Wat is de standaard sproeier maat van een kymco agility 50 rs?

Advertisement - register to remove this

Bij de meeste Chinese is het 80 a 82
Dankjewel, ik heb een beetje een apart probleem waar mn luchtschroef helemaal openstaat maar mn bougie die pikzwart is vertelt me toch dat ik te veel benzine/ te weinig lucht krijg. Enig idee?
Ik heb er nu een sproeier van 80 in zitten en dacht dat ik misschien naar 78 moest.
 
78 is origineel gangbaar, vaak wordt er een 80 of 82 ingedraaid om hem net wat beter te laten lopen.

Maar hoe rijdt die scooter, ervaar je in de praktijk problemen of een te hoog verbruik?
 
78 is origineel gangbaar, vaak wordt er een 80 of 82 ingedraaid om hem net wat beter te laten lopen.

Maar hoe rijdt die scooter, ervaar je in de praktijk problemen of een te hoog verbruik?
De scooter heeft lang stilgestaan, wilde niet starten. Bougie gecheckt en die was roetzwart. Vervolgens luchtfilter een aantal slagen opengedraaid en nu rijdt hij prima en start hij ook geweldig. Toch valt hij bij het stoplicht uit terwijl de stationairschroef helemaal is ingedraaid. Ik snap er niets van..
 
Tsja, je hebt aan de mengselschroef gedraaid en dan is het logisch dat hij stationair niet meer goed loopt.

Ik zou het volgende doen:
- Mengselschroef 2,5 slag open (wordt geadviseerd in het WPHB van Kymco)
- Vlotterbak eraf halen om te kijken of de carburateur schoon is, dan kan je ook meteen de sproeiers checken
- Nieuwe bougie en benzine erin
- Daarna stationair afstellen
 
Weet iemand of de sproeier die er standaard inzit een M4 - M5 - M6 schroefdraad heeft?
Het gaat om een standaard carb op een kymco agility rs 50cc uit 2010.
 
Last edited:
Tsja, je hebt aan de mengselschroef gedraaid en dan is het logisch dat hij stationair niet meer goed loopt.

Ik zou het volgende doen:
- Mengselschroef 2,5 slag open (wordt geadviseerd in het WPHB van Kymco)
- Vlotterbak eraf halen om te kijken of de carburateur schoon is, dan kan je ook meteen de sproeiers checken
- Nieuwe bougie en benzine erin
- Daarna stationair afstellen
De bougie bleef helaad zwart na deze methode. Ik zal morgen nog een nieuwe bougie halen aangezien dat de enige stap is die ik heb overgeslagen. Dat en een sproeier maatje 78 ipv 80.
 
De scooter heeft lang stilgestaan, wilde niet starten. Bougie gecheckt en die was roetzwart. Vervolgens luchtfilter een aantal slagen opengedraaid en nu rijdt hij prima en start hij ook geweldig. Toch valt hij bij het stoplicht uit terwijl de stationairschroef helemaal is ingedraaid. Ik snap er niets van..
Waarschijnlijk valse lucht bij het spruitstuk vervang die.
Monteer sproeier 82 luchtschroef 1.5 slag open.
 
De bougie bleef helaad zwart na deze methode. Ik zal morgen nog een nieuwe bougie halen aangezien dat de enige stap is die ik heb overgeslagen. Dat en een sproeier maatje 78 ipv 80.
Maar reed hij ook slecht? Zou me niet blindstaren op die oude bougie. Je kan hem ook schoon borstelen.
 
Maar reed hij ook slecht? Zou me niet blindstaren op die oude bougie. Je kan hem ook schoon borstelen.
Heb m inderdaad schoon geborsteld. Hij reed juist fijner dan ooit maar de schone bougie is na een ritje toch weer pikzwart. Alles wijst voor mij op te veel benzine, ik ga morgen in ieder geval een kleinere sproeier halen en kijken wat er gebeurt.
 
Ik heb het idee dat het 78 is maar ik weet het niet zeker.
Bij de meeste Chinese is het 80 a 82

Standaard Kymco RS heeft inderdaad maat 78 als hoofdsproeier, mits alle begrenzers nog aanwezig zijn!
Het is echter geen Chinees, maar een Taiwanees met een heel eigen ontworpen motorblok net zoals bij de Sym!!

Lijkt er vooralsnog sterk op dat je begrenzers verwijdert hebt zonder de rest af te stellen!
 
Last edited:
Standaard Kymco zit al hoger in sproeier wat dat betreft!
Het is ook geen Chinees, maar een Taiwanees met een heel eigen ontworpen motorblok net zoals bij de Sym!!

Lijkt er vooralsnog sterk op dat je begrenzers verwijdert hebt zonder de rest af te stellen!
Dat laatste klopt helemaal, weet jij wat ik in dat geval verder allemaal af moet stellen?
 
Begrenzers maken weinig uit, er zit een begrensde bus en begrensde cdi in.

Hij moet goed lopen met sproeier 78/80 en mengselschroef op 2,5 als de scooter in orde is.

Maar nogmaals, als hij goed loopt en geen buitensporig hoog verbruik heeft is die donkere bougie toch niet erg? Controleer ook ff of hij geen olie verbruikt. Dat doen die kymco's ook weleens.
 
Begrenzers maken weinig uit, er zit een begrensde bus en begrensde cdi in.

Hij moet goed lopen met sproeier 78/80 en mengselschroef op 2,5 als de scooter in orde is.

Maar nogmaals, als hij goed loopt en geen buitensporig hoog verbruik heeft is die donkere bougie toch niet erg? Controleer ook ff of hij geen olie verbruikt. Dat doen die kymco's ook weleens.
Bij mij zit er een onbegrensde cdi in en de varioring is er uit.
Begrenzers maken weinig uit, er zit een begrensde bus en begrensde cdi in.

Hij moet goed lopen met sproeier 78/80 en mengselschroef op 2,5 als de scooter in orde is.

Maar nogmaals, als hij goed loopt en geen buitensporig hoog verbruik heeft is die donkere bougie toch niet erg? Controleer ook ff of hij geen olie verbruikt. Dat doen die kymco's ook weleens.
Ik ga m vandaag nog een keer nalopen. Ik laat het weten :)
 
Helaas had de dealer de juiste sproeier niet op voorraad, vandaar de radiostilte. Wel heb ik er maar even een nieuwe bougie ingeschroefd en heb ik de luchtfilter op 2.5 slag gezet. Helaas was de bougie na een ritje wederom pikzwart.
20220725_154812.jpg

Wat opvallend is, is dat de scooter nu in principe erg goed rijdt, de elektrische start werkt (vaak) goed (misschien nog even kijken naar het startrelais?) en ik ben met minder lucht ook geen vermogen kwijt.

Toch baar ik me zorgen om de kleur van de bougie. Is dit een juiste angst of is dit overdreven?

Zodra de kleinere sproeier op voorraad is zal ik die gaan monteren en kijken wat er gebeurt.
 
Blijft de choke niet hangen?
Ik vind sproeier 78 voor een ontgrensde scooter aan de kleine kant namelijk.
82 komt eerst, in mijn ervaring.
Of zit er misschien een prop in de hals van het luchtfilter (bij de aanzuigslang), net als bij de Kymco Like.
Die dingen zijn standaard ook zo beroerd af te stellen.
Prop eruit en sproeier 84 erin en gaan als een malle....
 
Ik heb jaren gereden met sproeier 82 i.c.m. 72cc. Ergo, 78 is niet per definitie te klein. Afstellen gaat ook gewoon prima, al was jouw Like vgm wel een bijzonder geval.
 
Back
Top