Wat is het verschil SYM motorblok?

Sily

Sily isn't stupid, right?
Wat is het verschil tussen de SYM motorblok 137QMA & 137QMB, want de ene website zegt dat de Speedfight 4 137QMA heeft en de ander 137QMB. Maar is er een verschil, niet dat ik een cilinder koop voor 137QMB en dat hij niet past omdat ik 137QMA heb. Bij m'n motorblok staat er ieder geval dat ik een 137QMA heb, maar er ik een cilinder kopen die aangeeft dat hij wel past op de Speedfight 4 maar bedoeld is voor 137QMB.
 
Advertisement - register to remove this

137QMB bestaat niet!
Speedfight 3 & 4 zijn uitgebracht met de volgende motorblokken:

XSP37GMA-2, op zowel de 3 als 4.
XS1P37QMA-2A op alleen de 4 na 2018, begin 2019.

XS1P37QMA, 1e versie van Sym zelf, zit niet onder de Speedfight.

Voordat Sym eigen (motor)- blokken had, zat er een onder welke een kopie/kloon/imitatie was van Kymco.
Dit was de 1P39QMB, Chinees motorblok. (heeft nooit onder Peugeot Speedfight gezeten)
Onder bijvoorbeeld de Kisbee zit wel een 139QMB (Chinees) motorblok.

Het verschil in 37 en 39 is niks meer dan de slag van de zuiger. (boring en slaglengte krukas)
QMB blokken zijn wel beter op te voeren omdat er meer ruimte is voor een cilinder met meer inhoud dan de standaard 63/65cc voor Sym, ter info.

Dus het antwoord op je vraag is ja, dit past ook op jouw scoot.
 
Last edited:
1 = 1 cilinder, 37/39 = de boring, Q = geforceerde (lucht) koeling, M = Motorfiets, B = 50cc
P = horizontaal (cilinder) en A = kleiner dan 50cc
XS = Xiamen Shaxing (fabrikant en gewoon van Sym zelf)

Aidix, van Revolution70 en Scooterfreaks heeft dit een keer gepost ergens!
Stond dacht ik ook op de website van hem, maar dat weet ik niet meer zeker. Wel op scooterfreaks maar dat is inmiddels ter ziele zoals we allen weten.

Edit: Letter G = ook geforceerde (lucht) koeling, maar dan de Euro 2 i.c.m. een CDI.
-2A = het nieuwste Euro 4 motorblok van Sym i.c.m. een ECU/ECS unit.
 
Last edited:
Bedankt voor de reactie jullie :)
Ik heb dit aan veel mensen gevraagd die dit zo onduidelijk antwoord gaven jullie zijn de enigste met duidelijk antwoord. Ty
 
1 = 1 cilinder, 37/39 = de boring, Q = geforceerde (lucht) koeling, M = Motorfiets, B = 50cc
P = horizontaal (cilinder) en A = kleiner dan 50cc
XS = Xiamen Shaxing (fabrikant en gewoon van Sym zelf)

Aidix, van Revolution70 en Scooterfreaks heeft dit een keer gepost ergens!
Stond dacht ik ook op de website van hem, maar dat weet ik niet meer zeker. Wel op scooterfreaks maar dat is inmiddels ter ziele zoals we allen weten.

Edit: Letter G = ook geforceerde (lucht) koeling, maar dan de Euro 2 i.c.m. een CDI.
-2A = het nieuwste Euro 4 motorblok van Sym i.c.m. een ECU/ECS unit.

Vind alleen raar dat B= 50cc? Wat is dan A? Want je hebt ook een QMA motorblok en daar zit ook gewoon 50cc op.

En G vind ik ook vreemd. Aangezien ik gewoon een 139QMB-E blok onder mijn kisbee hebt hangen en volgens het jaar tal 2011 zou het al euro 2 moeten zijn.. Maar dan zou hou G een E moeten zijn.
 
Vind alleen raar dat B= 50cc? Wat is dan A? Want je hebt ook een QMA motorblok en daar zit ook gewoon 50cc op.

En G vind ik ook vreemd. Aangezien ik gewoon een 139QMB-E blok onder mijn kisbee hebt hangen en volgens het jaar tal 2011 zou het al euro 2 moeten zijn.. Maar dan zou hou G een E moeten zijn.

A = kleiner dan 50cc, wil zeggen dat de max op dit type blok 65cc is (van Sym).
B = groter dan 50cc, wil zeggen dat de max op dit type blok 90cc is.
Is nou eenmaal Taiwanees uitgelegd en weer vertaald naar Engels en uiteindelijk naar NL.
Ze gebruiken wat dat betreft nou niet echt duidelijke termen om het zo maar even te zeggen.
Dit is echter wat ik wist te achterhalen toen der tijd, en nog weet!

Maar onder jouw Peugeot Kisbee zit geen motorblok van Sym gemonteerd, maar een Chinees blok van Qingqi.

De letter E aan het eind van jouw motorblokcode is de 2e versie van het Qingqi blok en is inderdaad een Euro 2 variant. De 1e versie van dit motorblok zit onder een Peugeot V-clic voor zover ik weet..
 
