Wanneer pas je een Iridium Bougie toe ?

Brute-Force

Black Bullet. 2.0
Ik vraag mij af , wanneer heeft het nut om een Iiridium Bougie toe te passen .

Ben net ff flink aan het knallen geweest de Moerdijk brug over , en flink liggen blazen naast de A -16 , op een gegeven moment voel ik dat de Scooter wat gaat inhouden.
Als ik ff wat rustiger gaat rijden , loopt die weer perfect , en kan ik weer Knallen , ik het gevoel dat de Bougie het niet kan bijhouden bij langere tijd 10400 RPM.
Set Up :
Malossi Sport 70 CC , LC
Dellorto 19 MM , Hoofdsproeier 78
Malossi Multivar , 5.1 gram Rollen Malossi.
Yasuni R , zonder begrenzers.
Standaard luchtfilter zonder Slurf er in / Snorkel
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik snap het ook niet , maar geen inhouden of gesputter meer als de Scooter goed tot zeer warm is .
En gister middag was het buiten behoorlijk warm , dus goed voor een Test van rond 45 minuten , waarbij ik echt flink aan het blazen ben geweest .

Cilinder is een Malossi sport 70 CC Waterkoeling., Yasuni R , beide begrenzers er uit , 19mm Dellorto ,Hoofdsproeier 78 , standaard lucht filter met slurf er uit, Malossi Multivar met 5,1 gram Rollen . Drukveer Malossi wit , Trekveren Paars.
10800 RPM.

Neem aan Dat ze bij Fred Motoren weten waren ze over praten , draaien al jaren mee , en hebben een eigen testbank staan , waar ik eventueel op mag testen als ik wil. ( Gratis / 6 Pack koud bier).

Ja, dat weet ik inmiddels door het e.e.a. te volgen...
Het was ook geen kritiek maar meer een opmerking v.w.b. de draad en warmtegraad.

Het laatste snelle spul waar ik mee gereden heb op straat zat op m'n Aerox welke een replica 70cc Malossi cilinder en kop bevatte.
Ook 19mm carburateur in combo met standaard spruitstuk en luchtfilter.
Oude (en eerste) type Gianelli Shot zat er toen onder zonder begrenzer.
Maar ook vloog dat ding best hard met de oude TG-RS-2-70cc uitlaat van Tecnigas, nadeel was alleen het enorme lawaai wat dit teweeg bracht!

Dat ding ging als een debiel met een enorm geweld aan toeren!
Aardig terug weten te brengen door er een sport/race vario op te monteren i.c.m. een torquedriver.
Mooie naam voor een poeliehelft van de koppeling welke 2 of drie rechte spiebanen heeft.
Koppeling zelf en het huis standaard gehouden met enkele andere afstelling v.w.b. de drukveer en trekveren.
Ook niets aangepast qua primaire en secundaire as en tandwielen in de transmissiekast.

Zie ook:


Hiermee zat ik uiteindelijk ook op een acceptabel toerental welke (bijna :rolleyes: ) niet in het rood sprong.
Retesnel met een top over de echte 100 km/u was het gevolg, en dit met hooguit 11.000 rpm!

Echter nog steeds een hoop kabaal, dus om niet op te vallen heb ik toen besloten om een standaard Sito uitlaat te monteren met een grotere/dikkere bocht en een flens ophanging voor de e.v.t. grotere cilinders.
Een goede maat heeft dit voor mij uitgemeten en ook gelast. Moest ook wel aangezien dit m'n toenmalige en enige woon/werkverkeer vervoermiddel was en ik langs wegen moest waar ook regelmatig controle was voor de schoolgaande jeugd.

Was wel weer genoodzaakt om het geheel weer opnieuw af te stellen, maar dat is uiteindelijk wel gelukt.
Resultaat was een scooter die nog steeds een aardige snelheid wist te bereiken maar het mooiste was het op en/of wegtrekken bij het stoplicht
als er weer eens wat opgeschoten jeugd stond te trappelen om met z'n allen zo snel als mogelijk van de plek te vertrekken!

Ik werd altijd uitgelachen door de enorme spiegels en enkele andere accessoires welke op mijn scooter gemonteerd zat.
Dat gelach verstomde echter snel als ik op half gas voorbij kwam blazen..., Dit was echter in de tijd dat er nog maar enkele snorscooters te zien waren. Vroeger moest ik het geduld opbrengen op stukken waar we samen moeten rijden..., leek af en toe wel op Aziatische toestanden!

Maar goed ik dwaal nu wel erg af.., ook toen en daarna vrijwel altijd met standaard voorgeschreven bougies gereden.
Ook deze iridium bougies kunnen uiteindelijk een negatieve invloed hebben op de motor!

Let dus goed op! Zeker v.w.b. de warmtegraad is het verstandig op het nogmaals te controleren.
Een andere bougie kan zeker wel bijdragen, maar over het algemeen gaat de koudere bougie eerder vervuilen en koolafzetting vertonen op de electrode.
 
