Wanneer pas je een Iridium Bougie toe ?

Brute-Force

Black Bullet. 2.0
Ik vraag mij af , wanneer heeft het nut om een Iiridium Bougie toe te passen .

Ben net ff flink aan het knallen geweest de Moerdijk brug over , en flink liggen blazen naast de A -16 , op een gegeven moment voel ik dat de Scooter wat gaat inhouden.
Als ik ff wat rustiger gaat rijden , loopt die weer perfect , en kan ik weer Knallen , ik het gevoel dat de Bougie het niet kan bijhouden bij langere tijd 10400 RPM.
Set Up :
Malossi Sport 70 CC , LC
Dellorto 19 MM , Hoofdsproeier 78
Malossi Multivar , 5.1 gram Rollen Malossi.
Yasuni R , zonder begrenzers.
Standaard luchtfilter zonder Slurf er in / Snorkel
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Nou, ze hebben ze bijna ;)


(het zijn gewoon Denso's in een malossi verpakking). Scheelt weer een paar euro als je gewoon die van Denso koopt.
Zal wel zijn , maar als je Denso Bougie koop , krijg je er geen Malossi sticker bij ...
En als je Malossi Stickers op je Scooter plakt , verlaagd dat de lucht weerstand , en ga je nog sneller ;)
En ??? Malossi stickers zijn Rollerbank Proof... geen lucht weerstand ... geen extra Snelheid ... Snappie .. ;)
 
Is het typenummer van een iridium bougie per definitie gelijk aan dat van een gewone bougie?

Nee, letters en cijfers kunnen afwijken van de standaard codering van bijvoorbeeld NGK of Bosch bougies.
Meestal staat er wel een tabelletje bij zoals bijvoorbeeld hier te zien is:

 
Last edited:
Nee, letters en cijfers kunnen afwijken van de standaard codering van bijvoorbeeld NGK of Bosch bougies.
Meestal staat er wel een tabelletje bij zoals bijvoorbeeld hier te zien is:

Had ik van de week al effe op zitten kijken. Mijn scooter staat er niet bij. Ik weet (nog) niet welke bougie er nu in zit.
Afijn, ik kijk wel. Komt goed
 
Had ik van de week al effe op zitten kijken. Mijn scooter staat er niet bij. Ik weet (nog) niet welke bougie er nu in zit.
Afijn, ik kijk wel. Komt goed

Weet niet welk type je hebt (Kymco nog wat toch?) maar zag in het begin een CR7HSA (NGK) bougie voorbij komen?

Een standaard Naraku die overeenkomt is de:


En voor de Iridium variant is het deze:


Als je voor de NGK Iridium gaat verandert er niet veel aan de code.


Dit is ook veelal het geval met andere merken bougies.
Allen hanteren ze een eigen codering voor de bougie wat het vaak erg lastig maakt om aan de juiste te geraken.
Zie ook bijgevoegd bestand ter indicatie:
 

Attachments

  • conversion bougies.pdf
    65.6 KB · Views: 5
Last edited:
Voor een ieder die toch wil overschakelen naar een Iridium bougie kan dit natuurlijk.
Maar je moet niet vergeten dat dit type ontworpen is voor flinke afstanden met de motor op vol vermogen!
Bougies zijn over het algemeen zelfreinigend als de juiste temperatuur bereikt word binnen een bepaalde tijd.

Dit zodat de bougie niet vervuild raakt, de Iridium varianten raken wat dat betreft eerder vervuild als er met de scooter en/of motorfiets niet veel gereden wordt. Korte afstanden is sowieso al niet lekker voor de motor..., of dit nou een 2 of 4 takt motorblok betreft.
Dit komt omdat er beperkingen zijn aan de temperaturen waarbij bougies kunnen worden gebruikt: de ondergrens is de zelfreinigende temperatuur en de bovengrens is de voorontstekingstemperatuur. Een bougie functioneert alleen volledig wanneer de temperatuur van de middelste elektrode tussen deze temperaturen van ongeveer 500 °C en 950 °C ligt.
Dus denk goed na over de keuze v.w.b. de bougie!

En voor degene die vanavond thuisblijven en de slaap niet kunnen vatten heb ik nog een extra stukje leesvoer wat wellicht interessant is, zie link:

 
Last edited:
Back
Top