Wanneer wat vervangen.

jandescooterman

Well-Known Member
Hoi,

Mijn achterrem schaaft, dus dan moet ik mijn remblokken vervangen. Ik vervang dan ook meteen de voorste. Maar wanneer moet ik mijn banden vervangen? Bij welke profieldikte? en mijn remschijven?

Mvg, Jan.

Advertisement - register to remove this

Remschijf hoef je niet te vervangen, als je gewoon je remblokjes in de gaten houd "kan je goed merken waneer die schaaft en niet..."

Remblokjes vervangen kan je niet zo 1.2.3. zeggen om deze om hoeveel aantal "km's" vervangen moeten worden....de ene kan wel als een achterlijke remmen en de ander die remt heel rustig...
Profieldikte van de band moet volgens mij 1.5 / 2mm meen ik...

Last edited:
Rene. said:
Remblokjes vervangen kan je niet zo 1.2.3. zeggen om deze om hoeveel aantal "km's" vervangen moeten worden....de ene kan wel als een achterlijke remmen en de ander die remt heel rustig...
Profieldikte van de band moet volgens mij 1.5 / 2mm meen ik...

Ben ik niet helemaal met je eens dat je remblokken na een bepaald hoeveelheid kilometers moet vervangen. Ligt puur aan je rijgedrag.
En als je ze toch los hebt en het is niet meer veel vervangen die blokjes. Kost rond 10e voor een setje.

En de banden kun je op meten met je schuifmaat bijv.
Bij auto's voor de apk geld onder de 2.5mm is advies en onder de 1.6 is afkeur. Ik weet niet of je je hier ook aan moet houden.
En als het goed is zitten er ook indicators op. Als je profiel daarmee gelijk is moet je hem vervangen...

Jutte said:
volgens mij is er geen wettelijke minimale profieldiepte voor scooters.
Maar persoonlijk zou ik wel kijken dat je genoeg profiel hebt voor bijvoorbeeld in de regen

ik ken iemand die er anders wel een boeten voor heeft gekregen, ik geloof

dat de profieldikte1,5mm moet zijn

het "schijnt" dat er geen minimale profieldiepte is voor scooters/bromfietsen , maar bij 1,5 mm zou ik ze iig vervangen , of als ze op 1 plek meer zijn afgesleten.

remblokken kun je vervangen waneer de remvoering op is , dwz dat net voordat de voering eraf is dat je ze moet vervangen, dan zal er no zo'n 1 a 1,5 mm op zitten.

als de remschijven beschadigd zijn kun je 2 dingen doen , het beste is nieuwe kopen , 2e is de schijf "schoonpoetsen", maar dan word ie alsnog niet nieuw.

kun je er niet een foto van maken?

Ronnie said:
Ben ik niet helemaal met je eens dat je remblokken na een bepaald hoeveelheid kilometers moet vervangen. Ligt puur aan je rijgedrag.
En als je ze toch los hebt en het is niet meer veel vervangen die blokjes. Kost rond 10e voor een setje.

En de banden kun je op meten met je schuifmaat bijv.
Bij auto's voor de apk geld onder de 2.5mm is advies en onder de 1.6 is afkeur. Ik weet niet of je je hier ook aan moet houden.
En als het goed is zitten er ook indicators op. Als je profiel daarmee gelijk is moet je hem vervangen...

Ronnie lezen :*

de ene kan wel als een achterlijke remmen en de ander die remt heel rustig...

;)

melf #50 said:
naja , als de schijf echt te dun word moet je m vervangen , alleen is het bij scooters vaak nog wel een poosje uit te houden.

Het is aangeraden om een remschijf zeker te vervangen als die al meer dan 1 mm dunner is al orgineel omdat je dan remkracht verliest en de nieuwe blokjes slijten dan waarschijnlijk ook niet meer gelijkmatig.

En over de slijtage van de banden: De diepte is niet van belang, zolang die maar profiel heeft en overal even diep is. Mja komt er dus op neer dat je gewoon nog redelijk profiel moet hebben, en dit kun je egt wel zien.

Back