Wat heb je gekocht voor je scooter topic.

Bij K-parts: gaskabel, schroefnippels, Naraku 90cc inlaatisolator (de eerdere goedkopere had geeneens een o-ring), naraku sproeierkit 100-120, fles olie, oliefilter, inlaat tapeindset (had er nu tijdelijk inbusbouten in), bougie.
Bij Action: een setje nep-dremel accessoires (minislijpschijfje is perfect om de buitenmantel van een kabel voorzichtig door de slijpen) sterkere leesbril, zodat ik beter zie wat ik doe, t-greep ratelschroevendraaier met bits en dopjes, pak a 200 nitril handschoenen XL.
Bij Halfords: blikje oliesysteemreiniger.
 
Op dit topic zie ik dat er mensen zijn die heel veel geld uitgeven aan o.a. gereedschappen, onderdelen en accessoires.
Dit alles om de scooter te onderhouden, beter te laten lopen of er mooier uit te laten zien.
Allemaal leuk en aardig, maar ik was een aantal dagen geleden gedwongen om een relatief belangrijk product toe te voegen aan mijn scooter.
Heb dit uitgesteld omdat ik een behoorlijke grote uitgave verwachtte.
Gekeken op diverse sites/fora waar ik dit product voordelig/goedkoop kon krijgen.
De extreem hoge prijzen die ik daar zag, deden mijn wenkbrauwen fronzen...
Via Google kwam ik er niet helemaal uit waar ik het goedkoopst uit zou zijn.
Helaas is het genoemde product van essentieel belang.
Vandaag ben ik, met lood in de schoenen, naar de dichtstbijzijnde dealer gegaan.
Deze rekende de hoofdprijs, maar ik moest wel!
Heb noodgedwongen het volgende aangeschaft:













Benzine.

Veel te dure benzine...................................
Drama he, ding van mij trekt in 30min een volle tank van een liter of 6 leeg. Gelukkig hoef ik er niet mee naar mn werk te rijden, anders was mn eerst volgende aanschaf een setje fietsbanden geweest

@Foggy slijp je je kabels door ipv knippen met een beetje scherpe tang? Werkt dat een beetje bij jou? Dremel heb ik er hier ook 3 liggen en schijfjes ook genoeg maar een kabel die ik zo inkortte liep vaak beetje stroef had ik het idee of sleep ik gewoon anders
 
@bartj ik had eerst meerdere tangen geprobeerd, maar niet een kon de binnenkabel fatsoenlijk doorknippen. Hierdoor moest ik steeds meer buitenkabel verwijderen. Toen met de nepdremel geprobeerd en dat ging geweldig. Ook met de binnenkabel.
Je kunt heel secuur de buitenmantel doorslijpen, zonder de kabel te raken. En dat wil voor mij wat zeggen i.v.m. mijn tremor.
Heb nu wel bij HBM een kabelkniptang besteld + een inlay met schroevendraaiers die precies in een van m'n laden past.
 
Kabelkniptang gebruik ik ook, ooit eens besteld op mn werk toen ik nog fietsenmaker was. Zit een soort naald aan om de teflon binnenmantel netjes mee open te maken mocht die eens dicht zitten. Maar zal toch binnenkort nog eens een poging met de dremel wagen, misschien ook een paar tandjes terug draaien op de snelheid. Die schijfjes vliegen vaak alle kanten op bij mij
 
Heb schijfjes in overvloed dat is het probleem niet.

Om maar even on topic te blijven, setje sp98 velgen en 2 PMT slicks en meteen maar een laagje fluor roze eroverheen gespoten
 

Attachments

  • Snapchat-2045359988.jpg
    Snapchat-2045359988.jpg
    181.6 KB · Views: 13
  • Snapchat-1026434511.jpg
    Snapchat-1026434511.jpg
    162.9 KB · Views: 13
Drama he, ding van mij trekt in 30min een volle tank van een liter of 6 leeg. Gelukkig hoef ik er niet mee naar mn werk te rijden, anders was mn eerst volgende aanschaf een setje fietsbanden geweest
Vandaag bij de plaatselijke Shell een prijs van: € 2,17 op het bord gezien.
De waanzin ten top.......................
 
