Warmloper

UndercoverNL

Active Member
Ik heb dus afgelopen vrijdag een warmloper gehad nadat ik (gek genoeg) voor de zoveelste keer hetzelfde stuk van werk naar huis reed op volle snelheid (20km), het vermogen viel opeens helemaal weg en er viel vrijwel niks meer uit te krijgen, op en gegeven moment ging ik zo wat 20km/u, ietsjes later klom hij wel weer heel rustig naar de 50 maar veel te langzaam en heel moeizaam. Toen ik thuis aankwam na gepruttel en geploeg viel hij per direct uit toen ik stil stond. Dat was helaas ook de laatste keer dat ik hem lopend heb gehad. Starte na de warmloper niet, en ook de dag erna niet, en ook niet meer op remreiniger.

Nou had ik al eerder het probleem dat hij soms alleen op remreiniger starten, maar daarna wel blijft lopen, achteraf bedenk ik me nu pas dat dat waarschijnlijk kwam doordat de startmotor niet genoeg compressie genereerde om het benzinemengsel naar de bougie te krijgen, en natuurlijk wel de remreiniger omdat dat een stuk lichter is.
Nu starte hij dus ook niet meer met remreiniger, waaruit ik de conclusie trok, de cilinder / zuiger is nu zo erg naar de klote door de warmloper dat er zelfs te weinig compressie is om de remreiniger naar de bougie te krijgen. Heb er dit weekend een nieuwe zuiger op gegooid op de hoop dat dat genoeg zou zijn, want er zaten wel wat gaten in de vorige zuiger, maar helaas start hij ook met de nieuwe zuiger niet.
De cilinder is niet meer als nieuw, maar het is ook niet dat ik zeg van jezus wat is dat ding naar de kloten, er zitten een paar hele lichte krasjes in, maar het lijkt me sterk dat dat ook gelijk voorkomt dat hij niet meer wil starten.

Nu is mijn voornaamste vraag, klopt mijn theorie dat hij nu inderdaad niet meer start doordat hij te veel compressie verliest vanwege de schade van de warmloper. Ik krijg morgen de compressiemeter binnen en dan kan ik t checken, maar stel het is wel goed, wat kan dan het probleem zijn, en als het niet goed is, dan is de cilinder dus toch te ver verkloot?

En, hoe voorkom ik dit in de toekomst, want als de cilinder inderdaad naar de klote is wil er een dr70 onder gooien, maar die wil ik liever niet ook binnen een maand warmgelopen hebben haha.
Ik moet inderdaad een flink stuk voor werk, en het liefst rijd ik natuurlijk vol gas, daarvoor heb ik ook een 2 takt gekocht, bovendien rijd ik toch alleen maar over afgelegen landweggetjes dus doe ik er niemand kwaad mee.
De scoot is watergekoeld (koelvloeistof) en dat niveau zat gewoon goed, wilde letterlijk dit weekend een temp meter er op gaan zetten maar ja daar ben ik nu al een beetje laat mee haha.
Maar is er dus toch een mogelijkheid waardoor ik wel grotendeels vol gas naar mijn werk kan rijden zonder dat ik straks in de zomer elke dag een warmloper kan verwachten.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Lastig verhaal dit allemaal.
Lees inderdaad in topics op dit forum dat die HBM meter troep is.
Echter vind ik de compressie niet heel interessant op dit moment.
Als je cilinder kit correct is gemonteerd en alle pakkingen in orde zijn.
Het vliegwiel goed zit.
Je de keerring juist gemonteerd hebt.

Dan blijft er weinig over.
Begin je toch te denken aan carterlekkage of toch een probleem ergens in het ontstekingstraject en de onderdelen ervan.

Zo blijf je testen en kopen als je geen testonderdelen hebt.

Ik zou persoonlijk denken aan cdi, ontsteking etc eens van een ander testen.
En dan blijft er weinig over behalve dit blok eens een keer goed reviseren.

Of je knikkert dat ding achterin een busje en dropt hemt bij een monteur, wellicht dat je iets over het hoofd hebt gezien en deze meer spullen heeft om het probleem te vinden.

Want ja laten we eerlijk zijn, dit is wel een crackass scoooter met alles wat er mis is/was. No offense. :p

Either way.
Als er een Aerox expert van hier jouw kant op wil gaan en ernaar kijken. Ik doneer de eerste 15 euro reiskosten. (Y)
 
Last edited:
Lastig verhaal dit allemaal.
Lees inderdaad in topics op dit forum dat die HBM meter troep is.
Echter vind ik de compressie niet heel interessant op dit moment.
Als je cilinder kit correct is gemonteerd en alle pakkingen in orde zijn.
Het vliegwiel goed zit.
Je de keerring juist gemonteerd hebt.

Dan blijft er weinig over.
Begin je toch te denken aan carterlekkage of toch een probleem ergens in het ontstekingstraject en de onderdelen ervan.

Zo blijf je testen en kopen als je geen testonderdelen hebt.

