Wat doet de...

Cipher

Well-Known Member
Ik probeer zoveel mogelijk topics te lezen op dit forum om zoveel mogelijk te leren. Moet zeggen dat ik al een stuk snuggerder op dit gebied ben geworden, maar een aantal standaard dingen snap ik nog niet helemaal.
De meeste vragen gaan over trekveertjes, rollen, en drukveren. Maar waar zijn deze dingen nou allemaal voor?

Ik meen dat je koppeling er voor zorgr dat je stil kan staan. Dat wanneer je te weinig toeren maakt hij niet aangrijpt, en je achterband stil blijft staan. Maar hoe werkt dit, en wat is de rol van de drukveer hierin?

Verder heb ik begrepen dat de vario bij wijze van spreken de versnellingsbak is. Deze legt de V-snaar hoger en lager waardoor je meer snelheid krijgt op hetzelfde toerental. Maar hoe gebeurd dit, en wat hebben de rollen en trekveertjes hiermee te maken?
 
Advertisement - register to remove this

Rollen zijn gewichtjes die zorgen dat de toeren die de cilinder maakt omgezet worden in kracht op de v-snaar, de vario druk dus de snaar omhoog.

De trekveren (koppl.) zorgen er voor dat de motor kan blijven lopen (en stil staan) bij laag toerental & de drukveer "drukt" de snaar weer terug bij het loslaten van je gas omdat immers de snaar bij startpositie beneden in de vario zit en bovenin de poulies, onder het rijden wisselt dit om.
 
De vario: Die varieert dus... Het gaat erom bij het afstellen dat je de perfecte samenwerking krijgt tussen rollen (in je vario), de drukveer en je trekveertjes... Hoe lichter je rollen, hoe meer toeren je maakt, maar maak je toeveel toeren, kom je niet sneller vooruit...! Heb je te zware rollen, kom je dus ook niet vooruit en gaat je snaar ook niet hoger...

Koppeling: De trekveren bepalen idd wanneer je koppeling aangrijpt op je koppelingshuis, die op zijn beurt vastzit op je vertanding en dus je achterwiel laat draaien, kom je onder een bepaald aantal toeren, laat je koppeling los van je koppelingshuis en kan je dus stilstaan terwlijk je motor draait..

Drukveer: zit bij je achterpoulie... Deze regelt hoe snel je v-snaar 'naar onder' zakt.. Het beste is om dus te zorgen dat het in evenwicht gaat...

Gaat de v-snaar bij je vario naar boven, moet hij bij je achterpoulie dus omlaag gaan...


Dat is dus de kunst van het afstellen.... (om de juiste combinatie te vinden)

Trekveertjes hebben dus ook NIETS te maken met je (top)snelheid..

Een te SLAPPE drukveer resulteert in weinig trekkracht, omdat je snaar eigenlijk vrij snel onderin ligt en hij dus geen power levert...

Een te STERKE drukveer haalt je top omlaag.. Maar je hebt meestal wel meer trekkracht!

Hoop dat het een beetje duidelijk is :p
 
Oke, dan had ik het dus iig al verkeerd over de trekveertjes, dacht dat deze in je vario zaten.

Kijken of ik het snap;
Je koppelingshuis zit op je vertanding, welke je achterwiel aandrijven. Om je koppelingshuis zit [.1.], deze zit op je krukas. In deze [.1.] zitten trekveertjes. Wanneer [.1.] genoeg toeren maakt rekken deze veertjes uit, waardoor [.2.] aan je koppelingshuis grijpt, en de beweging overbrengt waardoor je achterwiel dus gaat draaien.
Dit geheel zit rechts in je carter (dus de kant van je achterwiel)

Je vario bestaat uit 2 'poulies'. Dit zijn tegenover elkaar geplaatste, schuin aflopende schijven waartussen je v-snaar ligt. Wanneer deze schijven naar elkaar toe bewegen wordt je v-snaar naar boven gebracht.
vraag: Als dit klopt; wat zorgt er dan voor dat de schijven naar elkaar toe bewegen?

De drukveer doet precies hetzelfde, maar dan andersom aan de andere kant van je snaar.

Wanneer je stil staat moet je v-snaar voor zo laag mogelijk (op de variobus) liggen, en achter zo hoog mogelijk.


Het gaat mij er dus echt om hoe het geheel precies werkt, en niet hoe je het moet afstellen. Heeft er iemand misschien ook duidelijke foto's?
 
Originally posted by Cipher

vraag: Als dit klopt; wat zorgt er dan voor dat de schijven naar elkaar toe bewegen?

Je motor blijft draaien.. Dus je v-snaar loopt zeg maar automatisch naar beneden, aangezien je rollen ook niet meer bovenin zitten...

