 90cc op een kymco, dit niet gehad
 
Het is belangrijk om bij het aandraaien van de centrale variomoer de krukas rond te laten gaan voordat je m definitief vastzet. Door het draaien van de krukas loopt de vsnaar mee, als die volledig onderin zit, is de snaar namelijk te breed en bevestig je de starterkrans onbedoelt in onbalans en dus niet vast.
Groet,
 
Het is belangrijk om bij het aandraaien van de centrale variomoer de krukas rond te laten gaan voordat je m definitief vastzet. Door het draaien van de krukas loopt de vsnaar mee, als die volledig onderin zit, is de snaar namelijk te breed en bevestig je de starterkrans onbedoelt in onbalans en dus niet vast.
Groet,
als je dat doet heb je kans dat je weinig vlees hebt om de boel vast te draaien, ik denk dat er een shimring vergeten is, had dit ooit bij me beta ark, ring die voor de geleiders bus zat van de halfpoulie die had ik weg gelaten en binnen no time ging ik niet harder dan 20km, hele as waar de tandjes zaten rondom netjes afgesleten,

zoals op dat filmpje zit de boel nog vast, alleen heeft ie dus waarschijnlijk door een ringetje wat miste paar mm speling gehad, wat je dus in eerste instantie niet door hebt, maar zodra je rijd draait dat als een gek en dus de kans dat door die speling dat ie zichzelf weg kan vreten
 
Back
Top