Wat heb je gekocht voor je scooter topic.

Het lijkt me op zich best leuk om te doen hoor. Vanmiddag even wat YT gekeken over vervanging van de krukas en het zag er niet super ingewikkeld uit. Alleen zag ik dat de een (Zandri) de krukas zo in het blok kon leggen en bij een ander moest ie eerst een paar uur in de vriezer en moest eerst het blokdeel verwarmd worden. naja, daar kom ik wel uit.

Alleen een complete revisie is andere koek en weet ik niet welke keerringen ik moet vervangen en hoe ik deze moet verwijderen/plaatsen en waarom. Ook zo voor de verschillende lagers her en der in het blok.
 
Als je het goed wilt doen alle keerringen en lagers , en ook alle pakkingen . En zet alles met het juiste aanhaal moment vast , zo voorkom je afgebroken bouten en tapeinde. Ook niet onbelangrijk is het om het juiste gereedschap te gebruiken , en alles goed te smeren bij het monteren , en rustig in te rijden.
Succes met je revisie , is zeker een leuke klus als je het serieus doet
 
Dank je wel @trabiarie .
Ik houd het voorlopig eerst even alleen bij het vervangen van de cilinder en komende week de nokkenas. Stelt voor sommigen misschien geen drol voor, maar is voor mij nog best spannend.
Daarna wil ik me eerst goed inleren in de materie. Wat doet welke lager en welke keerring en waarom. Maten en kwaliteiten, demontage en montagemanieren. Ik wil eerst wel een beetje weten waar ik mee bezig ben, voordat ik de boel ga reviseren. In de tussentijd hoop ik dat het blok en de cilinder het een tijdje samen kunnen rooien.
YT is wel leuk om te kijken, maar in veel filmpjes schort er het nodige aan de uitleg of laat men niet alle stappen zien.

Misschien moet ik er gewoon een keer aan beginnen en kijken waar ik tegenaan loop. Alleen wordt het mijn hoofdvervoermiddel, dus wil ik die niet te lang uit elkaar hebben.
 
Weer geluk met bieden vandaag.
Een zgan gereedschapswagen met opzetkast werd van mij, omdat de beoogde koper niet op kwam dagen.
Supermooi ding. In totaal 11 laden van ca 55x40 cm.
Heb ik nu geen excuus meer om m'n gereedschap te laten slingeren.
Leuk toeval was dat de verkoper zich bezig hield met scooterreparaties en blokrevisies.
Nog wat tips meegekregen ook.
 
Ondertussen maar weer een bestellingkje gedaan bij DDL....

Polini overrange snaar
Malossi benzine kraan
En een metertje benzineslang
 
Bij Ali een lagertrekker set.
Bij HBM een inbus, torx en veeltand bitset in een metalen case, een haakse bithouder en een overhead klepveercompressor.
 
Als je het goed wilt doen alle keerringen en lagers , en ook alle pakkingen . En zet alles met het juiste aanhaal moment vast , zo voorkom je afgebroken bouten en tapeinde. Ook niet onbelangrijk is het om het juiste gereedschap te gebruiken , en alles goed te smeren bij het monteren , en rustig in te rijden.
Succes met je revisie , is zeker een leuke klus als je het serieus doet


Ik heb bij mijn 139QMB-E motorblok nog nooit een momentsleutel aangeraakt.

En de cilinder kan maar tot een bepaald punt vast.. Dus die kan je niet overdraaien tenzij je er letterlijk eraan gaat hangen..

De rest is gewoon goed handvast draaien.
Post automatically merged:

Het lijkt me op zich best leuk om te doen hoor. Vanmiddag even wat YT gekeken over vervanging van de krukas en het zag er niet super ingewikkeld uit. Alleen zag ik dat de een (Zandri) de krukas zo in het blok kon leggen en bij een ander moest ie eerst een paar uur in de vriezer en moest eerst het blokdeel verwarmd worden. naja, daar kom ik wel uit.

Alleen een complete revisie is andere koek en weet ik niet welke keerringen ik moet vervangen en hoe ik deze moet verwijderen/plaatsen en waarom. Ook zo voor de verschillende lagers her en der in het blok.


Bij een china blok kan je de krukas zo met de hand erin zetten.. De passing van het carter op het lager is zo precies dat je niks hoef te verwarmen.

De truuk is gewoon beetje rustig heen en weer wiebelen en dan valt die zo op ze plaats. (alleen de stuur ketting niet vergeten om die er eerst erop te zetten..

De rest is appel eitje.
 
Vandaag de verlichting gemod van de Kisbee. Zag in de lichtbehuizing dat er een mogelijkheid was voor 2 stuks (links en rechts van de koplamp) w5w lampjes, daar fittingen en Osram Xenon look lampjes voor besteld en gelijk dan ook maar de Xenon look voor de koplamp. Het zou ook 20% meer licht moeten geven. Het licht is in ieder geval zuiverder wit.