Ik zou persoonlijk denken aan cdi, ontsteking etc eens van een ander testen.
En dan blijft er weinig over behalve dit blok eens een keer goed reviseren.

Of je knikkert dat ding achterin een busje en dropt hemt bij een monteur, wellicht dat je iets over het hoofd hebt gezien en deze meer spullen heeft om het probleem te vinden.

Want ja laten we eerlijk zijn, dit is wel een crackass scoooter met alles wat er mis is/was. No offense. :p
Ja ik twijfel inmiddels zelf ook aan de manier waarop ik alles gemonteerd heb, aangezien we alles wel zoon beetje gehad hebben.

Ik zal wel even kijken, maar ik ken nergens een dealer die nog aan het woord 2 takt wil denken. Dus misschien verkoop ik hem wel gewoon in losse onderdelen, want denk niet dat er nog wat anders op zit, wel jammer van de zelf gespoten kappen en velgen.

Klopt ja, hij heeft sowieso een tijd zonder koeling gereden bij de vorige eigenaar, waarna er een heleboel verkloot was, heb dat allemaal vervangen, maar daarna waren er nog allemaal kleine dingetjes, en inmiddels was hij in principe mooi en klaar, had alle problemen opgelost, zo ook dat krukas / kickstart gedoe en toen kwam die warmloper na een week. Nouja in iedergeval een les geleerd dat je altijd een werkende temp meter op een opgevoerde scoot moet hebben, al is het maar een waarschuwingslampje.
Post automatically merged:

Is je al eerder uitgelegd... lees eens terug .
Ik kan mij niet herinneren dat er ooit is uitgelegd hoe je checkt of er lucht uit de cilinder koelvloeistof gangen komt, en kan het ook niet terugvinden, maar dat kan aan mij liggen.

Als je de boel onderspuiten met remreiniger en dan naar belletjes kijken bedoeld, dat heb ik al rondom alle plekken die ik kon bedenken geprobeerd, maar vind nergens belletjes.
 
Als je diverse keren de boel hebt open geschroefd , heb je toen wel elke keer een nieuwe koppakking gemonteerd ?
hoe wil je het anders checken?
Als je èèn leiding van het koel systeem dicht maakt , hoef je maar aan de ander te voelen , en niet aan allebei.
En de meter testen is nu toch wel een eerste vereiste , dan heb je zekerheid . Heb je geen maatje met een lopende scooter , waar je deze op kunt proberen ? Anders banden op pomp automaat bij benz pomp. Zoals eerder gezegd hoeft hij niet heel precies te meten , maar wel in de richting te zitten , goedkoop is niet altijd slecht .
 
Als je diverse keren de boel hebt open geschroefd , heb je toen wel elke keer een nieuwe koppakking gemonteerd ?

Als je èèn leiding van het koel systeem dicht maakt , hoef je maar aan de ander te voelen , en niet aan allebei.
En de meter testen is nu toch wel een eerste vereiste , dan heb je zekerheid . Heb je geen maatje met een lopende scooter , waar je deze op kunt proberen ? Anders banden op pomp automaat bij benz pomp. Zoals eerder gezegd hoeft hij niet heel precies te meten , maar wel in de richting te zitten , goedkoop is niet altijd slecht .
Aa, nee ik voel niet echt iets, maar dat licht waarschijnlijk aan mij, omdat het nouwlijks anders kan dan dat de lucht daar in komt toch?

Wat betreft de koppakking, ik heb het zowel met de oude als de nieuwe geprobeerd, alleen de oude is oud en heeft wat scheurtjes (zie foto 3), en de nieuwe valt niet helemaal in de groef van de cil kop (zie foto 1)

Ik weet niet of de nieuwe in deze kop kan omdat hij het dus niet helemaal opvult.

Ik heb ook gelijk nog maar wat fotos van de zuiger in de cilinder gemaakt.
 

Attachments

  • 20220403_163833.jpg
    20220403_163833.jpg
    238.2 KB · Views: 21
  • 20220403_163711.jpg
    20220403_163711.jpg
    194.3 KB · Views: 19
  • 20220403_163703.jpg
    20220403_163703.jpg
    233 KB · Views: 20
  • 20220403_163345.jpg
    20220403_163345.jpg
    185 KB · Views: 19
  • 20220403_163328.jpg
    20220403_163328.jpg
    207.3 KB · Views: 20
Als ik zo foto 4 bekijk van je cilinder , vindt ik deze er nou niet bepaald mooi uitzien . Ook een vrij lange kras erin die naar beneden loopt , en vreemde plekken erop
Als je de zuiger op het punt in de cilinder hebt van foto 5 , kun je deze dan met speling in je cilinder heen en weer bewegen? En kun je op een punt in de cilinder van boven langs de zuiger je veer zien zitten?
Als je de moeite zou nemen om je cilinder te demonteren , en ook een zuigerveer , dan je veer in de cilinder op drie punten drukken met je zuiger , zodat deze recht in de cilinder zit , en dan eens de slot speling meet , hoeveel bedraagt die dan . Want je hebt alleen je zuiger vervangen toch?
ook ben ik het niet helemaal eens met de stelling dat de meter gelijk maar troep is , zal niet heel accuraat wezen , maar eerst eens deze testen geeft je uitsluitsel.
 
