Warmloper

UndercoverNL

Active Member
Ik heb dus afgelopen vrijdag een warmloper gehad nadat ik (gek genoeg) voor de zoveelste keer hetzelfde stuk van werk naar huis reed op volle snelheid (20km), het vermogen viel opeens helemaal weg en er viel vrijwel niks meer uit te krijgen, op en gegeven moment ging ik zo wat 20km/u, ietsjes later klom hij wel weer heel rustig naar de 50 maar veel te langzaam en heel moeizaam. Toen ik thuis aankwam na gepruttel en geploeg viel hij per direct uit toen ik stil stond. Dat was helaas ook de laatste keer dat ik hem lopend heb gehad. Starte na de warmloper niet, en ook de dag erna niet, en ook niet meer op remreiniger.

Nou had ik al eerder het probleem dat hij soms alleen op remreiniger starten, maar daarna wel blijft lopen, achteraf bedenk ik me nu pas dat dat waarschijnlijk kwam doordat de startmotor niet genoeg compressie genereerde om het benzinemengsel naar de bougie te krijgen, en natuurlijk wel de remreiniger omdat dat een stuk lichter is.
Nu starte hij dus ook niet meer met remreiniger, waaruit ik de conclusie trok, de cilinder / zuiger is nu zo erg naar de klote door de warmloper dat er zelfs te weinig compressie is om de remreiniger naar de bougie te krijgen. Heb er dit weekend een nieuwe zuiger op gegooid op de hoop dat dat genoeg zou zijn, want er zaten wel wat gaten in de vorige zuiger, maar helaas start hij ook met de nieuwe zuiger niet.
De cilinder is niet meer als nieuw, maar het is ook niet dat ik zeg van jezus wat is dat ding naar de kloten, er zitten een paar hele lichte krasjes in, maar het lijkt me sterk dat dat ook gelijk voorkomt dat hij niet meer wil starten.

Nu is mijn voornaamste vraag, klopt mijn theorie dat hij nu inderdaad niet meer start doordat hij te veel compressie verliest vanwege de schade van de warmloper. Ik krijg morgen de compressiemeter binnen en dan kan ik t checken, maar stel het is wel goed, wat kan dan het probleem zijn, en als het niet goed is, dan is de cilinder dus toch te ver verkloot?

En, hoe voorkom ik dit in de toekomst, want als de cilinder inderdaad naar de klote is wil er een dr70 onder gooien, maar die wil ik liever niet ook binnen een maand warmgelopen hebben haha.
Ik moet inderdaad een flink stuk voor werk, en het liefst rijd ik natuurlijk vol gas, daarvoor heb ik ook een 2 takt gekocht, bovendien rijd ik toch alleen maar over afgelegen landweggetjes dus doe ik er niemand kwaad mee.
De scoot is watergekoeld (koelvloeistof) en dat niveau zat gewoon goed, wilde letterlijk dit weekend een temp meter er op gaan zetten maar ja daar ben ik nu al een beetje laat mee haha.
Maar is er dus toch een mogelijkheid waardoor ik wel grotendeels vol gas naar mijn werk kan rijden zonder dat ik straks in de zomer elke dag een warmloper kan verwachten.

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Als je toch de cilinder gaat wisselen, kijk dan meteen of je thermostaat nog goed open gaat door hem te testen in een pannetje met water die je langzaam aan de kook brengt en met een thermometer meet wanneer de thermostaat open gaat.

Verder heeft jouw Aerox toch een lampje wat aan moet gaan wanneer de motor te heet wordt of vergis ik mij?
Is dit niet onderweg gaan branden?

Voor de zomer is het misschien verstandig om een flinke ventilator voor je radiator te monteren.
Want als je even geen rijwind hebt, door bijvoorbeeld even stil te staan bij een druk kruispunt, kan de temperatur flink oplopen.
De fan van mijn Vespa GTS Classic slaat, bij warm weer, altijd direct aan als ik heel even stil sta, dit heeft jouw Aerox niet maar dit wil niet zeggen dat de temperatuur niet flink oploopt vooral omdat je 2 takt goed is opgevoerd.
Ook even controleren of de lammellen van de radiator niet vol troep zitten en de rijwind optimaal aan je radiator kan.

By the way, mocht de radiator vies zijn, niet deze lamellen schoonspuiten met een hoge druk reiniger want dan blaas je ze allemaal krom en dan koelt hij niet meer goed.
 
Last edited:
Als je toch de cilinder gaat wisselen, kijk dan meteen of je thermostaat nog goed open gaat door hem te testen in een pannetje met water die je langzaam aan de kook brengt en met een thermometer meet wanneer de thermostaat open gaat.

