Wat 4 tak vraagjes

Alex 22

Well-Known Member
Hallo

Ik werk bij een scooter importeur. Wij importeren sinds kort chineese scooters zoals Jinlun en Boatian naar Nederland. Dit doen wij rechtstreeks van de fabriek. Nu leek mijn baas en mij het een leuk idee om mee te gaan doen aan sprint races met onze scooters. Als eerst voor een deel marketing en als 2de omdat sprinte met scooters gewoon heel leuk en leerzaam is. Ik ben nou begonnen aan een opleiding werktuigbouwkunde te Maastricht. Heb een goed gevoel voor techniek en was laatst de mogelijkheden aan het doorspitten voor een 4tak blok binnen de Super Special klassen. Dingen zoals lachgas en superchargeers enz zijn volgens mij toegestaan in deze klassen. Nu is mijn vraag, waar moeten we beginnen met het maken van een snelle scooter. Ik weet dat dingen zoals lachgas en turbo veel te hoog gegrepen zijn voor een beginner maar wat simpelere dingen zoals 80cc kits andere onstekingen andere nokkenassen etc zijn wel te verwezenlijken voor ons. Graag uw antwoord op onze vragen.

Met vriendelijke groet

Alex Boon en Rob Vermeulen
Rover Bike crew
 
Advertisement - register to remove this

Welkom hier.

Allereerst is de SuperSpecial klasse er gekomen voor initiatieven zoals dit. Gewoon creatviteit en testwerk. Het voordeel voor jullie is natuurlijk dat je ook je eigen producten zo door en door leert kennen.

ivm mogelijkheden en onderdelen zou ik proberen een aantal Japanse magazines te verkrijgen. Die staan namelijk boordevol met 4takt onderdelen en de foto's die er bijstaan tonen ook vaak hoe en wat er gedaan is aan de 4takt sprintscooters daar. De tekst is onmogelijk wat van te maken, maar er zijn voldoende afbeeldingen die erg leerzaam zijn.

Helaas heb ik gisteren mijn twee exemplaren toevallig verkocht, maar ik weet dat ScooterChamp via ScooterAttack.com te bestellen is.
 
Dus dat zijn bladen waar instaat hoe mensen al bezig zijn met het opkrikken van het 4tak principie? Zijn er al meerdere mensen die met 4tak racen? Zo ff snel gedacht lijkt het mij dat met 4tak veel meer uit te proberen valt dan 2tak. Turbo supercharger intercooler lachgas enz... Geld is opzich niet een probleem de kennis missen we en connecties met mensen die al eerder deze richting zijn ingeslagen.
 
In de sprintscene is er bij de scooters nog weinig geexperimenteerd met 4takt. In de scooterraces is enkele jaren terug slechts één iemand actief bezig geweest met een Kymco 4takt raceklaar te maken in Nederland, maar heeft helaas niet meer dan twee of drie wedstrijden gereden.

In Japan zijn ze daar veel verder mee.. en ScooterChamp staat er vol mee :)
 
Kan niet echt vinden hoe en waar ik het blad kan bestellen. Kheb de mensen van scooterattack ff een mail gestuurd dus zal wel goedkomen:). Heeft er iemand hier op het forum uberhaupt ervaring met het opvoeren van 4tak motoren? Systemen zoals lachgas? Hoe werken deze precies? Hebben ze het zelfde effect op een 2tak als op een 4 tak? Zonder een dergelijk systeem kun je je hoofd niet boven water houden met een 4 tak lijkt mij(tegen 2tak)
 
het is 4 takT, en niet tak;)

verder zal het idd lastig zijn omdat er ten eerste weinig te krijgen is voor 4 takt blokken, en ten tweede moeilijk aan hoge pk's komt met een relatief kleine cilinder inhoudt..
 
Sorry voor mijn fout. 4takt:p!
Er zijn ook meerdere universelere producten te verkrijgen die meer vermogens winst halen. Onstekingen en waar ik erg geinterreseerd in ben is Lachgas. Geld is niet zoeen punt bij ons dus alst niet hier te krijgen is halen we ut ergens anders wel. Mijn baas en ik zijn van plan om int voorjaar naar japan af te reize en daar meer onderdelen informatie te zoeken. ff trg op dat Lachgas. Hoe werkt dit principe? In groten lijnen weet ik het. Maar is dit te maken op een luchtgekoelde moter?
 
Ahh dat klinkt gunstig. Maar wij wouden gaan racen met een luchtgekoeld blok. Houde wij dan niet 1 grote hoop gesmolten metaal over na het gebruiken van lachgas? Ff een heel wild idee. Zou het niet mogelijk zijn om op het zelfde moment dat er lachgas word gebruikt 2 stralen stikstof van buitenaf op de cillinder te spuiten? Lijkt mij haast onmogelijk.
 
de lachgas zelf koelt het hele blok ook al enorm af ... de toeren die er op volgen warmen de boel pas echt ernstig op.

kijk is naar bijv de 4 takt blokken van piaggio runners 200 cc viertakt blok moet toch wel leuke tijden opleveren onder zon klein chinees ding
 
Nee het is de bedoeling dat wij het orgineele blok gebruiken. Wij importeren wel 125cc vespa lookalike scooters. Meschien kunnen we wat met dat blok. Maar bij de super special klasse moet je tog binnen de 90cc blijven en 1 cillinder hebben?
 
Back
Top