Ik snap het ook niet , maar geen inhouden of gesputter meer als de Scooter goed tot zeer warm is .
En gister middag was het buiten behoorlijk warm , dus goed voor een Test van rond 45 minuten , waarbij ik echt flink aan het blazen ben geweest .
Cilinder is een Malossi sport 70 CC Waterkoeling., Yasuni R , beide begrenzers er uit , 19mm Dellorto ,Hoofdsproeier 78 , standaard lucht filter met slurf er uit, Malossi Multivar met 5,1 gram Rollen . Drukveer Malossi wit , Trekveren Paars.
10800 RPM.
Neem aan Dat ze bij Fred Motoren weten waren ze over praten , draaien al jaren mee , en hebben een eigen testbank staan , waar ik eventueel op mag testen als ik wil. ( Gratis / 6 Pack koud bier).
Ja, dat weet ik inmiddels door het e.e.a. te volgen...
Het was ook geen kritiek maar meer een opmerking v.w.b. de draad en warmtegraad.
Het laatste snelle spul waar ik mee gereden heb op straat zat op m'n Aerox welke een replica 70cc Malossi cilinder en kop bevatte.
Ook 19mm carburateur in combo met standaard spruitstuk en luchtfilter.
Oude (en eerste) type Gianelli Shot zat er toen onder zonder begrenzer.
Maar ook vloog dat ding best hard met de oude TG-RS-2-70cc uitlaat van Tecnigas, nadeel was alleen het enorme lawaai wat dit teweeg bracht!
Dat ding ging als een debiel met een enorm geweld aan toeren!
Aardig terug weten te brengen door er een sport/race vario op te monteren i.c.m. een torquedriver.
Mooie naam voor een poeliehelft van de koppeling welke 2 of drie rechte spiebanen heeft.
Koppeling zelf en het huis standaard gehouden met enkele andere afstelling v.w.b. de drukveer en trekveren.
Ook niets aangepast qua primaire en secundaire as en tandwielen in de transmissiekast.
Zie ook:
Hiermee zat ik uiteindelijk ook op een acceptabel toerental welke (bijna
) niet in het rood sprong.
Retesnel met een top over de echte 100 km/u was het gevolg, en dit met hooguit 11.000 rpm!
Echter nog steeds een hoop kabaal, dus om niet op te vallen heb ik toen besloten om een standaard Sito uitlaat te monteren met een grotere/dikkere bocht en een flens ophanging voor de e.v.t. grotere cilinders.
Een goede maat heeft dit voor mij uitgemeten en ook gelast. Moest ook wel aangezien dit m'n toenmalige en enige woon/werkverkeer vervoermiddel was en ik langs wegen moest waar ook regelmatig controle was voor de schoolgaande jeugd.
Was wel weer genoodzaakt om het geheel weer opnieuw af te stellen, maar dat is uiteindelijk wel gelukt.
Resultaat was een scooter die nog steeds een aardige snelheid wist te bereiken maar het mooiste was het op en/of wegtrekken bij het stoplicht
als er weer eens wat opgeschoten jeugd stond te trappelen om met z'n allen zo snel als mogelijk van de plek te vertrekken!
Ik werd altijd uitgelachen door de enorme spiegels en enkele andere accessoires welke op mijn scooter gemonteerd zat.
Dat gelach verstomde echter snel als ik op half gas voorbij kwam blazen..., Dit was echter in de tijd dat er nog maar enkele snorscooters te zien waren. Vroeger moest ik het geduld opbrengen op stukken waar we samen moeten rijden..., leek af en toe wel op Aziatische toestanden!
Maar goed ik dwaal nu wel erg af.., ook toen en daarna vrijwel altijd met standaard voorgeschreven bougies gereden.
Ook deze iridium bougies kunnen uiteindelijk een negatieve invloed hebben op de motor!
Let dus goed op! Zeker v.w.b. de warmtegraad is het verstandig op het nogmaals te controleren.
Een andere bougie kan zeker wel bijdragen, maar over het algemeen gaat de koudere bougie eerder vervuilen en koolafzetting vertonen op de electrode.