Last edited:
Betreft dat afdalen :
Dat vind ik juist interessant om te lezen .
net weer Liggen blazen , nu is het nog warmer dan gisteren , en wederom geen gesputter na lange tijd .
Heb vanmiddag nog een Malossi Fly Clutch en wingbel (107 mm), en een Torque driver besteld , met rechte spie baan .
Kan nog een andere Iridium Bougie bestellen met andere Hitte graad ,
Kijken wat dat gaat brengen .
Nu rij ik 99 op de klok ( 10500 RPM ) , nog niet echt een heel lang recht stuk gereden , ga ik de Kiltunnel in tikt die 110 aan . met 10800 RPM.
Teller wijkt 8 Km af.
Het lijkt wel of dat ding steeds beter gaat lopen , Cilinder is vrij vers. 1000 Km of zo.
 
Last edited:
Kan zijn dat je de cilinder perfect aan het inrijden bent en dat het vermogen toch langzaam toeneemt!
Alleen is de keuze voor een Fly clutch dan wel weer wat minder.. Waarom?
Die doet niks meer of minder dan de standaard koppeling wat dat betreft...
Ook zo'n koppelingshuis van Malossi is geen wondermiddel waardoor de scooter ineens beter gaat rijden en/of reageren.

De Malossi Multivar en de Malossi Torque driver zijn echter wel voor elkaar gemaakt in de zin van een setje.

Het voordeel hiervan is, is dat het toerental minder word en het toerenverloop mooi oploopt zonder dipjes maar met dezelfde optrek en snelheid blijft rijden tot op de top! Mits alles goed op elkaar staat afgesteld!
 
Last edited:
Vind het ook wat wat vreemd dat er een totaal andere en veel te koude bougie word meegegeven.
(ondanks het onderonsje bij Fred, of wordt dit aangeraden op de betreffende Malossi cilinder?)
Origineel is het een CR-7-EB v.w.b. het vloeistofgekoelde motorblok van Peugeot wat eigenlijk meer overeen komt met CR-10-EIX
i.p.v. de BR-10-EIX, dit vanwege de (Ø) diameter van de draad
Uiteraard kan de warmtegraad wat kouder, maar een 10 is toch wel iets te veel van het goede voor een relatief laagtoerige cilinder.

Ik heb eerlijk gezegd eigenlijk nog nooit een Iridium bougie nodig gehad!
Meeste straatscooters lopen prima op de zgn. standaard bougies.
Ging het er allemaal wat heftiger aan toe week ik altijd uit naar de Denso bougies.
Maar dan praat je wel over compleet ingericht en goed afgesteld motorblok wat makkelijk 12,500 t/m 14.000 draait op vol vermogen!

V.w.b. de coderingen op de bougies zie onderstaande:

View attachment 65667View attachment 65668
Dit zou eigenlijk gewoon zeggen dat je het best iridium bougie kan nemen.
 
Alleen je portemonnee verliest.
Dat eerste betwijfel ik ten zeerste, dat tweede klopt wel.
Optrekken heb ik zelf wel gemerkt.
Maar als je een snelle scooter wil. Moet je daar ook je budget op aanpassen.
Ik weet het is best duur 4 keer zo duur maar als je uitrekent ik heb met zoon bougie 20000 km kunnen rijden. Nou dat vind ik behoorlijk veel.
 
Het is gewoon belangrijk om de juiste bougie met hittegraad te hebben. Ook de elektrode afstand is van groot belang, soms wordt het beetje over het hoofd gezien.

En die temp meter, is het digitaal (zie je een getal) of analoog met een wijzer? Want dan kan je ook wat meer herleiden hoe warm de boel eigenlijk wordt.

Met wat voor squish rij je?
 
Alleen is de keuze voor een Fly clutch dan wel weer wat minder.. Waarom?
Die doet niks meer of minder dan de standaard koppeling wat dat betreft...
Ook zo'n koppelingshuis van Malossi is geen wondermiddel waardoor de scooter ineens beter gaat rijden en/of reageren.

De Malossi Multivar en de Malossi Torque driver zijn echter wel voor elkaar gemaakt in de zin van een setje.

Het voordeel hiervan is, is dat het toerental minder word en het toerenverloop mooi oploopt zonder dipjes maar met dezelfde optrek en snelheid blijft rijden tot op de top! Mits alles goed op elkaar staat afgesteld!
Reden van de nieuwe koppeling is :
Ik heb gevoel dat de standaard koppeling niet goed is , als ik 35 a 40 op de klok wil rijden maak dat ding 9000 RPM met klein beetje gas , dus een berg herrie .
Heb al diverse set`s trekveren geprobeert , maar lost niets op , als ik aan de sigmenten trek voel ik een zwaar punt , ik heb het idee dat de koppeling veel te laat aangrijpt, en gezien het blok helemaal opnieuw is opgebouwd , op de vertanding na , gaat er ook maar een nieuwe koppeling in met Torque driver .
Verder over de Scooter , als ik stilstaat en plankgas vertrek , gaat dat ding in 1 x door naar de Top , zonder dip , geen gesputter niets .
Nogmaals , ik heb het idee dat de koppeling veel te laat aangrijpt.
Post automatically merged:

Het is gewoon belangrijk om de juiste bougie met hittegraad te hebben. Ook de elektrode afstand is van groot belang, soms wordt het beetje over het hoofd gezien.