Gisteren voor de lol 25 euro geboden op een lasapparaat, kreeg ik direct antwoord dat ik hem op kon halen.
Heb nog nooit gelast, dus leek het me wel leuk en handig om alvast een beetje te oefenen.
Vanmorgen bij een ijzerhandel wat stukjes afval gekocht om thuis mee aan de slag te gaan.
Bij HBM wat elektroden, lasmagneten en handschoenen en bij Lidl een lashelm besteld.
Zo hoop ik in de toekomst wat reparaties en/of aanpassingen aan de scooter te kunnen doen.

Nu nog de energie vinden om uberhaupt weer wat te doen (f***ing energy dips).
 
Gisteren voor de lol 25 euro geboden op een lasapparaat, kreeg ik direct antwoord dat ik hem op kon halen.
Heb nog nooit gelast, dus leek het me wel leuk en handig om alvast een beetje te oefenen.
Vanmorgen bij een ijzerhandel wat stukjes afval gekocht om thuis mee aan de slag te gaan.
Bij HBM wat elektroden, lasmagneten en handschoenen en bij Lidl een lashelm besteld.
Zo hoop ik in de toekomst wat reparaties en/of aanpassingen aan de scooter te kunnen doen.

Nu nog de energie vinden om uberhaupt weer wat te doen (f***ing energy dips).
Nooit gelast en het jezelf aanleren.
Dat vind ik top!
Wellicht verstandig om bij iemand die kan lassen in de leer te gaan.
Die kan je de fijne kneepjes van het vak leren.
Buurthuizen hebben vaak een repair-shop waar men bijvoorbeeld een koffiezetapparaat o.i.d. kan laten maken.
Misschien dat zij ook mensen hebben/kennen die kunnen lassen en je hiermee willen helpen.
 
Let we bij het lassen op dat je geen rook inademt. Vooral als je stukken gaat lassen waar nog verf of galvanisatie resten op zitten.

Voor de rest kan er weinig fout gaan. En met een beetje youtube videos kijken en uitproberen kan je al een eind komen
 
Wellicht verstandig om bij iemand die kan lassen in de leer te gaan.
Let we bij het lassen op dat je geen rook inademt. Vooral als je stukken gaat lassen waar nog verf of galvanisatie resten op zitten.

Voor de rest kan er weinig fout gaan. En met een beetje youtube videos kijken en uitproberen kan je al een eind komen
Veel Harry the ferryman gekeken en Mastermilo natuurlijk.
Met wat kleine stukken metaal beginnen en proberen nette rupsjes neer te leggen.
Of zoals bij Harry, een stuk kruisstaal, waar je eindeloos las op las kan aanbrengen.
T.a.v. rook:
Meestal heb ik de garagedeur open, maar bij teveel rook zal ik er ook een ventilator op zetten.

Het liefst had ik een lascursus gedaan, maar die zijn schreeuwend duur.
Dus doe ik het net als met scootersleutelen: YT, fora en veel oefenen.
Misschien is het handig om wat uurtarieven op te vragen en iemand voor 1 a 2 uur te vragen om me wat basisdingen te leren.
Of bij de open universiteit. Ik zie wel hoe het loopt.
Heb nu nog alleen een trafo voor elektroden, maar ben in afwachting tot het combi-apparaat van Parkside beschikbaar komt.
Hopelijk gooien m'n tremoren geen roet in het eten.
 
Ik heb ook een paar keer gelast in mij garage met de deur open en een ventilator aan. 2e keer had ik een stofmasker op, die was pikzwart in een kwartiertje. Vanaf toen had ik het apparaatje maar buiten gezet. Meteen minder brandgevaar ivm de gigantische hoeveelheid spetters van bmbe.

