Wallaroo lange tijd stil gestaan

mipke

New Member
Hallo iedereen, ik ben hier nieuw en probeer langs deze weg een wallaroo te herstellen.

Zelf ben ik zeer handig en niet vies van vuil werk. Alleen ken ik niet veel van brommers.
Na lang zoeken op vele forums en veel proberen dacht ik, ik ga toch zelf wat vragen stellen.

Ik heb een wallaroo die al enkele jaren stil staat (de banden staan zelfs plat).
Deze brommer is van mijn zus en stopte op een dag met starten, zij is er mee naar de garage gegaan en de garagist zei dat de motor stuk is.

Nu dat ik er niet veel van ken, dacht ik de de motor toch bestond uit de, cilinder (waar de bougie in zit), de carburateur en etc..?

Het is een elektrische brommer met pinkers, alleen elektrisch zal hij niet starten want de bendix is volgens mij stuk, dus ik probeer hem te starten met de kick.

Wat heb ikzelf al gedaan: De cilinder er eens afgehaald en volledig proper gemaakt, alsook de bougie (opgeschuurd een beetje want alles zag zowat zwart)
ik heb de bougie getest en die vonk nog (klein blauw vonkje), als je kickt dan voel je compressie (dus denk ik dat het daar al in orde is)
De carburator heb ik er ook afgehaald gehad en volledig uitgekuist, zat een klein pinnetje in die verstopt was en heb hem terug open gemaakt.
De slangetjes van de naft toevoer na gekeken, de naft loopt er mooi door.

Voila zo ver sta ik, en gisteren was ik aan het kicken, en het eek dat de brommer wou aanslaan, hij draaide 1 a2 sec. maar daarna viel hij terug stil.
Dus ik ben op zoek naar oplossingen die me kunnen helpen om de brommer weer op te knappen en die me ook niet al te veel geld kosten.

1 dingentje dat ik nog niet heb geprobeerd is een nieuwe batterij steken (ik weet niet of dat nodig is om de brommer te laten draaien).
Momenteel heb ik er een auto lader aanhangen met de (ik denk stukke batterij) er tussen.

Ik sta open voor alle advies en hopelijk komen we er. Alvast bedankt aan iedereen die zou willen mee helpen.
Ik wou er wat foto's bij zetten van wat ik heb getrokken tijdens het onderzoek maar de bestanden zijn te groot.
 
Advertisement - register to remove this

Ik gok dat hij geen benzine krijgt. Tank kan vuil zijn, afgebladderd, filtertje benzineslang kan heel vies zijn of verstopt. Kijk dit even na.
Bedankt voor je snelle reactie.
Kan je me even zeggen waar het filtertje juist zit?

Ik heb al wel vanaf de tank tot de carburator alle slangetjes er eens af gehaald en doorgeblazen, alsook op de carburator het vijsje open gezet en de naft kwam er daar toen uitgelopen, ik ga er van uit dat er dan naft loopt tot zeker de carburator.
De filter kan ik nog eens na zien na te weten waar deze juist zit.
 
Accu is niet direct noodzakelijk, de motor moet ook lopen zonder accu, je hebt immers een vonk.

Als je straks de elektrische start in orde wil maken is het wellicht wel noodzakelijk de accu te vervangen.

Wat je even zou kunnen controleren is of de bougie nat wordt na een paar startpogingen.
 
Accu is niet direct noodzakelijk, de motor moet ook lopen zonder accu, je hebt immers een vonk.

Als je straks de elektrische start in orde wil maken is het wellicht wel noodzakelijk de accu te vervangen.

Wat je even zou kunnen controleren is of de bougie nat wordt na een paar startpogingen.
Dank je wel voor je reactie.

Ik ga dit straks eens na kijken, stel dat de bougie nat word, wat moet ik dan doen om dit te verhelpen en stel dat hij droogt blijft?
Post automatically merged:

Weet niet zeker of er een filtertje zit, kijk dan gewoon of de benzine stroomt als je de slang eraf haalt. Dan laat je die benzine in een bak lopen en kijk je of die mooi schoon is.
Als ik de benzine uit de carburator liet stromen was hij wel mooi en proper, ma je bedoelt vanaf de tank waarschijnlijk om na te gaan of er geen vuil onderweg kan komen vast te zitten?
Post automatically merged:

Dank je wel voor je reactie.

Ik ga dit straks eens na kijken, stel dat de bougie nat word, wat moet ik dan doen om dit te verhelpen en stel dat hij droogt blijft?
Post automatically merged:


Als ik de benzine uit de carburator liet stromen was hij wel mooi en proper, ma je bedoelt vanaf de tank waarschijnlijk om na te gaan of er geen vuil onderweg kan komen vast te zitten?
ik heb het even na gekeken, een half bakje laten uitlopen, het resultaat is zuivere benzine zonder vuil.
 
Last edited:
stel dat de bougie nat word, wat moet ik dan doen om dit te verhelpen en stel dat hij droogt blijft?
Als de bougie nat wordt, is een goed teken, dat betekent dus dat de benzine tot in je cilinder terecht komt en dus je carburateur werkt.

Een motor heeft 3 dingen nodig om goed te lopen namelijk:
  • Een goede vonk op het juiste tijdstip.
  • Het juiste brandstofmengsel.
  • Een goeie compressie.
 
Als de bougie nat wordt, is een goed teken, dat betekent dus dat de benzine tot in je cilinder terecht komt en dus je carburateur werkt.

Een motor heeft 3 dingen nodig om goed te lopen namelijk:
  • Een goede vonk op het juiste tijdstip.
  • Het juiste brandstofmengsel.
  • Een goeie compressie.
Even alles na gekeken, de bougie word een beetje nat.
Heb opnieuw proberen starten met de kick, en de brommer liep een goede 10sec. met wat gas geven erbij.
Wel was er redelijk veel rook, en toen ik stopte met gas geven dan viel de brommer opnieuw stil.

Is dit een goed teken?
Wat kan ik er aan doen om de brommer niet meer te laten stil vallen?
 
Zou beginnen met een nieuwe bougie. Heb je de benzine vervangen voor nieuwe. Tank je brom mix of meng je zelf? Veel rook kan duiden op teveel olie.
Mja de bougie vonkt ... plus de brommer start, weet niet of het dan de bougie is?
Ik heb zelf gemengd, en met het mengsel altijd goed gereden. Kan het zijn dat er roet in de uitlaat zit ofzo (van daar de rook dan) heeft dan ook echt een jaar of 5 stil gestaan.
Ik was al blij dat hij vandaag 10 sec. heeft gelopen.
 
Heb je alles weer met nieuwe pakkingen gemonteerd ? Anders kan hij ergens valse lucht zuigen.
Dank je voor u reactie
Ik heb de pakkingen gebruikt die er al waren, volgens mij zagen die er nog goed uit (kan verkeerd zijn) nergens geen scheuren ofzo.

Of als je iets demonteert moet je dan altijd een nieuwe steken?
 
Vandaag wou ik nog eens wat sleutelen aan de brommer maar ben na het starten al terug gestopt.
De brommer sloeg aan na 4 keer kicken (wat me al een vooruitgang lijkt), ik moet wel gas blijven geven anders sopt de brommer er onmiddellijk mee.
Nu na het starten en tijdens het gas geven kwam er enorm veel rook uit de uitlaat (beetje grijs achtig).
Maar ook langs voor kwam er rook uit, ongeveer aan de pedaal naast de cilinder.
Iemand enig idee hoe dit komt?
Na een goede 10 sec. viel de brommer alsnog uit, dus ga ik van voor af aan beginnen.
 
Back
Top