Wanneer pas je een Iridium Bougie toe ?

Brute-Force

Black Bullet. 2.0
Ik vraag mij af , wanneer heeft het nut om een Iiridium Bougie toe te passen .

Ben net ff flink aan het knallen geweest de Moerdijk brug over , en flink liggen blazen naast de A -16 , op een gegeven moment voel ik dat de Scooter wat gaat inhouden.
Als ik ff wat rustiger gaat rijden , loopt die weer perfect , en kan ik weer Knallen , ik het gevoel dat de Bougie het niet kan bijhouden bij langere tijd 10400 RPM.
Set Up :
Malossi Sport 70 CC , LC
Dellorto 19 MM , Hoofdsproeier 78
Malossi Multivar , 5.1 gram Rollen Malossi.
Yasuni R , zonder begrenzers.
Standaard luchtfilter zonder Slurf er in / Snorkel
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik vraag mij af , wanneer heeft het nut om een Iiridium Bougie toe te passen .

Ben net ff flink aan het knallen geweest de Moerdijk brug over , en flink liggen blazen naast de A -16 , op een gegeven moment voel ik dat de Scooter wat gaat inhouden.
Als ik ff wat rustiger gaat rijden , loopt die weer perfect , en kan ik weer Knallen , ik het gevoel dat de Bougie het niet kan bijhouden bij langere tijd 10400 RPM.
Set Up :
Malossi Sport 70 CC , LC
Dellorto 19 MM , Hoofdsproeier 78
Malossi Multivar , 5.1 gram Rollen Malossi.
Yasuni R , zonder begrenzers.
Standaard luchtfilter zonder Slurf er in / Snorkel
Volgende keer ff beetje verder doorrijden naar Roosendaal, zorg ik wel dat de koffie klaarstaat of bier net wat je wil
Post automatically merged:

En zo'n Iridium bougie is minder storingsgevoelig. Dus als je bijvoorbeeld een AIM Mychron laptimer hebt en een normale bougie dan is het lastig om je toerental nauwkeurig te meten en op je scherm af te lezen. Opzich niet echt een must als je een straatscooter hebt dus. Maar als je er 1 wil testen heb ik er nog wel paar liggen hoor
 
Volgende keer ff beetje verder doorrijden naar Roosendaal, zorg ik wel dat de koffie klaarstaat of bier net wat je wil
Post automatically merged:

En zo'n Iridium bougie is minder storingsgevoelig. Dus als je bijvoorbeeld een AIM Mychron laptimer hebt en een normale bougie dan is het lastig om je toerental nauwkeurig te meten en op je scherm af te lezen. Opzich niet echt een must als je een straatscooter hebt dus. Maar als je er 1 wil testen heb ik er nog wel paar liggen hoor
Ja doen we .. we spreken binnenkort eens af, lijkt mij gezellig ( ouwe lullen met elkaar over Scooters lullen).

Heb gister middag de Thermostaat er uit gehaald, nu is de temperatuur iets gedaald, heb het idee dat het toch een hitte probleem is .
 
En zo'n Iridium bougie is minder storingsgevoelig. Dus als je bijvoorbeeld een AIM Mychron laptimer hebt en een normale bougie dan is het lastig om je toerental nauwkeurig te meten en op je scherm af te lezen. Opzich niet echt een must als je een straatscooter hebt dus. Maar als je er 1 wil testen heb ik er nog wel paar liggen hoor
Bedoel je niet eentje met een weerstand (meestal heeft die een R in het typenummer, zoals NKG BR10ES vs B10ES zonder weerstand). Die weerstand zit erin om te helpen tegen storing, zelfde als bougiedop met weerstand.