View attachment 61347
View attachment 61348
View attachment 61349
Hi dat ziet er echt goed uit. Ik wil dit ook heel graag. Heb een kisbee tact van 2020. Heb niet veel verstand van scooters maar zou graag willen weten hoe je het gedaan hebt. En waar kan ik die lampjes kopen?
 
Ik heb een peugeot 2t:
Airsal 70cc kit
17.5 dellorto
sproeier kit
Tnt vario
paar setjes tnt rollen
Stage 6 pro replica pijp
stage 6 koppeling, drukveer en trekveer setjes.
stage 6 stickerset
Digitale teller
Tachometer
Gaskabel, remkabel, std vsnaar, vertandings olie, olie.

Schuur staat ook vol met action/HBM gereedschap (slagmoersloetel, boormachine, ratelsets, moment sleutel, compressie meter etc etc).

Natuurlijk ook wat verfbussen van de action.

Helaas liep ik een beetje vast bij de verlichting werkend maken en de rest van de kabelboom. Ook veel gezijk gehad tijdens corona met rijles en auto theorie inplannen waardoor de motivatie nogal laag is en het project al een tijdje stil staat.. :(
 
Ook veel gezijk gehad tijdens corona met rijles en auto theorie inplannen waardoor de motivatie nogal laag is en het project al een tijdje stil staat.. :(
Wat je niet hebt kunnen ze ook niet afpakken
Beetje sleutelen en de gedachten op mul werkt hier juist als ideale oplossing
 
Wat je niet hebt kunnen ze ook niet afpakken
Beetje sleutelen en de gedachten op mul werkt hier juist als ideale oplossing
Sleutelen is erg leuk maar afstellen hoort er natuurlijk ook bij en helaas heb ik geen eigen terrein waar ik veilig kan test rijden. Daarnaast zou ik ook graag elke keer maar 1/2 onderdelen monteren zodat ik kan ervaren hoeveel verschil elk onderdeel maakt.
 
Afstellen kan ook gewoon op straat of desnoods op een industrieterrein waar je altijd wel een plek hebt veilig te testen toch. En weet niet hoe snel je wil gaan natuurlijk maar klein testje in de straat kom je vaak ook wel mee weg voor je echt overlast veroorzaakt
 
Was al een poosje aan het uitkijken naar een redelijk geprijsde brug.
Schoonzoon had er een en wilde er vanaf.
Hij kwam hem vandaag brengen! Ik ben als een kind zo blij.
Het blok had ik net onder m'n dink gehangen en de accu opnieuw opgeladen. Straks even testen en dan afstellen.
 
Vandaag door ziekte weer niet kunnen sleutelen.
Uit verveling een beetje op MP aan het struinen geweest en kwam prompt een nieuwe Polini HS vario tegen, welke voor 40 euro van mij werd.
Omdat ik het toch niet kon laten, ook maar een 24mm naraku carburateur, spruitstuk, kleppendekselpakking en een kitje sproeiers besteld.
De carburateur was bij "Alles voor scooters.nl" aanzienlijk goedkoper dan bij overige webshops.

En de post kwam een ali pakketje brengen met 3 setjes 16x13 rollen van Koso (5, 7 en 8 gram) om te gebruiken bij het afstellen.

Nu alleen nog een iets zwaardere accu en dan ben ik voorlopig even uitgekocht.
 
Een kloksleutel voor een vierkante as van 3mm.
Perfect tooltje voor het kleppenstellen.
Door tremoren in mijn handen slaag ik er meestal niet in om dat vierkante nokje stil te houden met een tangetje.
Soms was ik wel een half uur bezig om 1 kant goed te krijgen, soms zelfs langer.
Ben er superblij mee.

En een cheap ass charly 12 volt slagmoersleutel van parkside. Ongebruikt via Used products.
Zit ook een adapter bij om hem op een 12v auto-accu aan te sluiten. Al betwijfel ik of hij sterk genoeg is voor wielmoeren.
Kan in elk geval de variomoer en koppelingsmoer snel verwijderen.
 
Op dit topic zie ik dat er mensen zijn die heel veel geld uitgeven aan o.a. gereedschappen, onderdelen en accessoires.
Dit alles om de scooter te onderhouden, beter te laten lopen of er mooier uit te laten zien.
Allemaal leuk en aardig, maar ik was een aantal dagen geleden gedwongen om een relatief belangrijk product toe te voegen aan mijn scooter.
Heb dit uitgesteld omdat ik een behoorlijke grote uitgave verwachtte.
Gekeken op diverse sites/fora waar ik dit product voordelig/goedkoop kon krijgen.
De extreem hoge prijzen die ik daar zag, deden mijn wenkbrauwen fronzen...
Via Google kwam ik er niet helemaal uit waar ik het goedkoopst uit zou zijn.
Helaas is het genoemde product van essentieel belang.
Vandaag ben ik, met lood in de schoenen, naar de dichtstbijzijnde dealer gegaan.
Deze rekende de hoofdprijs, maar ik moest wel!
Heb noodgedwongen het volgende aangeschaft:













Benzine.

Veel te dure benzine...................................
 
Back
Top