Last edited:
137QMB bestaat niet!
Speedfight 3 & 4 zijn uitgebracht met de volgende motorblokken:

XSP37GMA-2, op zowel de 3 als 4.
XS1P37QMA-2A op alleen de 4 na 2018, begin 2019.

XS1P37QMA, 1e versie van Sym zelf, zit niet onder de Speedfight.

Voordat Sym eigen (motor)- blokken had, zat er een onder welke een kopie/kloon/imitatie was van Kymco.
Dit was de 1P39QMB, Chinees motorblok. (heeft nooit onder Peugeot Speedfight gezeten)
Onder bijvoorbeeld de Kisbee zit wel een 139QMB (Chinees) motorblok.

Het verschil in 37 en 39 is niks meer dan de slag van de zuiger. (boring en slaglengte krukas)
QMB blokken zijn wel beter op te voeren omdat er meer ruimte is voor een cilinder met meer inhoud dan de standaard 63/65cc voor Sym, ter info.

Dus het antwoord op je vraag is ja, dit past ook op jouw scoot.

Hello All
sorry mijn nederlands is niet zo vol voor deze, ik ga met de translate n engels hieronder

Dit is geweldige informatie over die beruchte XS1P37QMA-2 Peugeot / Sym Blocks. Proost @Floris van bommelstijn.
Een vraag die ik heb over een Sym Symphony SR 50 4T E3 '10 -17 '~ XS1P37QMA-2 uit 2010

De Scooter heeft 35k km - Wat is de juiste klepspeling?
- In de Sym Symphony Manual voor de ^ AZO5W1-T ^ staat de klepspeling: IN/EX = 0,05/0,05(±0,02) mm
- In het Peugeot Werkplaatshandboek voor de XS1P37QMA-2 staat de klepspeling: IN/EX = 0,05/0,10(±0,02) mm
- Enkele anderen hebben genoemd: IN/EX = 0.10/0.10 - maar geloven dat voor de 139QMB / GY6...

Ook gebruik gemaakt van een Naraku V3-18.5 (NK200.01) replica van "Keihin CVK 18.5", is deze Naraku carburator geschikt voor het XS1P37QMA-2 sym blok? Sommige sites vermelden het voor 139QMB/A & GY6, maar hebben het ook gezien voor 137QMA/B

Heb maanden en maanden te maken gehad met het proberen om de scooter in het algemeen correct stationair te laten draaien & ** specifiek na een koude start + automatische verrijkingscyclus = toerentallen langzaam lager en de bike sterft..

Leuk rijden, proost
----------------------- English

This is great info regarding those infamous XS1P37QMA-2 Peugeot/Sym Blocks. Cheers to you @Floris van bommelstijn .
A question I have regarding a 2010 Sym Symphony SR 50 4T E3 '10-17' ~ XS1P37QMA-2

Scooter has 35k km - What is the correct valve clearance?
- In the Sym Symphony Manual for the ^ AZO5W1-T ^ it states the Valve clearance: IN/EX = 0.05/0.05(±0.02) mm
- In the Peugeot Workshop Manual for the XS1P37QMA-2 states the valve clearance: IN/EX = 0.05/0.10(±0.02) mm
- Some others have mentioned: IN/EX =
0.10/0.10 - but believe that for the 139QMB / GY6...

Also been using a Naraku V3 '18.5 (NK200.01) replica of "Keihin CVK 18.5", Is the Naraku carb suitable for the XS1P37QMA-2 sym block?
Some sites list it for 139QMB/A & GY6 but also seen it for 137QMA

Have been dealing with months and months of trying to get the bike to Idle correctly in general & **specifically after cold starts + auto enricher cycle = rpm's slowly lower and bike dies...

Fun Riding, cheers
 
A = kleiner dan 50cc, wil zeggen dat de max op dit type blok 65cc is (van Sym).
B = groter dan 50cc, wil zeggen dat de max op dit type blok 90cc is.
Is nou eenmaal Taiwanees uitgelegd en weer vertaald naar Engels en uiteindelijk naar NL.
Ze gebruiken wat dat betreft nou niet echt duidelijke termen om het zo maar even te zeggen.
Dit is echter wat ik wist te achterhalen toen der tijd, en nog weet!

Maar onder jouw Peugeot Kisbee zit geen motorblok van Sym gemonteerd, maar een Chinees blok van Qingqi.

De letter E aan het eind van jouw motorblokcode is de 2e versie van het Qingqi blok en is inderdaad een Euro 2 variant. De 1e versie van dit motorblok zit onder een Peugeot V-clic voor zover ik weet..
Nog even een vraagje hierover, (ik weet dat dit topic al even geleden is aangemaakt maar) naast de verschillen bij de cilinder ingang, zijn er ook verschillen ergens anders in het blok? En dan eigenlijk vooral bij de aansluitingen naar het frame? Wil dan namelijk mijn 65cc sym blokje vervangen voor een 90cc qmb.
 
Back
Top