En die temp meter, is het digitaal (zie je een getal) of analoog met een wijzer? Want dan kan je ook wat meer herleiden hoe warm de boel eigenlijk wordt.

Met wat voor squish rij je?
Speedfight 3 heb een heel mooi Digitaal Dashbord , alles word Digitaal aangegeven , de Temperatuur gaat in Blokjes , steeds meer Blokjes , word de scooter te warm , zie je veel blokjes , en gaat er een letter H knipperen ,,, neem aan HOT.
Squish is 0,65 als ik goed gemeten heb. ( met soldeer tin gedaan ).
 
Last edited:
Mocht je een keer de mogelijkheid zien voor een meter zodat je echt het aantal graden kan zien, dan zou je daar nog wat extra informatie uit kunnen halen of hij te warm wordt en of je iets met de bougie moet. Qua squish is lijkt me dat een prima waarde, een hele krappe squish zou ook een te hoge temperatuur kunnen veroorzaken.
 
Gisteren deze schoonheid binnen gekregen, morgen uit testen . Deze was met 12 Euro iets goedkoper dan de NGK Iridium maar het ziet er netjes uit.

Bij deze de beschrijving gekopieerd van de website die het verkocht:
´´
Naraku Iridium Bougie.

Het grote voordeel van een iridium bougie is de zeer dunne midden elektrode. De ontstekingsspanning wordt over een klein oppervlak verdeeld en produceert zo een sterke en geconcentreerde vonk, die zelfs onder extreme omstandigheden tot een schone verbranding leidt. Bovendien wordt het verkolen van de elektrode verminderd, wat de duurzaamheid ervan aanzienlijk verhoogt.

De duurzaamheid van iridium bougies is vele malen hoger dan die van standaard bougies. Het brandstofverbruik daalt en de verbrandingskamer blijft langer vrij van verbrandingsresten. ´´

Allemaal win win zaken lijkt me en dus het geld zeker waard.
Dit in combinatie met E5 benzine zoals Shell V-power en goede castrol olie lijkt me geen verkeerde mix.


OEM nummers voor vergelijkingsdoeleinden:

NGK:
BR8HIX
Beru: 14-3 AS1 / 14-4 AS1 / 240/14 S / 260/14 S
Bosch: W 3 AS / W 4 AS / 0 241 252 521 / 0 241 256 514
Kampioen: L 3 G
Denso: IWF 24 / W 24 FSGU / W 24 FSZU / W 25 FN
Marelli: CWP 9 N

14 = B draad diameter 14mm
R = R (weerstand) Weerstand stekker 5kOhm
8 = 8 warmtewaarde
S = H (kort) korte kaarsdraad
IR = IX Iridium ´

IMG_20220622_195934.jpg
 

Attachments

  • IMG_20220622_195735.jpg
    IMG_20220622_195735.jpg
    227.3 KB · Views: 6
Last edited:
Ben benieuwd ... laat je ervaring weten aub.
Zal ik doen als ik er mee heb gereden , ik ben zeer benieuwd.
Deze bougie komt in een Minarelli horizontaal blok met een DR70 AC ,Power1 vario, Chinese rechte spie achter poulie, 12 MM carb en sito standaard stille uitlaat.
Met de standaard NGK 8 bougie moet het bij een koude start echt een seconde of 30 op warmen voor dat ik weg kan rijden en na een half uur rijden lijkt het of de NGK standaard bougie het te warm krijgt en iets gaat inhouden.
De iridium electrode schijnt sneller op te warmen wat logisch is door de dunnere electrode dus ik hoop dat het de koude start ook bevordert.
Daar naast lijkt een iridium bougie door die eigenschappen ook geen overbodige luxe met die k-t benzine van tegenwoordig.
 
Last edited:
Gisteren deze schoonheid binnen gekregen, morgen uit testen . Deze was met 12 Euro iets goedkoper dan de NGK Iridium maar het ziet er netjes uit.

Bij deze de beschrijving gekopieerd van de website die het verkocht:
´
Naraku Iridium Bougie.

Het grote voordeel van een iridium bougie is de zeer dunne midden elektrode. De ontstekingsspanning wordt over een klein oppervlak verdeeld en produceert zo een sterke en geconcentreerde vonk, die zelfs onder extreme omstandigheden tot een schone verbranding leidt. Bovendien wordt het verkolen van de elektrode verminderd, wat de duurzaamheid ervan aanzienlijk verhoogt.

De duurzaamheid van iridium bougies is vele malen hoger dan die van standaard bougies. Het brandstofverbruik daalt en de verbrandingskamer blijft langer vrij van verbrandingsresten.´

Allemaal win win zaken lijkt me en dus het geld zeker waard.

View attachment 65729
Linkje aub?
 
Back
Top