Wanneer pas je een Iridium Bougie toe ?

Brute-Force

Black Bullet. 2.0
Ik vraag mij af , wanneer heeft het nut om een Iiridium Bougie toe te passen .

Ben net ff flink aan het knallen geweest de Moerdijk brug over , en flink liggen blazen naast de A -16 , op een gegeven moment voel ik dat de Scooter wat gaat inhouden.
Als ik ff wat rustiger gaat rijden , loopt die weer perfect , en kan ik weer Knallen , ik het gevoel dat de Bougie het niet kan bijhouden bij langere tijd 10400 RPM.
Set Up :
Malossi Sport 70 CC , LC
Dellorto 19 MM , Hoofdsproeier 78
Malossi Multivar , 5.1 gram Rollen Malossi.
Yasuni R , zonder begrenzers.
Standaard luchtfilter zonder Slurf er in / Snorkel
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik vraag mij af , wanneer heeft het nut om een Iiridium Bougie toe te passen .

Ben net ff flink aan het knallen geweest de Moerdijk brug over , en flink liggen blazen naast de A -16 , op een gegeven moment voel ik dat de Scooter wat gaat inhouden.
Als ik ff wat rustiger gaat rijden , loopt die weer perfect , en kan ik weer Knallen , ik het gevoel dat de Bougie het niet kan bijhouden bij langere tijd 10400 RPM.
Set Up :
Malossi Sport 70 CC , LC
Dellorto 19 MM , Hoofdsproeier 78
Malossi Multivar , 5.1 gram Rollen Malossi.
Yasuni R , zonder begrenzers.
Standaard luchtfilter zonder Slurf er in / Snorkel


Ik denk eerder dat het komt omdat je met een wat te kleine sproeier rijd.

Een 78 heb je al in een 12mm zitten

Wat er gebeurd is dat je inderdaad motor flink belast, daardoor door inspanning de motor warmer word.. Door hitte de benzine nevel sneller verdampt.. In zo verre dat het op top gewoon een beetje arm begint te lopen en dan vermogen in zakt.

Kan mij niet inbeelden dat je bougie hier in deze het probleem zou moeten zijn.

En problemen met de ontsteking krijg je pas bij ongeveer 12000 - 12500 rpm. En daar zit je lang niet aan met 10500 nog wat, wat jij haalt.
Post automatically merged:

Kan zijn dat je de cilinder perfect aan het inrijden bent en dat het vermogen toch langzaam toeneemt!
Alleen is de keuze voor een Fly clutch dan wel weer wat minder.. Waarom?
Die doet niks meer of minder dan de standaard koppeling wat dat betreft...
Ook zo'n koppelingshuis van Malossi is geen wondermiddel waardoor de scooter ineens beter gaat rijden en/of reageren.

De Malossi Multivar en de Malossi Torque driver zijn echter wel voor elkaar gemaakt in de zin van een setje.

Het voordeel hiervan is, is dat het toerental minder word en het toerenverloop mooi oploopt zonder dipjes maar met dezelfde optrek en snelheid blijft rijden tot op de top! Mits alles goed op elkaar staat afgesteld!


Malossi koppelinghuis is alleen vanwege de betere thermische warmte overdracht.

Als je een sport koppeling neemt die op hogere toeren moet optrekken zal er door wrijving meer warmte vrij komen.
Bij een normaal origineel koppelingshuis, die zal naar een tijdje geheel blauw uitslaan.

Een malossi koppelingshuis maakt gebruik van een andere staal.. Deze heeft een betere warmte over en afdracht.
Ik kan mij bedenken dat een blauw uitgeslagen koppelingshuis kan verzwakken en bij meer kracht eventueel kan gaan scheuren.

Dus dat malossi huis draagt niks bij kwa prestaties, maar is wel een goede toevoegen als je een koppeling hebt die strakker staat afgesteld .
En zo kapot lopen kan voorkomen.


Fly clutch is een waardeloze koppeling. (je kan beter en goedkoper gewoon je originele koppeling gebruiken en dan voor 6 a 7 euro strakkere trekveren erin monteren.

De lichtste trekveertjes zijn eigenlijk nog veelste strak voor normaal gebruik.
Ook is het ding niet geweldig af te stellen.
 
Last edited:
Vertel mij nu aub niet hoe ik een Scooter af moet stellen , ik begin met Sproeier 100 , en dan bouw ik af tot de juiste gevonden is , en de Bougie kan ik aardig aflezen , ik rijd immers met een standaard luchtfilter , dan is de sproeiermaat zo wie zo lager als je met een Powerfilter rijd .
Betreft Koppeling :
Ik heb gekozen voor een nieuwe koppeling en Wingbel , en Torque Driver , reden daarvan is dat ik mijn standaard koppeling niet vertrouw , er zit een zwaar punt bij het openen van de segmenten.
Heb jij enig idee wat er gebeurt als je zwaardere trekveren gaat toepassen ???? volgens mij niet .
Als ik nu 40 rij , rij ik me 9000 RPM , dus volgens jou Zwaardere Trekveren in de standaard Koppeling ?
 
