Wat als je carterkap nog maar vast zit met enkele bouten...............?

ZAPC

Well-Known Member
Mijn cartercap zit nog maar vast met circa 5 bouten.. de rest is lam of de bout zit er nog in en is afgebroken.. vrij K*T dus allemaal..Wel zit hij naar mijn idee gewoon goed vast met de andere 5 bouten..

(het is een piaggio blok)

de dealer merkte op dat het nog wel eens gevaarlijk kan zijn, het blok kan breken..

In hoeverre is het echt een probleem..
 
Advertisement - register to remove this

Probleem is dat de bouten er niet ingedraaid kunnen worden..

er moet opnieuw getapt worden (dus grotere maat) of de afgebroken bout moet er op een of andere vage manier uit gewipt worden..
 
Probeer bij de gebroken bouten met een beitel of een sterke platkopschroevendraaier er een gleuf in te slaan. Wanneer je dit goed doet, zou je die bouten er met een schroevendraaier zo uit kunnen halen.
Ik had dit probleem ook weleens en heb het toen zo opgelost.
tip: Koop niet van die lichte, geanodiseerde boutjes. Die breken sneller en dan kun je opnieuw beginnen.
 
Het lijkt mij dat als je de boutjes eraf haalt die eraf kunnen, dat de carterkap tog zo over de kapotte boutjes schuift. Als die kopjes zijn afgebroken wel dan. Daarna kun je ook proberen om gewoon een waterpomptang erop te zette en ze er zo uit te draaie;)
 
Gaat er niet perse om dat de carterkap zelf goed vast zit, want dat kan met minder dan 5 boutjes ook wel denk ik. Het is belangrijk zoveel mogelijk contact te maken met je carter, om scheuren tegen te gaan, hoewel ik wel denk dat dit bij een standaard set-up nog niet snel zal gebeuren.

Ik zou bij mijn eigen opgevoerde scooter liever alles handvast draaien, dan alles echt goed vast draaien en 2 boutjes vergeten er in te draaien..
 
Ik heb inderdaad een gehele standaard setup!! scheuren in de carter.. :eek:ntstaan die dan door bijvoorbeeld meer vermogen.. ? of als je iemand achterop neemt van gewicht.? (ook logisch)

Maar goed.. het wordt heel lastig om de bouten eruit te halen zoals jullie net aangaven.. heb het geprobeerd.. maar lukt niet..
 
Je moet het zo zien:

Je vario en achterpoulies willen door de snaar naar elkaar toe trekken.... en omdat de carterkap op je carter geschroefd zit, maakt dit een vol ronde achterbrug zeg maar. Dat scheurt niet zomaar in 2en. Maar een half ronde vorm is natuurlijk vele malen minder sterk.

Carterkap is absoluut nodig. 5 bouten is net aan genoeg om hem vast te zetten... maar ik zou zeggen redden wat er te redden valt. Zet er hier en daar een helicoil in, draai de gare tapeindjes eruit en gebruik nieuwe boutjes.
 
lichteraan waar de 5 schroeven/boutjes zitten.
als ze alle 5 links/rechts zitten dan raak ik je aan om helicorns in de dolle te doen en dan nieuwe schroeven erin te doen.
als de schroeven verdeeld zijn over het carter zou het moeten kunnen.
je zou eventueel ook kunnen kijken of de schroef gaten doorendoor zijn.
dan zou je eventueel een langere schroef erin kunnen doen met een moertje erachter
(lastiger kwa montagen en demontage, maar hij hoeft er toch niet vaak af)
 
Back
Top