Waarom wordt het risico genomen om een scooter op te voeren?

"Een verzekering?.... Lekker belangrijk!!!
Waarom zou je een verzekering nemen?
Kost alleen maar onnodig veel geld!
Wat kan je gebeuren?
Je rijdt alleen maar op de provinciale buitenwegen en kom nooit iemand tegen!

Totdat.....

Je net even die ene fietser over het hoofd ziet.
Maar dan: BAMMM.......
Daar ligt hij/zij...
Verlamd en niet meer instaat om iets te doen en/of te werken.

De verzekering betaald aan het slachtoffer uit.
Opgelost en weer door met je leven.

Dat denk je...

De uitkerende partij gaat de schade echt wel op je verhalen en eisen elke eurocent bij je terug.
Dit betekend dat je, hoogstwaarschijnlijk, de rest van je leven aan het terugbetalen bent.
En dit alles om een paar euro per maand te besparen"

HOE DOM KAN JE ZIJN.............................................................................
Oh, dus daarom rennen die bestuurders weg als ze een ongeluk veroorzaken.
 
Als ik een antwoord zou moeten formuleren, zou dat als volgt klinken:

Het risico van het "opvoeren van een scooter" is geen risico.
Hooguit een weloverwogen beslissing.
Niet alleen loopt een "opgevoerde" scooter vaak zuiniger en dus schoner, hij (de scooter) draagt tevens bij aan de verkeersveiligheid, omdat hij beter met het verkeer meekan, waardoor opgefokte VAG-klanten in hun zwarte lease-bakken minder gauw geneigd zijn om achterlijke capriolen uit te halen teneinde voorbij een te traag voortbewegende scooter te geraken.
Bovendien is het volgens mij nog steeds zo dat de wetgeving niet klopt.
Een Vespa Elettra heeft bijvoorbeeld 4Kw piekvermogen. Een moderne Euro 5 scooter heeft 2,2Kw piekvermogen .
Indien ik een euro 5 scooter dusdanig manipuleer dat ik aan 4Kw kom, dan heb ik hem dus opgevoerd (?!)
Volgens de wet mag een brommer 5Pk hebben. Indien hij maar niet harder kan dan de constructiesnelheid van 45km/u (sic).
Maar;
Vertel mij eens.... iedereen die een motorvoertuig bestuurt moet een proeve van bekwaamheid afleggen .
Daarin wordt o.a. behandeld dat je niet harder mag dan 45km/u (bromfiets) en 30km/u in de bebouwde kom. (indien aangegeven).
Als je slaagt voor die proeve van bekwaamheid, word je dus in staat geacht om, met een motorvoertuig, verstandig en veilig te kunnen deelnemen aan het verkeer.
M.a.w. je WEET dat je mogelijk in overtreding bent als je te hard rijdt... net als die man/vrouw in die snelle auto die veel harder kan dan de wettelijk toegestane snelheid.
Waarom, ins hemelsnaam , moeten er dan controles plaatsvinden met rollenbanken?
De constructiesnelheid is 45. Totaal achterhaald. Het verkeer is immers hectisch en sneller geworden t.o.v. het verkeer ten tijde dat deze regels werden vastgelegd (jaren '80).
Niet alleen wordt er gecontroleerd (met marge) op hoe snel een voertuig zou kunnen rijden, hetgeen niet klopt, want geen mens is hetzelfde, dus geen scooter rijdt hetzelfde met een andere berijder.
Ook wordt er gecontroleerd of de berijder "het onderzoek frustreert, dmv ingebouwde begrenzers....welke de snelheid beïnvloeden.
Vanaf 2024 wordt dit verplicht in auto's, maar vooruitlopen op de wetgeving mag (net als bij het derde remlicht destijds) kennelijk niet...
Het punt wat ik wil maken is als volgt.
Laat de wetgever de wet aanpassen en laat hen een rijbewijs invoeren voor motorvoertuigen TOT 4Kw.
Net zoals er voor zware motoren klassen zijn A1 A2 A.
Opvoeren is dan niet meer aan de orde, net als rollenbankcontroles.
En laat die 5Pk klasse gewoon 60 (gps) rijden, zodat ze met het verkeer meekunnen.
Gewoon flitsen/laseren en de boete op de mat. Klaar.
Niet zeuren, want je weet dat je niet harder mag dan 50 in de bebouwde kom.
Hele lap tekst, maar zo denk ik dus over zogenaamd "opvoeren".
Voor mij blijft het een melkkoe.
Kijk maar eens wat hier allemaal verboden is, maar waar niet op gehandhaafd wordt.
Dat handhaven doet de overheid op een moment dat ze geld nodig hebben...
 
Last edited:
Ik neem aan dat ze het sowieso opmeten. ''op het oog'' klinkt niet echt als iets wat het goed zou doen in een rechtszaak
Vroeger werd je brommer in beslag genomen en werden alle onderdelen die er niet op hoorden eraf gehaald.
B.v. een 16 mm spruitstuk achter een 12 mm carburateur etc.
Dat was veel werk en er moest een "technicus" op het buro komen om de brommer na te kijken.
Ik denk dat die technische kennis er niet meer is, en het kost te veel tijd, zie maar eens een goede bromfietsreparateur te vinden, allemaal prutswerk.
Daarom krijg je tegenwoordig een WOK en moet jezelf je brommer weer technisch in orde maken.