Verder heeft jouw Aerox toch een lampje wat aan moet gaan wanneer de motor te heet wordt of vergis ik mij?
Is dit niet onderweg gaan branden?

Voor de zomer is het misschien verstandig om een flinke ventilator voor je radiator te monteren.
Want als je even geen rijwind hebt, door bijvoorbeeld even stil te staan bij een druk kruispunt, kan de temperatur flink oplopen.
De fan van mijn Vespa GTS Classic slaat, bij warm weer, altijd direct aan als ik heel even stil sta, dit heeft jouw Aerox niet maar dit wil niet zeggen dat de temperatuur niet flink oploopt vooral omdat je 2 takt goed is opgevoerd.
Ook even controleren of de lammellen van de radiator niet vol troep zitten en de rijwind optimaal aan je radiator kan.

By the way, mocht de radiator vies zijn, niet deze lamellen schoonspuiten met een hoge druk reiniger want dan blaas je ze allemaal krom en dan koelt hij niet meer goed.
het std temperatuur lampje is kapot, dat is ook waarom ik er een digitale op wilde zetten.


Ik heb net even de druk op gemeten tijdens het starten, en dat is 2 bar, daar gaat dus zeker iets goed mis, is wel zonder de uitlaat er onder, maar dat hoort niks uit te maken toch? Nou is de voetpakking die er nu op zit wel naar de knoppen, maar dat dan zou hij toch nog wel kunnen starten? Want met 2 bar snap ik wel dat hij niet start nee.

Komt dit doordat de cilinder toch te veel / diepe krassen heeft gekregen? Is er nog hoop voor deze cilinder zeg naar haha
 
Last edited:
Wat voor scooter is dit ook alweer?

Gaten in de zuiger klinkt nou niet echt alsof dit zaakje pre-warmloper goed in elkaar zat.
Foto's van zuiger en van de schade aan cilinderwand is wel handig.

Alleen zuiger vervangen ben ik nooit een voorstander van geweest.
Zeker niet als er zichtbare schade is. een fijn schuurpapiertje deed vroeger weleens wonderen, maar ook niet echt aan te raden.

Koelsysteem nalopen is een strak plan.
Tevens zou ik ook even de brandstofafstelling nalopen.
 
het std temperatuur lampje is kapot,
Dan zou ik daar eens mee beginnen om dit te repareren, toch wel handig zo'n lampje, had je een hoop ellende kunnen besparen.

Ik heb net even de druk op gemeten tijdens het starten, en dat is 2 bar, daar gaat dus zeker iets goed mis, is wel zonder de uitlaat er onder,
De uitlaat weinig tot geen invloed bij het meten van de compressie, 2 Bar is zoals je al zei, veel te weinig.

Komt dit doordat de cilinder toch te veel / diepe krassen heeft gekregen?
Diepe krassen zijn niet bevordelijk voor de opbouw van de compressie, diepe krasse zijn meestal einde verhaal.
 
Wat voor scooter is dit ook alweer?

Gaten in de zuiger klinkt nou niet echt alsof dit zaakje pre-warmloper goed in elkaar zat.
Foto's van zuiger en van de schade aan cilinderwand is wel handig.

Alleen zuiger vervangen ben ik nooit een voorstander van geweest.
Zeker niet als er zichtbare schade is. een fijn schuurpapiertje deed vroeger weleens wonderen, maar ook niet echt aan te raden.

Koelsysteem nalopen is een strak plan.
Tevens zou ik ook even de brandstofafstelling nalopen.
Dan zou ik daar eens mee beginnen om dit te repareren, toch wel handig zo'n lampje, had je een hoop ellende kunnen besparen.


De uitlaat weinig tot geen invloed bij het meten van de compressie, 2 Bar is zoals je al zei, veel te weinig.


Diepe krassen zijn niet bevordelijk voor de opbouw van de compressie, diepe krasse zijn meestal einde verhaal.
Het is een aerox

De zuiger is dus vervangen, maar dit zijn wat foto's van de oude, de cilinder is heel slecht te zien natuurlijk, is puur op gevoel, en ik voel wel wat krasjes ja maar kan me niet voor stellen dat door die ene warmloper ik 10 bar kwijt ben geraakt.
Er zit wel een nieuwe voetpakking op, maar die is op een punt ook gebroken, ga die sws nog vervangen, maar voor nu is het ff om te testen of dit hele idee überhaupt gaat werken.