Iridium is verder voor zover ik weet niet heel boeiend, vooral een harder materiaal dan koper waar "normale" bougies van gemaakt zijn, dus gaat langer mee (bougie is sacrificial, elke keer dat ie vonkt gaat er een heel klein beetje metaal af). Koper heeft een lagere weerstand dan Iridium dus theoretisch beter voor de vonk? Zal in de praktijk niks uitmaken gok ik. Meeste iridium bougies hebben wel een kleinere centrale electrode, mss dat dat nog een voordeel oplevert? Geen idee of dat meetbaar is.
 
Wat ik bedoelde zo`n dure Race Bougie , Bart ook neem ik aan ,
Ja, precies. De r in dat typenr is dus de weerstand, het materiaal van de centrale elektrode staat daar los van.

Ja had het zelf trouwens al gezegd, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat je probleem aan je bougie ligt en dat het inderdaad eerder temperatuur gerelateerd is. Heb je een (goeie) temperatuur sensor/meter om te checken?
 
Bedoel je niet eentje met een weerstand (meestal heeft die een R in het typenummer, zoals NKG BR10ES vs B10ES zonder weerstand). Die weerstand zit erin om te helpen tegen storing, zelfde als bougiedop met weerstand.

Iridium is verder voor zover ik weet niet heel boeiend, vooral een harder materiaal dan koper waar "normale" bougies van gemaakt zijn, dus gaat langer mee (bougie is sacrificial, elke keer dat ie vonkt gaat er een heel klein beetje metaal af). Koper heeft een lagere weerstand dan Iridium dus theoretisch beter voor de vonk? Zal in de praktijk niks uitmaken gok ik. Meeste iridium bougies hebben wel een kleinere centrale electrode, mss dat dat nog een voordeel oplevert? Geen idee of dat meetbaar is.
Die bedoel ik ja, zijn bij mij alleen maar Iridium bougies in de racekoffer dus allemaal een R
 
Ik heb een Speedfight 3 , daar zit een mooie Cockpit in , alles word Digitaal aangegeven .
Toerenteller , Km Teller / Snelheidsmeter/ Olie tank Lampje / Tankmeter / Temperatuur meter , etc etc .
Squis is 0,7 .
Vanmiddag nog ff flink leggen Blazen Zonder Thermosstaat , Temperatuurmeter geeft minder aan , en geen Problemen .
heb het idee dat het toch aan de iets te hoge Temperatuur heb gelegen , echter kwam die eerst niet in het rood .
Ik ga eens andere Koelvloeistof er in gieten , er is Koelvloeistof die de boel Koeler houd dan standaard koelvloeistof , word oa gebruikt in Oldtimer auto`s.
in eerste instantie had ik het idee dat de Bougie te warm / te heet werd.
Als ik lekker aan het knallen ben , loopt de RPM op tot +- 10.500 .
 
Zelfde Type , elektrode is van een andere legering die hitte beter aan kan .
Mijn probleem was , ik rijd met een aardige Set Up ( ja ja , kan veel beter natuurlijk ) , maar na een flink stuk Blazen ging de Scooter wat inhouden , / Sputteren , dan wat rustiger rijden , ging het weer tijdje goed , ik had het idee dat de Bougie het niet aan kon , redelijk koude Bougie .
Nieuwe Bougie gehaalt , en vandaag was het behoorlijk warm hierroo,, dus mooie Test... Irridium Bougie er in , en de Scooter flink op zijn lazer gegeven .
Geen problemen gehad vanmiddag .
Bougie was 15,00 .. maar dat interessert mij niet .
Advies van Fred Motoren was wel dat de Scooter goed moet afgesteld staan / of moet afstellen met deze Bougie , maar geen probleem met afstelling gehad , dus is blijkbaar goed.
 