Ik zou zeggen, zet je scooter op zn standaard, start em, haal je carterkap eraf, en geef eens gas terwijl je kijkt wat er gebeurt...

Dan is het denk ik ook stukken duidelijker! :)


1 tip: Ga NIET zonder carterkap rondrijden...
 
vario%20001.jpg


Dit is dus de variateur. In die 6 inkeepingen hoort een roller.
 
Daar heb ik ook aan zitten denken ja, want vind het maar moeilijk om te bevatten.
Maar als ik mn carterdeksel er weer op wil zetten, moet er dan ook een pakking tussen? Ik heb dat spul namelijk (nog) niet.
En is het het carterdeksel wat er zo moeilijk af te krijgen is (dat je het moet verhitten en n hamer nodig hebt), of is dat als je je blok zelf wilt splitsen?

Ik snap dus dat je snaar in je vario omhoog wordt gebracht en in je koppeling omlaag om snelheid te maken, maar snap niet hoe dit gebeurd...
En mn scooter (italjet F-50) doet het momenteel niet, dus stel ik krijg het carterdeksel eraf dan kan ik nog weinig zien :(


Over die vario;
Die zes rollen kunnen dus je krukas aanraken, waardoor je vario mee gaat draaien vanwege de grip die je rollen op de krukas hebben, toch?
Wat gebeurd er precies als dat gebeurd?

En uitspraken als "zeg maar" en "automatisch" heb ik dus niet zo heel veel aan, juist omdat ik precies wil weten hoe het werkt :)
 
Originally posted by Cipher
Daar heb ik ook aan zitten denken ja, want vind het maar moeilijk om te bevatten.
Maar als ik mn carterdeksel er weer op wil zetten, moet er dan ook een pakking tussen? Ik heb dat spul namelijk (nog) niet.
En is het het carterdeksel wat er zo moeilijk af te krijgen is (dat je het moet verhitten en n hamer nodig hebt), of is dat als je je blok zelf wilt splitsen?

Ik snap dus dat je snaar in je vario omhoog wordt gebracht en in je koppeling omlaag om snelheid te maken, maar snap niet hoe dit gebeurd...
En mn scooter (italjet F-50) doet het momenteel niet, dus stel ik krijg het carterdeksel eraf dan kan ik nog weinig zien :(


Over die vario;
Die zes rollen kunnen dus je krukas aanraken, waardoor je vario mee gaat draaien vanwege de grip die je rollen op de krukas hebben, toch?
Wat gebeurd er precies als dat gebeurd?

En uitspraken als "zeg maar" en "automatisch" heb ik dus niet zo heel veel aan, juist omdat ik precies wil weten hoe het werkt :)

carterdeksel kan je er zo afhalen. hoeft geen pakking tussen.

de rollen raken de krukas niet.
het ding waar polini opstaat [zie plaatje hier in het topic] zit geklemt opde krukas door de vario bus. deze bus zit tegen ze voorste schijf aan en die zit vastgedraaid door de moer op de krukas. alles zit dus vast behalve de vario waar de rollen inziten.
 
Zoals je ziet rusten die rollen niet op je krukas, maar liggen ze in je vario,

Bij Aerox en Beta zit er geloof ik een pakking tussen de carterdeksel en het carter... Maar bij Piaggio niet...

En nej je hoeft je carterdeksel niet te verhitten om em eraf te halen hahaha...!! Gewoon kwestie van aantal (inbus)boutjes eruit draaien...

Dat is alleen als je blok splitst, en dan moet je alsnog GEEN hamer gebruiken ;)


/Edit: typ niet zo snel :p

/Edit 2: Je kan natuurlijk ook naar bibliotheek gaan, en daar eens een paar boeken halen over de techniek... Daar staat vast een hoop in! Met foto's enzo.. Via Google.nl ff zoeken.....:)
 
als je meer toeren gaat maken dan worden de rollen door hun eigen gewicht naarbuiten gedrukt. denk aan wasmachine waar kleren tegen de buitenkant van de trommel worden gedrukt tijdens hard draaien.
dan drukken de rollen tegen de vario aan en de vario worden naar voren gedrukt. daardoor komt de snaar tussen de 2poulies omhoog
 
Okee.. dan snap ik nu denk ik waardoor je snaar omhoog wordt gedrukt.
Wanneer je vario rondjes gaat draaien, worden je rollen door de centrifugerende kracht naar buiten gedrukt. Omdat de gaten waar ze inliggen schuin aflopen, komen ze naar boven, waardoor ze je poulie opzij drukken.
Het gewicht van de rollen is dus belangrijk voor het aantal toeren die nodig zijn om de rollen te laten.. rollen :)
Als je het eenmaal door hebt klinkt het allemaal zo logisch :)

Oke, mocht bovenstaande kloppen, dan snap ik het. Nu de koppeling nog! :)
Zit deze nou een de kant van je vario, of aan de andere kant?
En de trekveertjes bepalen dus bij welk toerental je koppeling aangrijpt en je begint te rijden.

