Warmloper nieuwe cilinder ?

MarcoNL

Member
Zojuist heb ik mijn Aerox gestart met nieuwe Dr70 cilinder, startte netjes met 1x kicken maar toen ik de scooter stationair liet lopen voor 3 minuten viel deze ineens uit, ook zag ik in het kvs tankje dat de kvs niet rondgepompt werd, deze was gevuld tussen de min en max..

Heb vervolgens de bovenste slang van het waterpompdeksel losgemaakt die naar de cilinder gaat, en hier zat helemaal geen kvs in dus het waterpomp rad werkt blijkbaar niet .

Ik heb de scooter nu 3 minuten stationair laten lopen zonder kvs blijkbaar, kan dit een warmloper veroorzaakt hebben ? De cilinder was wel heel warm maar heb er uiteraard nog niet mee gereden

Wil eigenlijk niet de cilinder eraf halen heb net alles gemonteerd namelijk .. maar neem aan dat stationair laten lopen voor een aantal minuten geen warmloper veroorzaakt ?
 
Advertisement - register to remove this

Heb je tijdens het vullen van de KVS de Nippel op de Cilinderkop open gedraaid ?
Tevens het ontluchten kan en gaat Enige tijd inzitten .
Beste is het voorwiel op een stoel te zetten of zo , en Scooter laten draaien zonder de Vul dop .
Tevens een LC Scooter laten draaien zonder KVS is niet erg slim . Kans dat je de boel verziekt.
als er een thermostaat inzit , duurd het ook enige tijd dat die open gaat.
 
Nee ik heb het kvs tankje eerst gevuld tot deze bij max stond , omdat normaal gesproken het kvs peil nog daalt zodra de scooter aan staat en alles door het waterpomprad hoort te gaan , maar dat gebeurde nu blijkbaar niet daar kwam ik dus na 3 minuten stationair lopen achter...

Ik ga nu eerst een nieuwe waterpompdeksel kopen en daarna kvs slangen ontluchten zoals je aangeeft .

Maar kan het nu zijn dat de cilinder al kapot is ? Merk kwa compressie geen verschil met toen ik de cilinder net gemonteerd had als ik nu de kickstart gebruik met het contact uit
 
Nee ik heb het kvs tankje eerst gevuld tot deze bij max stond , omdat normaal gesproken het kvs peil nog daalt zodra de scooter aan staat en alles door het waterpomprad hoort te gaan , maar dat gebeurde nu blijkbaar niet daar kwam ik dus na 3 minuten stationair lopen achter...

Ik ga nu eerst een nieuwe waterpompdeksel kopen en daarna kvs slangen ontluchten zoals je aangeeft .

Maar kan het nu zijn dat de cilinder al kapot is ?
Moeilijk te zeggen , grote kans van niet ..
echter volgende X.... EERST Nippel open .... voor datje gaat vullen. ( mijn advies ).
 
Wil eigenlijk niet de cilinder eraf halen heb net alles gemonteerd namelijk .. maar neem aan dat stationair laten lopen voor een aantal minuten geen warmloper veroorzaakt ?

Probleem bij LC is (als je waterpomp het niet doet) is dat er geen vloeistof in beweging komt om te koelen. Dus de cilinder kan de warmte niet afvoeren, maar bouwt het bij de cilinder dan op.

Maar als er helemaal geen kvs in de cilinder zat is het wel een domme dure fout.
Post automatically merged:

Warmloper door 3 min zou niet kunnen lijkt mij. Ik hoop voor je dat meschien je afstelling niet goed stond dat die daarom uitviel.

Zou ook kunnen..

Maar raadzaam is echter toch demonteren en kijken of je geen schade ziet. Als die nou gaat door rijden kan hij de schade alleen nog maar erger maken.

Zelfde als een voetballer onderuit word gehaald door een schwalbe.. En met pijn daarna vrolijk gewoon weer door voetbalt.. Maar na de 2 helft ineens de blessure begint op te spelen.

Cilinder hoeft niet perse krassen te hebben, maar kan wel thermisch op ze donder hebben gehad.
 
Heb toch maar de cilinder eraf gehaald, en zie geen enkele beschadiging op zowel de zuiger als in de cilinder , pakkingen waren ook niet gesmolten.

Dus nu wachten op nieuwe pakkingset en waterpompdeksel, en dan zet ik alles weer in elkaar .

Kan ik er in ieder geval vanuit gaan dat het geen warmloper is geweest gelukkig
 
Cilinder hoeft niet perse krassen te hebben, maar kan wel thermisch op ze donder hebben gehad.
En wat doe je dan daar aan?
Het euvel is dan eenmaal geschied.
Ik denk persoonlijk niet dat er veel is gebeurd na 3 minuten stationair draaien.
Ik zou gewoon vullen en rijden, je ziet dan vanzelf of de cilinder nog z'n vermogen heeft.
 
Als de koelvloeistof niet rondgepompt word is dit meestal omdat de thermostaat in gesloten toestand blijft staan.
Nu alles toch nog uit elkaar ligt kun je gelijk de thermostaat testen op een juiste werking!

Dit doe je d.m.v. de thermostaat los te halen en in een pannetje met wat water te plaatsen.
Vervolgens verwarm je het geheel op het gasfornuis en moet de thermo open gaan.
(zo niet, onderdeel vervangen)

thermostaat aerox.png


Edit: Ik ben vergeten om onderstaande erbij te plaatsen als je gebruik gaat maken van een thermometer.., zie:


thermostaat aerox 2.png
 
Last edited:
Back
Top