Warmloper

UndercoverNL

Active Member
Ik heb dus afgelopen vrijdag een warmloper gehad nadat ik (gek genoeg) voor de zoveelste keer hetzelfde stuk van werk naar huis reed op volle snelheid (20km), het vermogen viel opeens helemaal weg en er viel vrijwel niks meer uit te krijgen, op en gegeven moment ging ik zo wat 20km/u, ietsjes later klom hij wel weer heel rustig naar de 50 maar veel te langzaam en heel moeizaam. Toen ik thuis aankwam na gepruttel en geploeg viel hij per direct uit toen ik stil stond. Dat was helaas ook de laatste keer dat ik hem lopend heb gehad. Starte na de warmloper niet, en ook de dag erna niet, en ook niet meer op remreiniger.

Nou had ik al eerder het probleem dat hij soms alleen op remreiniger starten, maar daarna wel blijft lopen, achteraf bedenk ik me nu pas dat dat waarschijnlijk kwam doordat de startmotor niet genoeg compressie genereerde om het benzinemengsel naar de bougie te krijgen, en natuurlijk wel de remreiniger omdat dat een stuk lichter is.
Nu starte hij dus ook niet meer met remreiniger, waaruit ik de conclusie trok, de cilinder / zuiger is nu zo erg naar de klote door de warmloper dat er zelfs te weinig compressie is om de remreiniger naar de bougie te krijgen. Heb er dit weekend een nieuwe zuiger op gegooid op de hoop dat dat genoeg zou zijn, want er zaten wel wat gaten in de vorige zuiger, maar helaas start hij ook met de nieuwe zuiger niet.
De cilinder is niet meer als nieuw, maar het is ook niet dat ik zeg van jezus wat is dat ding naar de kloten, er zitten een paar hele lichte krasjes in, maar het lijkt me sterk dat dat ook gelijk voorkomt dat hij niet meer wil starten.

Nu is mijn voornaamste vraag, klopt mijn theorie dat hij nu inderdaad niet meer start doordat hij te veel compressie verliest vanwege de schade van de warmloper. Ik krijg morgen de compressiemeter binnen en dan kan ik t checken, maar stel het is wel goed, wat kan dan het probleem zijn, en als het niet goed is, dan is de cilinder dus toch te ver verkloot?

En, hoe voorkom ik dit in de toekomst, want als de cilinder inderdaad naar de klote is wil er een dr70 onder gooien, maar die wil ik liever niet ook binnen een maand warmgelopen hebben haha.
Ik moet inderdaad een flink stuk voor werk, en het liefst rijd ik natuurlijk vol gas, daarvoor heb ik ook een 2 takt gekocht, bovendien rijd ik toch alleen maar over afgelegen landweggetjes dus doe ik er niemand kwaad mee.
De scoot is watergekoeld (koelvloeistof) en dat niveau zat gewoon goed, wilde letterlijk dit weekend een temp meter er op gaan zetten maar ja daar ben ik nu al een beetje laat mee haha.
Maar is er dus toch een mogelijkheid waardoor ik wel grotendeels vol gas naar mijn werk kan rijden zonder dat ik straks in de zomer elke dag een warmloper kan verwachten.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Pakkingen ook vervangen ?
Goed aan gedraaid ? Kruislinks in Fases?
ja, hij is goed aangedraaid, heb de nieuwe koppakking er in gedaan die bij de cilinder was geleverd
Post automatically merged:

Heb de druk in de koelvloeistof gangen van de cilinder gemeten maar daar is geen druk, dus daar lekt geen druk. Woont er iemand relatief in de buurt van Arnhem (half uurtje tot max een uurtje rijden), want ik ben de hoop verloren.
 
Last edited:
De compressiemeter is getest en hij werkt gewoon goed, dus het is inderdaad een compressie probleem
Wat was de wijze van testen?
Significant meer bar op een andere scooter?

Dat terzijde.
Ik ben niet vaak zo nieuwsgierig als naar het probleem hier.