Zodra hij weer loopt en ik de digitale temp meter er op gezet heb, ga ik ff de koeling testen en het gedrag in de gaten houden om op basis daar van conclusies te trekken, want zo is het natuurlijk heel lastig te zeggen allemaal.

Maar ik ben bang dat het nog wel even gaat duren voordat hij weer loopt :/
 

Attachments

  • 1647886728031.png
    1647886728031.png
    590.8 KB · Views: 31
  • 1647886742604.png
    1647886742604.png
    433.7 KB · Views: 81
  • 1647886765699.png
    1647886765699.png
    513.3 KB · Views: 29
  • 1647886820630.png
    1647886820630.png
    731.6 KB · Views: 29
  • 1647886832525.png
    1647886832525.png
    661.6 KB · Views: 27
  • 1647886840865.png
    1647886840865.png
    541.8 KB · Views: 31
Last edited:
Smeer je zelf ? of gaat de mengsmering via de oliepomp , werk de olie pomp nog wel ?

Tevens als je een zuiger vervangt , is het raadzaam om naar een goede Scooterzaak te gaan , die meten de Cilinder ( klokken) zien dan of de Cilinder nog mooi rond is , zo ja ... je dan de juiste zuigermaat mee te geven , een te grote zuiger , brengt ook warmlopers , omdat de zuiger meer uitzet als die warm is , dan de Cilinder .
Ik zie dat de Cilinder een bus heeft , die gehoond kan worden , verstandig om die te laten Honen.
 
Smeer je zelf ? of gaat de mengsmering via de oliepomp , werk de olie pomp nog wel ?

Tevens als je een zuiger vervangt , is het raadzaam om naar een goede Scooterzaak te gaan , die meten de Cilinder ( klokken) zien dan of de Cilinder nog mooi rond is , zo ja ... je dan de juiste zuigermaat mee te geven , een te grote zuiger , brengt ook warmlopers , omdat de zuiger meer uitzet als die warm is , dan de Cilinder .
Ik zie dat de Cilinder een bus heeft , die gehoond kan worden , verstandig om die te laten Honen.
Nee ik meng de olie met de benzine.

Het probleem is, er is hier geen scooterzaak in de buurt te bekennen, en al helemaal geen die uberhaupt nog het woord 2 takt wild uitspreken. Dus sta er helaas altijd alleen voor, de vorige zuiger hoorde bij de cilinder, dus dat zal toen het probleem niet zijn geweest, ik denk dat ik nu maar gewoon weer even een orginele 50cc cilinder incl zuiger haal, met honen en weer een nieuwe zuiger zal dat niet veel minder gaan kosten + heb hem eigenlijk zo snel mogelijk weer nodig.


Had liever gelijk een upgrade naar een 70cc gedaan, maar zie enorm op tegen het vervangen van de krukas + dan sta ik elke dag bij de tank haha.

Hoop dat het niet starten probleem met de nieuwe 50cc opgelost is, dan zal ik daarna alle koeling etc gaan checken om dit te voorkomen in de toekomst.
 
Dit is een smering probleem geweest.
Te kleine sproeier of te schraal gemengd.
Waardoor je te weinig koeling intern krijgt en dan gaat ie happen.

Hier nog een mooie foto van een blokkie wel ik hier een keer binnen kreeg View attachment 64318
aa, ik moest altijd ook de luchtschroef helemaal dicht draaien om hem lopend te krijgen, heeft dat ook iets met de sproeier te maken?

Al begin ik nu ook te twijfelen aan me zelf of ik dan wel goed meng, en goed genoeg schud.
 
Je kunt als "stelregel" 1,5 slaag aanhouden.
Als je daarvoor zit is je sproeier te klein en er overheen te groot. Dit is een globale benadering. Je dient altijd dit te controleren met je bougie kleur.

Ik zet de stelschroef op 1,5 slag. En ga dan sproeiers wisselen. Tot ik de juiste sproeier heb. Ik verander de schroef niet, ik wissel de sproeier tot hij redelijk loopt. En dan fine tunen met de bougie. Hier moet je ook nog steeds goed er opletten dat je niet te schraal loopt. Dus van boven naar bent werken met sproeiers.

1 op 50 is prima. Ik schud niet maar roer. Ik doe ook per liter mengen. Maar dat hoeft niet.

Maar wat ik doe hoeft niet leidend te zijn voor een ander. Dit is meer mijn methode.
 
Je kunt als "stelregel" 1,5 slaag aanhouden.
Als je daarvoor zit is je sproeier te klein en er overheen te groot. Dit is een globale benadering. Je dient altijd dit te controleren met je bougie kleur.