Zelfde Type , elektrode is van een andere legering die hitte beter aan kan .
Mijn probleem was , ik rijd met een aardige Set Up ( ja ja , kan veel beter natuurlijk ) , maar na een flink stuk Blazen ging de Scooter wat inhouden , / Sputteren , dan wat rustiger rijden , ging het weer tijdje goed , ik had het idee dat de Bougie het niet aan kon , redelijk koude Bougie .
Nieuwe Bougie gehaalt , en vandaag was het behoorlijk warm hierroo,, dus mooie Test... Irridium Bougie er in , en de Scooter flink op zijn lazer gegeven .
Geen problemen gehad vanmiddag .
Bougie was 15,00 .. maar dat interessert mij niet .
Advies van Fred Motoren was wel dat de Scooter goed moet afgesteld staan / of moet afstellen met deze Bougie , maar geen probleem met afstelling gehad , dus is blijkbaar goed.
Mijn scooter stelt zichzelf af.
Denk jij dat er nog wat winst te behalen valt?
 
Vind het ook wat wat vreemd dat er een totaal andere en veel te koude bougie word meegegeven.
(ondanks het onderonsje bij Fred, of wordt dit aangeraden op de betreffende Malossi cilinder?)
Origineel is het een CR-7-EB v.w.b. het vloeistofgekoelde motorblok van Peugeot wat eigenlijk meer overeen komt met CR-10-EIX
i.p.v. de BR-10-EIX, dit vanwege de (Ø) diameter van de draad
Uiteraard kan de warmtegraad wat kouder, maar een 10 is toch wel iets te veel van het goede voor een relatief laagtoerige cilinder.

Ik heb eerlijk gezegd eigenlijk nog nooit een Iridium bougie nodig gehad!
Meeste straatscooters lopen prima op de zgn. standaard bougies.
Ging het er allemaal wat heftiger aan toe week ik altijd uit naar de Denso bougies.
Maar dan praat je wel over compleet ingericht en goed afgesteld motorblok wat makkelijk 12,500 t/m 14.000 draait op vol vermogen!

V.w.b. de coderingen op de bougies zie onderstaande:

Bougie1.pngBougie2.png
 
Ik snap het ook niet , maar geen inhouden of gesputter meer als de Scooter goed tot zeer warm is .
En gister middag was het buiten behoorlijk warm , dus goed voor een Test van rond 45 minuten , waarbij ik echt flink aan het blazen ben geweest .

Cilinder is een Malossi sport 70 CC Waterkoeling., Yasuni R , beide begrenzers er uit , 19mm Dellorto ,Hoofdsproeier 78 , standaard lucht filter met slurf er uit, Malossi Multivar met 5,1 gram Rollen . Drukveer Malossi wit , Trekveren Paars.
10800 RPM.

Neem aan Dat ze bij Fred Motoren weten waren ze over praten , draaien al jaren mee , en hebben een eigen testbank staan , waar ik eventueel op mag testen als ik wil. ( Gratis / 6 Pack koud bier).
 
Last edited:
Met een standaard Scooter geen of weinig nut ... denk pas als dat ding flink Toeren gaat draaien.
Dat is dus juist het punt. Ik vind (kan verbeelding zijn) dat mijn Symphony echt veel toeren maakt op topsnelheid.... maar nagenoeg geen kracht.
Ik was benieuwd of zo'n bougie daar nog wat aan kon bijdragen. Betere klap of zo.
 
Ik had het gevoel dat mijn Bougie het niet meer bij kon houden , ondanks dat de specificaties goed moeten zijn .
Maar nu met die Iridium Bougie geen last meer ...
Maar d8 ... van die 15,00 lig ik niet wakker van als het niet werkt ... maar het werkt in mijn geval.

Daarom stap ik altijd de Scooterzaak binnen , kan je lekker lullen en zo , en oplossingen vinden , mits het een beetje Scooterzaak is tenminste .

Dingen Online bestellen ben ik niet kapot van , kan je zelf alles gaan uit dokteren wat je nodig heb , en advies is vaak Nul Komma Nul.
 
Klinkt goed zon iridium bougie. Ik heb ongeveer hetzelfde probleem dat de bougie ( standaard ngk ) af en toe te warm lijkt te worden na een tijd rijden , en dus lijkt in te houden.
Ik heb me een beetje ingelezen en er gelijk 1 besteld.
 
Back
Top