Edit: als je in de opening van de deur gaat zitten zou het icm een ventilator trouwens wel kunnen
 
Meteen minder brandgevaar ivm de gigantische hoeveelheid spetters
Bedankt voor de waarschuwing.
Ik zat ook al aan een apart plekje te denken voor het slijpen. Was het weekend bezig een plaatje te slijpen en m'n hele werkbank lag onder de restanten van de slijpschijven. Ik had geen afbraamschijf dus deed het met een paar snijschijven (gelukkig goedkope van Action).
Al m'n bakjes onderdelen en gereedschappen lager onder die troep.
Toch vind ik het stiekem wel kicken om met zo'n haakse slijper te werken.
 
Bij ons in de werkplaats kunnen we elke week een kliko vullen met de hoeveelheid zooi die het slijpen maakt. Daarom doe ik dat thuis ook liever buiten. Had eerst een redelijk net werkplaatsje in de garage. Maar toen de brommers daar bij kwamen werd vooral het brandrisico iets te groot aangezien er toch hier en daar benzine lag

Het is zeker leuk om je expertise wat meer uit te breiden. Als je het lassen een beetje onder de knie hebt kan je ook wel wat klusjes van je buren verwachten.
 
Gisteren voor de lol 25 euro geboden op een lasapparaat, kreeg ik direct antwoord dat ik hem op kon halen.
Heb nog nooit gelast, dus leek het me wel leuk en handig om alvast een beetje te oefenen.
Vanmorgen bij een ijzerhandel wat stukjes afval gekocht om thuis mee aan de slag te gaan.
Bij HBM wat elektroden, lasmagneten en handschoenen en bij Lidl een lashelm besteld.
Zo hoop ik in de toekomst wat reparaties en/of aanpassingen aan de scooter te kunnen doen.

Nu nog de energie vinden om uberhaupt weer wat te doen (f***ing energy dips).
Deze man blijft goed bezig hoor! Gewoon proberen en maak fotos van je werk vraag iemand die meer ervaring heeft wat hij denkt en kan waarschijnlijk zo een paar punten opnoemen wat aanpassingen in de instellingen.

Heb zelf na een jaar of 5 zonder compressor te hebben gesleuteld toch met Black Friday een simpel 50l compressortje besteld. Spuitpistool, pomp voor bandjes, luchtpistool zo'n straalpistool met een bak eronder, slagmoersleutel enzo had ik al jaren liggen. Werkt prima hoor een slang in je mond hard blazen en dan zo je vario los draaien maar dit was net ff makkelijker

En laatste wat ik echt voor de scooter heb gekocht is een hoop revisie spul voor mn monovork, alles ff vers maken
 
Goed bezig Foggy , en denk er ook aan als je elektr aan je scooter gaat lassen om je accu af te koppelen om je electronica te beschermen.
En je massa klem zo dicht mogelijk op een schoon stuk bij je las werk. Een Tig/Mig apparaat van parkside is ook een goed apparaat voor dit werk , vooral als je iets aan je frame moet lassen , waar je met elektrode lassen al gauw een gat in brand in die dunne pijp. Met slijpen ook op glas werk letten (ramen en koplampen etc) want hier branden putjes in.
 
Dank je wel voor het advies @trabiarie . Vooral het afkoppelen van de accu was ik nog niet op gekomen.
Voorlopig zal lassen aan de scooter nog niet nodig zijn (klopt heel hard af). Ik ga eerst een tijdje oefenen op kleine stukken metaal. Zodra er een fietswrak beschikbaar is (gebeurt hier regelmatig) slijp ik die aan stukken en kan ik daar op oefenen met lassen.

Edit: en MIG zal het zijn. Ik zag net op de site van Lidl dat het combi apparaat eindelijk beschikbaar is, dus gelijk maar besteld, met een paar rollen draad erbij. Kan de Ferm trafo weer als nieuw MP op.
 
Last edited:
Back
Top