Wat is dit geluid? 4takt

joeydemon

Member
Ik heb recent mijn cilinder vervangen, maar ik heb het idee dat mijn blok lawaai maakt. Iemand een idee wat het kan zijn? Lijkt een tikkend geluid rond de kleppen. Ik kan wel gewoon rijden enzo en loopt verder goed maar het geluid stoort me. Kunnen dit mijn kleppen zijn? Of timing?

Tikkend geluid
 
Advertisement - register to remove this

Controleer de timing eens en op welke waarde zijn de kleppen gesteld?

Om welke scooter gaat het trouwens?
Het is een vespa lx 4t v2 uit 2011. Heb het ding opgeknapt en omgekeurd van snor naar brom. Heb er vorige week een 80cc cilinder en naraku nokkenas met nieuwe lager er in gezet. Ik heb de timing (denk ik) goed gezet want het streepje en de pickup op ontsteking stonden goed. Kleppen heb ik niks aan gedaan en weet niet of ze goed of niet goed stonden omdat ik daar geen gereedschap voor heb. (Voelermaat) maar dit geluid maakt hij pas sinds vervangen cilinder daarvoor was het minder of niet. Hij rijd en trekt verder wel goed op heb net nog een half uur gereden. Alleen zijn top is 60 op de teller met de juiste wind. Zou dat aan de snor vertanding liggen? Ik kan morgen wel weer het blok los halen maar doe ik liever niet. Zou eventueel wel de kop los kunnen halen zonder het blok te demonteren. Ik denk dan zelf toch aan timing of de kleppen maar is vreemd dat hij dan goed loopt toch?
 
Heb je de ketting wel goed gespannen?
das goed dat je dat zegt. ik heb de kettingspanner terug ingedrukt. (zon knopje ingehouden dat die weer helemaal omhoog komt) en hem toen in zijn geheel er op terug gezet (dus met die middelste bout met veer) omdat ik hem anders niet makkelijk er op kreeg omdat die super strak zat. heb ik hier een fout gemaakt? zo ja volstaat dan alleen de grote bout loshalen en weer terug monteren?
 
Nee je hebt geen fout gemaakt, de kettingspanner hoort de ketting automatisch te spannen echter sommige veertjes zijn wat aan de slappe kant en moet je de spanner even meehelpen.
kijk eens naar onderstaande video vlak voor de 6de minuut, de monteur helpt even met een schroevendraaiertje.

 
Last edited:
Nee je hebt geen fout gemaakt, de kettingspanner hoort de ketting automatisch te spannen echter sommige veertjes zijn wat aan de slappe kant en moet je de spanner even meehelpen.
kijk eens naar onderstaande video vlak voor de 6de minuut, de monteur helpt even met een schroevendraaiertje.

Ik ga dit gelijk even loshalen en weer vast zetten ik laat je over 15 min weten of dit het was thanks alvast!
Post automatically merged:

Nee je hebt geen fout gemaakt, de kettingspanner hoort de ketting automatisch te spannen echter sommige veertjes zijn wat aan de slappe kant en moet je de spanner even meehelpen.
kijk eens naar onderstaande video vlak voor de 6de minuut, de monteur helpt even met een schroevendraaiertje.

Ik heb de moer met de veer los gehaald en kom tot de conclusie dat hij al op zijn eind zit. Zou het mischien kunnnen dat hij te strak zit en daarom dit geluid maakt? Dna word het toch blok er weer onder uit halen want de koelkappen zitten in de weg
 
Last edited:
De nieuwe spanner zet je eerst zonder veertje erin erop, dan dat balpenveertje erin. Anders gaat ie direct maximaal uitschuiven en dat komt niet goed.
Groet,
Bedankt voor je reactie. Ik heb met het monteren eerst dat huisje zonder veer terug gezet omdat hij met veer Idd gelijk Max uitschoof. Maar mischien dat de boel toch te strak zit. Ik moet echter in de tuin sleutelen dus ga dat vandaag niet meer redden om het blok er onder uit te halen en de oorzaak te zoeken. Ik neem aan dat als het wel de timing was of kleppen die tegen zuiger komen dat hij ook niet goed zal lopen? Want heb er 30 km mee gereden al met dat geluid
 
ik ben er inmiddels achter denk ik. ik heb wat filmpjes gekeken van zandri en ik denk dat ik de ketting geleider aan de onderkant verkeerd heb gemonteerd. ipv in de kop heb ik hem over dat randje van de kop zitten.. een wonder dat hij rijd en mischien dat die zelf harder gaat wanneer dit soepel loopt? haha wat een beunhaas ben ik ook.. thx voor het mee denken ik haal hem morgen weer uit elkaar en heb inmiddels ook meteen de spullen besteld om de kleppen te stellen en de beroemde malossi vertanding
 
Iets met je ketting zou die even nakijken
Heb net de spanner 2 klikjes lager gezet om te zien of dat het toch was voor ik het hele blok moet loshalen maar hij start nu helemaal niet meer. Kan het dat als die ketting te strak staat dat die dan niet start?
Post automatically merged:

Heb net de spanner 2 klikjes lager gezet om te zien of dat het toch was voor ik het hele blok moet loshalen maar hij start nu helemaal niet meer. Kan het dat als die ketting te strak staat dat die dan niet start?
Hij loopt inmiddels weer geen idee wat het was maar heb hem maar meteen wat hoger stationair afgesteld is het getik nu acceptabel geworden of moet ik verder zoeken?

Minder geworden?
 
Last edited:
Heb net de spanner 2 klikjes lager gezet om te zien of dat het toch was voor ik het hele blok moet loshalen maar hij start nu helemaal niet meer. Kan het dat als die ketting te strak staat dat die dan niet start?
Post automatically merged:


Hij loopt inmiddels weer geen idee wat het was maar heb hem maar meteen wat hoger stationair afgesteld is het getik nu acceptabel geworden of moet ik verder zoeken?

Minder geworden?
Het is belangrijk dat de markeringen van zowel het vliegwiel (T) en de markering van de kettingspanner bij de cillinder deksel op elkaar zijn overeen gestemd. Dit kan nog zonder het blok te demonteren. Let wel; het nokkenas draait precies twee zo langzaam als het krukas, dus tijdens het overeenstemmen moet je een halve slag voor Fire en Time moet je een weerstand voelen opkomen (compressie slag)en niet een vrijloop(!) Maar ik dit zal wel niet ter sprake komen als je het tandwiel een kleine beetje bijdraait.
 
Last edited:
Het is belangrijk dat de markeringen van zowel het vliegwiel (T) en de markering van de kettingspanner bij de cillinder deksel op elkaar zijn overeen gestemd. Dit kan nog zonder het blok te demonteren. Let wel; het nokkenas draait precies twee zo langzaam als het krukas, dus tijdens het overeenstemmen moet je een halve slag voor Fire en Time moet je een weerstand voelen opkomen (compressie slag)en niet een vrijloop(!) Maar ik dit zal wel niet ter sprake komen als je het tandwiel een kleine beetje bijdraait.
Thanks voor het mee denken de timing stond/staat goed heb vandaag gereden en het geluid is zo goed als weg. Ik moet de kleppen nog stellen mischien dat hij daarna perfect loopt. Loopt nu ook goed alleen nog steeds maar 60.
 
Back
Top