Waarvoor zekering sym allo/cello?

Rdkraker

New Member
Mijn dochter heeft een sym cello gekocht. Probleem is dat de kickstart slecht werkte (opengemaakt, vreselijk smerig. Schoon en gesmeerd, klaar) maar lastiger, met electrisch starten klapt soms de zekering.
Vorige eigenaar startte daarom altijd met kick.

Heb gekeken naar die zekering, er loopt een dikke plus de motor in, plus een dunnere gezekerde plusdraad. (15A)

Als ik de zekering eruit haal tijdens t lopen, blijft de motor lopen dus die heeft z'n eigen circuit. Sterker nog, lichten etc blijven ook branden.

Maar toch, ik krijg de scooter ook niet aan met kickstart als de zekering eruit ligt, dus t is niet alleen de startmotor...?
Waar is die zekering dan voor? En enig idee waarom die er soms uitklapt? Wellicht startmotor vies en daarom te hoog vermogen...?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Ik heb geen schema van jouw scooter maar de elektrische installatie van de meeste scooters zien er ongeveer gelijk uit.

De startmotor zelf zit ongezekerd direct op de accu.

De kabel die naar het contactslot loopt is meestal gezekerd met 7,5 of 10 Ampere, bij jouw is dit blijkbaar 15 Ampere.

Deze zekering zekert alles op de scooter dat met gelijkspanning werkt zijnde oa:

  • knipperlichten
  • claxon
  • remlicht
  • stuurcirquit van de elektrische start
  • de voedingspanning van de CDI indien de scooter een DC-CDI heeft. (en ik denk dat jouw scooter dit heeft omdat hij net meer start als de zekering defect is)
  • als de koplamp ook brandt als de motor niet loopt gaat ook de verlichting via deze zekering en ook de verlichting van de cockpit
  • De cockpit zelf met benzine meter.
Je zegt, de zekering vliegt eruit wanneer je elektrisch probeert te starten.
Dit heeft dus niks te maken met de startmotor zelf maar ligt in het stuurcircuit van de startmotor.

Een aantal dingen waar ik aan denk zijn de volgende:

  1. sluiting in je remlicht, misschien is iets in de fitting verbogen of zit de lamp er niet goed in.
  2. sluiting in je startknop.
  3. sluiting van de spoel in het startrelais.
Verder maken ook de remschakelaars deel uit van dit circuit en dus ook indirect de bedrading naar je remlicht en je remlicht zelf en alle bedrading tussen bovengenoemde componenten.

Het stuurcircuit is achtereenvolgens:

  • pluspool van de accu,
  • zekering
  • contactslot
  • remschakelaars
  • startknop
  • spoel startrelais
  • massa (=minpool van de accu)
 
Duidelijk verhaal, dank!

Vreemde is (en ook t lastige) is dat t niet altijd is. Gaat soms dagen goed met alle starts.

De zekering klapt er alleen uit tijdens de start idd dus ga even zoeken wat er in dat circuit mis gaat.
Vorige eigenaar reed er prima mee zonder electrostart dus ik ga eens kijken naar t startrelais en de startknop, de rest wordt immers ook bij kickstart gebruikt en levert geen probleem blijkbaar.
 
Last edited:
Back
Top