Ik zet de stelschroef op 1,5 slag. En ga dan sproeiers wisselen. Tot ik de juiste sproeier heb. Ik verander de schroef niet, ik wissel de sproeier tot hij redelijk loopt. En dan fine tunen met de bougie. Hier moet je ook nog steeds goed er opletten dat je niet te schraal loopt. Dus van boven naar bent werken met sproeiers.

1 op 50 is prima. Ik schud niet maar roer. Ik doe ook per liter mengen. Maar dat hoeft niet.

Maar wat ik doe hoeft niet leidend te zijn voor een ander. Dit is meer mijn methode.
ik doe het gelijk in mijn scooter, kan een staaf meenemen ofz, maar word krap met roeren in de tank. 1 op 50 doe ik ook ja.

Aa, ja de bougie kleurt goed alleen ja ik heb dus de luchtschroef helemaal dicht, dus dit kan nu wat te klein zijn, nu vraag ik me af, wat is het verschil tussen een sproeier 86 en anderhalve slag lucht, of een sproeier 80 en 0 slag lucht. Loopt hij niet zuiniger met 80 en 0 slag lucht? Kwa verbruik. Tot een bepaalde hoogte waar je echt te weinig benzine krijgt en je warmlopers krijgt
 
De warmloper is gewoon een kwestie van slecht sleutel werk.. En niet nauwkeurig te werk gaan..
En daarnaast waarschijnlijk ook bar slecht afgesteld.. En dan wil je er ook nog eens volgas mee gaan rijden.
Ja dan is de kans groot dat het gaat falen.. Als ik de posts zo lees klinkt het mij allemaal wat beunerig aan de oren.

Nog mooier is dat je eerst een cilinder verknalt en dan zeg je gelijk van, nou dan zet ik er gelijk wel een DR70 erop.. Denk je niet dat dat geen aandacht nodig heeft om goed te laten lopen..

Probleem is gewoon een te schraal mengsel geweest. Dat is ook wel te zien aan de blown-down langs de zuigerveren.
Die veren hebben naar mijn idee alleen maar in de cilinder liggen schuren.. Aan de cilinder te zien en aan de zuiger was het blijkbaar maar een goedkoop cilindertje.
 
ja ik had de bouwtekening al bekeken, maar de thermostaat zit aan de sensor?
De thermostaat zit niet aan de sensor.
Dit zijn twee onafhankelijke onderdelen.

De sensor meet de temperatuur van de koelvloeistof en maakt dit zichtbaar in je cockpit door een controlelampje of een temperatuurmeter dus deze zorgt alleen maar voor een indicatie maar doet verder niks met de koeling aan sich.

De thermostaat regelt de flow van koelvloeistof door de radiator, door meer of minder open te gaan wordt er meer of minder koelvloeistof gekoeld door de radiator waardoor de temperatuur van de koelvloeistof redelijk binnen de perken blijft.
Als je scooter koud is, is deze thermotaat gesloten, dit zorgt ervoor dat je blok sneller op bedrijftemperatuur komt en daardoor extra slijtage voorkomt.

Zo ziet zo'n thermostaat eruit:
shopping
 
Last edited:
Smeer je zelf ? of gaat de mengsmering via de oliepomp , werk de olie pomp nog wel ?

Tevens als je een zuiger vervangt , is het raadzaam om naar een goede Scooterzaak te gaan , die meten de Cilinder ( klokken) zien dan of de Cilinder nog mooi rond is , zo ja ... je dan de juiste zuigermaat mee te geven , een te grote zuiger , brengt ook warmlopers , omdat de zuiger meer uitzet als die warm is , dan de Cilinder .
Ik zie dat de Cilinder een bus heeft , die gehoond kan worden , verstandig om die te laten Honen.

Cilinder was maar een goedkoop barrel.. Is goed te zien aan de zuiger, erg slechte afwerking.. Dus niet echt honen waardig.. Eerder iets voor de ijzerbak.
 
Cilinder was maar een goedkoop barrel.. Is goed te zien aan de zuiger, erg slechte afwerking.. Dus niet echt honen waardig.. Eerder iets voor de ijzerbak.
het was de orginele cilinder, en hij is hartstikke prima afgesteld, als je hier alleen komt om de boel onterecht af te kraken heb ik liever dat je niks zegt, je weet namelijk helemaal niet wat er voor de rest op zit en hoe hij loopt.

Bovendien heeft dit helemaal niks te maken met "slecht sleutelwerk" of "niet zorgvuldig te werk gaan", je zegt tevens zelf dat hij gewoon niet goed gemengd was.
 
Back
Top