En de drukveer. Wordt de v-snaar aan de achterkant vanzelf naar beneden getrokken omdat hij voorin omhoog wordt gedrukt? En de drukveer achter die halfpoulie probeerd hem weer naar boven te drukken, maar dat kan dus niet tot je rollen weer terug rollen.

Maar die rollen..die meoten een behoooorlijke kracht hebben om je v-snaar omhoog te krijgen. Die moet EN tussen je half poulies naar boven glijden, EN aan de achterkant naar beneden terwijl je drukveer dat probeerd te voorkomen. Dan kunnen je rollen bijna niet op die manier werken zoals ik dacht :? :S

@aralfa
Ik moet toch sneller leren typen :) MAar, daar is dus behoorlijk wat kracht voor nodig :S Oke.. die 5 gram dingetjes willen wel vliegen bij een laag toerental, maar er zijn toch aan aantal vrij zware dingen di ehet tegen proberen te houden...

@TT 70cc
Bibliotheek? Dat is toch waar 5 jaar geleden iedereen de nieuwste spellen vandaan haalde om ze te kopieëren? ;) Ik heb thuis een dik boek "Dat wil ik over de techniek weten" maar daar staan dit soort dingen niet in. En een uitleg van ervaren leeftijdsgenoten is vaak toch helderder dan zo een schrijver die het zelf uit een ander boekie heeft gehaald.
 
Originally posted by Cipher
Okee.. dan snap ik nu denk ik waardoor je snaar omhoog wordt gedrukt.
Wanneer je vario rondjes gaat draaien, worden je rollen door de centrifugerende kracht naar buiten gedrukt. Omdat de gaten waar ze inliggen schuin aflopen, komen ze naar boven, waardoor ze je poulie opzij drukken.
Het gewicht van de rollen is dus belangrijk voor het aantal toeren die nodig zijn om de rollen te laten.. rollen :)
Als je het eenmaal door hebt klinkt het allemaal zo logisch :)

Oke, mocht bovenstaande kloppen, dan snap ik het. Nu de koppeling nog! :)
Zit deze nou een de kant van je vario, of aan de andere kant?
En de trekveertjes bepalen dus bij welk toerental je koppeling aangrijpt en je begint te rijden.

En de drukveer. Wordt de v-snaar aan de achterkant vanzelf naar beneden getrokken omdat hij voorin omhoog wordt gedrukt? En de drukveer achter die halfpoulie probeerd hem weer naar boven te drukken, maar dat kan dus niet tot je rollen weer terug rollen.

Maar die rollen..die meoten een behoooorlijke kracht hebben om je v-snaar omhoog te krijgen. Die moet EN tussen je half poulies naar boven glijden, EN aan de achterkant naar beneden terwijl je drukveer dat probeerd te voorkomen. Dan kunnen je rollen bijna niet op die manier werken zoals ik dacht :? :S

@aralfa
Ik moet toch sneller leren typen :) MAar, daar is dus behoorlijk wat kracht voor nodig :S Oke.. die 5 gram dingetjes willen wel vliegen bij een laag toerental, maar er zijn toch aan aantal vrij zware dingen di ehet tegen proberen te houden...

ok het vario gedeeltje snap je nu :D
http://members1.chello.nl/~m.korteweg/sjoerd/Opvoeren variateur.html



is site van sjoerd hier op het forum meschien kan je daar nog wat leren http://drive.to/scooterpage

hier staat de werking van de vario ook nog een keer duidelijk op.

koppeling.
trekveren zorgen dat je aandrijving verbroken worden een bepaald toerental. inprincipe is de werking net als een trommelrem.
als je remt grijpen sigmenten aan ineen huis. alleen bij een scooterkoppeling word niet een remkabel gebruikt alleen weer de centrifugale krachten. trekveren zorgen ervoor dat de segmenten tot een bepaalt toerental niet aangrijpen.

de drukveer zorgt ervoor wanneer je gas loslaat dat je snaar weer naar buiten word gedruk en dus de
snaar voor bij de vario weer naar beneden komt. de rollen komen dus weer in begin positie te liggen

typo's :D
 
Ja die vario heb ik door.
Die page van sjoerd had ik eerder moeten vinden :) Daar staat het normaal noobisch uitgelegd ;)

De koppeling van ik ook. Die 2 veertjes die je op de foto ziet zijn dus de trek veertjes. Die trekken die "koppelingsschoentjes/klauwen" naar buiten, zodat je koppeling vrij kan draaien. Wanneer het toerental hoger wordt, en de trekveertjes de kracht van de schoentjes niet meer aankunnen waardoor ze naar buiten bewegen grijpen ze aan, en rij je weg...