Als ik zo foto 4 bekijk van je cilinder , vindt ik deze er nou niet bepaald mooi uitzien . Ook een vrij lange kras erin die naar beneden loopt , en vreemde plekken erop
Als je de zuiger op het punt in de cilinder hebt van foto 5 , kun je deze dan met speling in je cilinder heen en weer bewegen? En kun je op een punt in de cilinder van boven langs de zuiger je veer zien zitten?
Als je de moeite zou nemen om je cilinder te demonteren , en ook een zuigerveer , dan je veer in de cilinder op drie punten drukken met je zuiger , zodat deze recht in de cilinder zit , en dan eens de slot speling meet , hoeveel bedraagt die dan . Want je hebt alleen je zuiger vervangen toch?
ook ben ik het niet helemaal eens met de stelling dat de meter gelijk maar troep is , zal niet heel accuraat wezen , maar eerst eens deze testen geeft je uitsluitsel.
Tevens .... Komt de zuiger wel helemaal boven ? op foto 5 iig niet .

De cilinder is ook vervangen, en ik heb 3 verschillende zuigers geprobeerd, 2 nieuwe waarvan 1 bijgeleverd bij de cilinder, en 1 niet nieuw. De kras is geen kras, of nouja, ik voel er helemaal niks van, heb een paar keer heel de cilinder gevoeld maar voel nergens iets, zelfs geen minikrasje.

Ik voel geen speling, mischien 1mm, maar dat is denk ik de speling van de zuigerveren. Bovendoen heb ik er een uur over gedaan om de zuigerveren zo strak om de zuiger heen te krijgen dat hij in de cilinder gaat.

En hierbij een foto van het uiterste dat de zuiger komt.
 

Attachments

  • 20220403_200857.jpg
    20220403_200857.jpg
    158.1 KB · Views: 19
Het kan zijn dat de Cilinderkop krom is , je heb over dat je de Cilinder heb vervangen , maar de Kop lijkt mij oud .
En een waterkoeling Scooter kan je beter niet zonder Koelvloeistof gaan rijden , Cilinder Kop is daar zeer gevoelig voor .
 
zoals ik al eerder heb verteld , je moet je Koelsysteem afpersen .'wat je ook kan doen is :

Compressie meter er in , je aanvoer en retour kanaal van je koelsysteem afblinden , bij beide er een Kurk instoppen . dan starten , loopt de Compressie meter op , dan ik is er lekkage aan je Cilinder kop.
 
Je kunt de kop controleren op een stuk glas of een spiegel. Je legt de kop erop en schijnt met een zaklamp van de zijkanten en kijkt of je licht er onderdoor ziet schijnen.
Met een glasplaat kijk je van de andere kant natuurlijk, dan heb je geen zaklamp nodig.

Op een vlakke plaat kun je ook voelen of de kop krom is. Door hem vlak op de plaat te drukken en een beetje te wiebelen en druk te houden. Gaat hij kantelen dan weer je genoeg.

Indien hij krom is kun je hem ook nog vlakken.
Neem de spiegel of vlakke plaat en plak daar je vel schuurpapier (grid 600+ ofzo) vlak op en draai 8jes met een klein beetje water op schuurpapier.

Gebruik van een wet stone of slijpsteen kan ook.
 
Als je kop niet krom blijkt te zijn zul je toch of je cil moeten laten meten , of je slotspeling meten van de veren , op 3 plekken in de cil .
Ik vind ook een mm speling van je zuiger in de cil behoorlijk veel . Je zou dus boven op de veren kunnen kijken .
 
Als je kop niet krom blijkt te zijn zul je toch of je cil moeten laten meten , of je slotspeling meten van de veren , op 3 plekken in de cil .
Ik vind ook een mm speling van je zuiger in de cil behoorlijk veel . Je zou dus boven op de veren kunnen kijken .
als de kop niet krom blijkt te zijn denk ik dat ik hem gewoon naar een dealer ga brengen, ik kan evt nog een video maken van de speling, maar het is echt minimaal.

Ik zal de kop zo checken, bedankt voor de tips
Post automatically merged:

Het lijkt er inderdaad op dat hij niet helemaal recht is, ik heb nu even de simpelste en grofste manier geprobeerd door hem op een tegel te leggen zonder pakkingen en er aan alle kanten eens op te drukken, en er zit inderdaad beweging in. Dus ik ga maar is een nieuwe cilinder kop bestellen, kost toch niet al te veel en scheelt me een hoop gedoe met schuren, na het spuiten van de kappen wil ik voorlopig geen schuurpapier meer zien. :joycat:

Ik laat (opnieuw) wel weer weten of de nieuwe cilinder kop het probleem heeft opgelost.
 
Last edited:
Back
Top