Vertel mij nu aub niet hoe ik een Scooter af moet stellen , ik begin met Sproeier 100 , en dan bouw ik af tot de juiste gevonden is , en de Bougie kan ik aardig aflezen , ik rijd immers met een standaard luchtfilter , dan is de sproeiermaat zo wie zo lager als je met een Powerfilter rijd .
Betreft Koppeling :
Ik heb gekozen voor een nieuwe koppeling en Wingbel , en Torque Driver , reden daarvan is dat ik mijn standaard koppeling niet vertrouw , er zit een zwaar punt bij het openen van de segmenten.
Heb jij enig idee wat er gebeurt als je zwaardere trekveren gaat toepassen ???? volgens mij niet .
Als ik nu 40 rij , rij ik me 9000 RPM , dus volgens jou Zwaardere Trekveren in de standaard Koppeling ?

Zucht...


Het ging hier toch om je speedfight 3 LC??



Vertel mij nu aub niet hoe ik een Scooter af moet stellen

Nou blijkbaar heb je toch een probleem, anders open je hier geen topic als je hier zelf wel eruit zou komen..

Dus stel je kiept er een 21mm eronder, ga je dan ook zeggen dat sproeier 78 dan normaal is? Of met een 24mm carb?
 
21 MM er onder gezet ???


Man ... Ga aub naar Specsavers... en KOOP een een Bril , of vraag aan via je ziektekosten verzekering als je dat niet kan betalen .
En verder ... Nadat die Iridium Bougie er in zit , heb ik geen Problemen meer .
En Betreft de Standaard Koppeling : die zat er al dik 15 K in ,
Nieuwe erin De volgens jou ... Waardeloze Fly Clutch 107 mm van Malossi ???? ( kan jezelf zeker niet Betalen of zo ?)
Die werkt ook goed , gelijk tijdig er in gezet met Wingbel van Malossi , en de Torque Driver van Mallossi ..

Tevens een verzoek Beste Euro Shit.
Negeer mij , klik de Button aan , zodat je geen gestarte Topic`s van mij ziet , zou dat zeer op prijs stellen , de laatste tijd bemoei jij jezelf op vele Topic`s , waar niet iedereen van gediend is , meerdere vinden jou een misselijk eigenwijs mannetje die het vaak zogenaamd beter weet .
Je denkt volgens mij dat jij Moderator ben hierroo, gaat zelf`s Bas vertellen wat Fout is volgens de Regels .

Dus ... Beste Eurokit , negeer mij aub , en bemoei jezelf niet in mijn Topic`s
 
Slurf is uit Luchtfilter ;
Met sproeier 100 begonnen
Met 80 nog gesputter
Met 78 loopt perfect.
Bougie kleur is donkerbruin , zou nog naar 76 kunnen.
Loopt nu 102 op de klok
112 in de Tunnel ..

denk jij dat ik uit DOMBURG kom ofzo ??????

AUB negeer mij... Ben helemaal klaar met je , is al eerder gebeurt , NU BEGIN JE WEER ASS-Hole!
 
Vandaag de naraku Iridium bougie gemonteerd en de electrode afstand gemeten die netjes 0.65 MM was,
afstellen was dus niet nodig. Afstellen van de electrode afstand kan alleen met special gereedschap vanwege de kwetsbare dunne electrode.
( Dus niet zoals een normale bougie waar je een voeler van 0.70 mm tussen de electrode zet en lichtjes tikt zodat het op 0.65 mm komt te staan , bij een iridium bougie sloop je de electrode er mee. Bij NGK adviseren ze ook om dat enkel met special gereedschap te doen als het echt nodig is, maar liever niet )

De scooter rijd een stuk beter door een fellere gasreactie wat goed te merken en te horen was.
En op de langere afstand bleef de gasreactie ook fel ipv dat het afzakte met de standaard bougie.
De koude start ging ook een stuk soepeler.
Missie geslaagd naar mijn idee.

@bartj , hoe was jouw ervaring met de Iridium bougie? Ik lees dat je er ervaring mee hebt gezien je reactie dus ik ben wel benieuwd naar je ervaring .
 
Last edited:
Helaas heeft Malossi geen Iridium Bougie`s , anders ging ik die Gelijk kopen. ;)

Nou, ze hebben ze bijna ;)


(het zijn gewoon Denso's in een malossi verpakking). Scheelt weer een paar euro als je gewoon die van Denso koopt.
 
Back
Top