wanneer olie bij vullen.

marbello

Well-Known Member
klinkt heel stom maar ik weet niet wanneer ik olie in mijn scooter moet doen.

om de 5 tankbeurten of om de 2 weken ik heb echt geen idee.

kan iemand me helpen?
 
Advertisement - register to remove this

Nee hoor, dat lampje gaat branden als de olie "bijna" op is. Dus als dat lampje gaat branden gewoon bijvullen en dan is er niks aan de hand :W.
 
als het te laat zou zijn zou het lampje ook geen nut hebben ;)

idd , als het lampje begint te flikkeren zou je er wat olie in kunnen doen , pas als de lamp volledig blijft branden is het echt wel noodzakelijk maar nog geen ramp om dan bij te vullen.

om te kunnen vertrouwen op dit lampje is vaak een test ingebouwd ,bij sommige scooters zit er een speciale stand op het contactslot (yamaha bijv.) en bij sommige brand dit lampje wanneer de startmotor rond gaat.
 
klinkt heel stom maar ik weet niet wanneer ik olie in mijn scooter moet doen.

om de 5 tankbeurten of om de 2 weken ik heb echt geen idee.

kan iemand me helpen?


het hangt er vanaf hoevaak en hoeveel je rijd,

check het gewoon even, gewoon dopje eraf halen en je ziet et dan wel,
zorg in ieder geval nooit dat je zonder zit anders heb je kans op een vastloper,
 
de meeste olietankjes hebben een cappaciteit van 1,3 liter en begint het lampje te branden als er 0,3 liter inzit. gemiddeld kan je 450 km rijden op 1 fles olie, maar dat is wel afhankelijk van je instelling van je oliepomp. ik rij 80 km per dag met mijn scooter en vul als het lampje knippert een halve liter bij. kan ik wel wat vaker bijvullen maar heb ik wel extra kontrole of de oliepomp werkt.
 
gewoon bijbulle totdat helemaal vol is dan om elke 2 tankbeuren bijvulle totdat ie vol is
dan weet je zeker dat hij niet leeg raakt;)
 
Vaak als je je scooter uit je garage of waar je hem dan ook neerzet, weer weghaald om te rijden, heb je hem vaak wel even schuin vast.
En dan zal het lampje ook flikkeren, net als bezinelampje (zij imj dan).

Of hou gewoon de scooter even op z'n zij, en je zult het aan je lampje zien.
 
Lampje op je dashbord is handig, bijvullen als het gaat branden. Als je geen lampje hebt door een crossstuurtje ofzo even een simpel rekensommetje:

Mengverhouding is zo'n 1:50. tank van de olie is meestal 1 liter of iets kleiner. Dus je zal na 50 liter hem bij moeten vullen. dat is zegmaar een kleine 10 tankbeurten.

Wat voor scooter heb je btw?

Mvg,
 
het beste is gewoon iedere keer bij te vullen waneer je tamkt.
weet je zeker dat het goed is.
ik doe dit ook en heb er totaal geen problemen mee.
 
Dat is wel erg overdreven. Nergens voor nodig! Je gaat toch ook niet elke keer je banden oppompen.

Maar Marbello, heb je geen olie/benzine lampje op je dashbordje?
 
Tjek ff hoeveel liter er in je olietankje gaat,
dan kun je uitrekenen om de hoeveel tankbeurten je bij moet vullen.
Een scooter smeert standaard 1:50, dus stel je hebt een 1 liter olie tankje, dan moet je om de 50 liter benzine (dus met een benzine tank van 5liter om de 10 tankbeurten) olie bijvullen. Ik zou het wel een beurt ervoor doen voor de zekeheid.
 
Je kunt et ook gewoon meten toch???
Gewoon een rietje in je olie tankje doen en dan je vinger op het uiteinde dat er nog uitsteekt zodat er geen lucht meer door kan en dan eruit trekken.
Weet je precies hoeveel er nog in zit.

Welke olie gebruiken jullie?? en is aan te raden???
 
Je kunt et ook gewoon meten toch???
Gewoon een rietje in je olie tankje doen en dan je vinger op het uiteinde dat er nog uitsteekt zodat er geen lucht meer door kan en dan eruit trekken.
Weet je precies hoeveel er nog in zit.

Welke olie gebruiken jullie?? en is aan te raden???
Uh je vergeet wel dat je olie ingang dan wel recht moet zijn (van bovenaf), en een tank is vaak niet vlak aan de onderkant.

Olie maakt opzich niet zoveel uit met een niet al te snelle setup, zelf heb ik altijd de actie van jos dijkman (20 euro voor 5 bussen).
 
Back
Top