Nadeel is natuurlijk dat het een tweedehands blok is.
Ik ben ook nog niet helemaal op de hoogte hoeveel km je nou probleemloos hebt gereden na aanschaf van deze scooter voor de warmloper. Was deze scooter ooit 'echt goed'?
Echter moet imo die koppakking wel heel erg vergaan en dun zijn wil deze veroorzaken dat de scooter niet start.
Ik heb een vermoeden dat het probleem ergens anders zal liggen. Alleen totaal geen idee waar. :O
Ergens hierboven heb ik weleens geopperd dat dit blok eigenlijk volledig uit elkaar mag en de boel inspecteren.
Je zou eventueel de koppakking kunnen monteren, en gelijk de boel volgooien met vloeibare pakking en 48 uur laten rusten voor een startpoging. Totaal niet de bedoeling, maar voor een start moet dit imo succesvol zijn als het aan de pakking zou liggen.

Echter lijkt mij het vergane tijd en moeite.
Ik las dat je de scooter naar de dealer zou gooien als de kop vervangen niet zou werken.
Ik betreur je inzet zonder resultaat, maar kijk uit naar de blik van twee andere ogen.
 
De dealer komt hem evt volgende week ophalen, tot die tijd zal ik nog mijn best doen het op te lossen.

Ik hoor iets over een squich, zelf nog nooit van gehoord maar dat zou het probleem zijn volgens 2 andere mensen.

Omdat de zuiger niet vergenoeg reikt vanwege een te dikke voetpakking.

Kan dat kloppen?

De foto is de uiterste reiking van de zuiger, ga zo proberen de squish op te meten als dat lukt.
 

Attachments

  • 20220403_200857.jpg
    20220403_200857.jpg
    158.1 KB · Views: 9
Last edited:
Ik hoor iets over een squich, zelf nog nooit van gehoord maar dat zou het probleem zijn volgens 2 andere mensen.

Omdat de cilinder niet vergenoeg reikt vanwege een te dikke voetpakking.

Kan dat kloppen?

De foto is de uiterste reiking van de cilinder, ga zo proberen de squish op te meten als dat lukt.

Squish meten doe je met een stukje Soldeer tin , echter is dit iets meer voor ver gevorderde
Set Ups MHR ( Malossi Hyper Racing ) , en niet voor Giet ijzeren laagtoerige 70 CC Cilinders ... Malossi Sport , Stage6 Streetrace etc ..

Kan je meten welke Voetpakking je Exact nodig heb , de dikte voor optimale Compressie . Of de Cilinderkop nog kan (laten) afdraaien
 
Squish meten doe je met een stukje Soldeer tin , echter is dit iets meer voor ver gevorderde
Set Ups MHR ( Malossi Hyper Racing ) , en niet voor Giet ijzeren laagtoerige 70 CC Cilinders ... Malossi Sport , Stage6 Streetrace etc ..

Kan je meten welke Voetpakking je Exact nodig heb , de dikte voor optimale Compressie . Of de Cilinderkop nog kan (laten) afdraaien
Aa, kan het wel daardoor komen?
 
standaard voet pakking is in de algemene regel voldoende.
Post automatically merged:

Ps ... als je geinteresseert ben in Speciale Set Up`s en techniek , kom je bij een stelletje specialisten terecht .

Bijv DIT Topic ... ZEEER Interessant
 
Last edited:
Nou, het probleem is bekend, een vriend van me is langs gekomen die ook heel wat ervaring heeft met roxjes, en wat bleek: de bougie was plat gedrukt waardoor hij niet goed vonkten.
De compressie blijft een raadsel, ik denk dat de meter toch kapot was, dus ook weer een les geleerd: test je compressie meter nooit op een compressiepomp, want ondanks dat hij om hoog gaat hoeft de druk niet te kloppen.
Een dure maar wijze les.
Zelf had ik hier nooit opgekomen, vraag me ook nog steeds af hoe de bougie plat gedrukt kan worden en wat dit met de warmloper te maken had.

In iedergeval, hij rijd weer als een zonnetje en ik ga nooit meer zonder temp meter rijden hahaha.

Iedereen heel veel bedankt, ondanks dat het me verl geld gekost heeft heb ik er wel enorm veel van geleerd. Ik hoop dat jullie er ook nog wat van zijn opgestoken.
Post automatically merged:

ps: als de bougie dus vonkt buiten de cilinder betekent dat dus niet dat hij dat ook daar in doet. Wijze les wat waarschijnlijk voor de meeste van jullie al wel bekend was, helaas niet voor mij haha
 
Back
Top