Maar dan nog kan ik niet bevatten dat de rolletjes genoeg kracht hebben om je v-snaar tegen je drukveer in te laten schuiven...

Owja, en de varioblokkering is dus een ringetje om je variobus heen, die voorkomt dat je 2 poulies dichterbij elkaar kunnen komen, waardoor je v-snaar niet op zijn hoogste punt komt tel iggen, en je dus een lagere top-snelheid hebt.

Maar.. je cilinder draait dus altijd op hezelfde toerental? Hoeveel gas je ook geeft? Omdat als je meer gas geeft het toerental omhoog gaat, je vario verschuift waardoor de overbrenging veranderd en de aandrijving zwaarder wordt, waardoor het toerental weer terug zakt?

Scooter zit nog best slim in elkaar heh :)
 
teksten staat ertussen

Originally posted by Cipher

De koppeling van ik ook. Die 2 veertjes die je op de foto ziet zijn dus de trek veertjes. Die trekken die "koppelingsschoentjes/klauwen" naar buiten,


dat trekken klopt net niet de trekveren trekkende segmenten juist naar binen zodat ze niet aangrijpen.
en trekken ze dus niet naar buiten.




Owja, en de varioblokkering is dus een ringetje om je variobus heen, die voorkomt dat je 2 poulies dichterbij elkaar kunnen komen, waardoor je v-snaar niet op zijn hoogste punt komt tel iggen, en je dus een lagere top-snelheid hebt.


KLOPT ALS EEN BUS

Maar.. je cilinder draait dus altijd op hezelfde toerental? Hoeveel gas je ook geeft? Omdat als je meer gas geeft het toerental omhoog gaat, je vario verschuift waardoor de overbrenging veranderd en de aandrijving zwaarder wordt, waardoor het toerental weer terug zakt?

je cilinder draait op het toerental dat i kan maken bij jouw hoeveelheid gas.
als je meer gas geeft, dan gaat je toerental omhoog [d0h]
soms merk je als je gas geeft niet echt dat toeren omhoog gaan.
dit kan liggen aan je setup en/of je afstelling


Scooter zit nog best slim in elkaar heh :)
 
Originally posted by TT 70cc

Bij Aerox en Beta zit er geloof ik een pakking tussen de carterdeksel en het carter... Maar bij Piaggio niet...


bij een beta zit er geen pakking bij je carter en carter deksel
athans de mijne niet of hij moet zichzelf goed verstoppen :D
 
Maar ik kan vanavond dus gewoon ff mn carterdeksel eraf schroeven, zonder bang te zijn dat er vanaf alles uitflikkerd wat ik er niet meer in krijg? :)
En wat valt er allemaal schoon te maken en na te lopen aan het spul in je carter?

Mn scoot heeft dus 4 jaar stil gestaan in een loods en wil zeker weten dat alles nog goed zit voor ik er weer op ga zitten. Om je vario los te krijgen heb je een luchtsleutel of bougie/zuiger-stop nodig, welke ik beide niet hebt, dus ik gok dat ik mn vario er toch niet af ga krijgen vanavond. En zo wel, dat ik hem er nooit van me leven goed op krijg.

Om bij je trekveertjes te komen, dan moet je koppelingshuis eraf neem ik aan? Kan je die ook loskrijgen met een bougiestop? Of kan je dan gewoon je achterwiel tegenhouden?

Wil jullie vast allemaal vriendelijk bedanken voor de nuttige uitleg. Denk dat dit topic ook het 1 en ander kan ophelderen bij andere beginners
 
Jah je kan hem eraf halen zonder enigen problemen
je kan kijken of je vario-snaar niet versleten is of je vario neit ingesleten is

je kan je koppeling niet los krijgen met bougie stop daar heb je een koppeling blokkering sleutel voor nodig (buzetti koppelings sluetel) daarmee kan je als je handig en voorzichtig bent ook je vario mee los krijgen (bij minarelli)
je achterwiel tegen houden kan je wel proberen :p maar denk niet dat je er ver mee komt :p
 
Ik heb een Italjet Formula 50 AC (uit '95), is volgens mij een Morini blok.
Enig idee waar je van die sleutel's kan halen in de omgeving Amsterdam Noord?

Ik heb wel een goedkoop online shopje (vdhparts.nl) gevonden, maar wil daar eigenlijk pas bestellen als ik weet wat ik allemaal nodig heb, zodat ik maar 1x rebourskosten betaal.
 
Back
Top