P.s. Voor de oudgedienden; die in beslag genomen onderdelen gingen veelal naar Matton in Schalkwijk.
Post automatically merged:

Als ik een antwoord zou moeten formuleren, zou dat als volgt klinken:

Het risico van het "opvoeren van een scooter" is geen risico.
Hooguit een weloverwogen beslissing.
Helemaal mee eens.
Onze scooters rijden bijna 60 en dan kan je goed meekomen als je tussen de auto's moet rijden.
Een (grote) snorfiets die op de teller 25 rijdt is een onstabiel ding en je wordt ingehaald door e-bikes.
Je kan in het buitengebied lekker doorrijden en in een winkelstraat moet je niet vol gas gaan rijden..
Het zit in je rechterhand.
 
Last edited:
@Stoyanov ,
voor een groot deel ben ik het met je verhaal eens alleen de tweede en derde zin niet.

Deze dus.
Het risico van het "opvoeren van een scooter" is geen risico.
Hooguit een weloverwogen beslissing.
Momenteel is dit wel een risico ivm verzekering en het delen van het weggedeelte met fietsers.
En of de beslissing weloverwogen is betwijfel ik, dat geldt misschien voor jouw maar zeker niet voor iedereen.
Niet iedereen gaat verantwoordelijk met een opgevoerde brom- of snorfiets om en vele realiseren zich niet wat de gevolgen kunnen zijn voor haar/hemzelf maar ook voor je mede weggebruikers en eventueel onverzekerde schade die men veroorzaakt.
Dit laatste misschien ook nog in combinatie met een vluchtmisdrijf omdat men zich op het moment zelf pas realiseert dat de stommiteit die ze hebben uitgehaald wel eens nare gevolgen kan hebben voor de rest van hun leven.
Vooral als het hier gaat om lichamelijk letsel van de medeweggebruiker!

Voor de rest van het verhaal over het aanpassen van de wetgevig en de kromme regels aangaande constructiesnelheid ben ik het wel met je eens.
Maar helaas denk ik niet dat ze hier iets aan gaan veranderen omdat de meeste Europese landen toch wel globaal dezelfde regels toepassen aangaande de constructiesnelheid van snor- en bromfiets.

Momenteel is het gewoon zo, als je een brom- of snorfiets aanschaft, weet je dat je, je te houden hebt aan de maximum contructiesnelheid en moet je niet zeiken over het feit dat de wet krom vindt en deze aangepast dient te worden want dit gaat niet gebeuren.
Wil je sneller haal je motorrijbewijs, geen last met justitie, geen last met verzekeringen, bij te snel rijden krijg je gewoon en bon in de brievenbus en geen WOK, je kunt met het verkeer meerijden en nog wel midden op de weg ook.

Vroeger werd je brommer in beslag genomen en werden alle onderdelen die er niet op hoorden eraf gehaald.
Die tijd kan ik me ook nog goed herinneren.
Met de motoragent meerijden naar het bureau, je brommer een paar dagen laten logeren en hem daarna te voet ophalen en naar huis duwen met een proces verbaal in je broekzak. :)

Dan vind ik het tegenwoordig beter geregeld middels de WOK-melding, de WOK garandeert in ieder geval dat de scooter weer veilig gemaakt voor hij weer de weg op mag.
Trouwens een technische inspectie hoort mijns inzien niet thuis bij de politie.
 
Als ik een antwoord zou moeten formuleren, zou dat als volgt klinken:

Het risico van het "opvoeren van een scooter" is geen risico.
Hooguit een weloverwogen beslissing.
Niet alleen loopt een "opgevoerde" scooter vaak zuiniger en dus schoner, hij (de scooter) draagt tevens bij aan de verkeersveiligheid, omdat hij beter met het verkeer meekan, waardoor opgefokte VAG-klanten in hun zwarte lease-bakken minder gauw geneigd zijn om achterlijke capriolen uit te halen teneinde voorbij een te traag voortbewegende scooter te geraken.
Bovendien is het volgens mij nog steeds zo dat de wetgeving niet klopt.
Een Vespa Elettra heeft bijvoorbeeld 4Kw piekvermogen. Een moderne Euro 5 scooter heeft 2,2Kw piekvermogen .
Indien ik een euro 5 scooter dusdanig manipuleer dat ik aan 4Kw kom, dan heb ik hem dus opgevoerd (?!)
Volgens de wet mag een brommer 5Pk hebben. Indien hij maar niet harder kan dan de constructiesnelheid van 45km/u (sic).
Maar;
Vertel mij eens.... iedereen die een motorvoertuig bestuurt moet een proeve van bekwaamheid afleggen .
Daarin wordt o.a. behandeld dat je niet harder mag dan 45km/u (bromfiets) en 30km/u in de bebouwde kom. (indien aangegeven).
Als je slaagt voor die proeve van bekwaamheid, word je dus in staat geacht om, met een motorvoertuig, verstandig en veilig te kunnen deelnemen aan het verkeer.
M.a.w. je WEET dat je mogelijk in overtreding bent als je te hard rijdt... net als die man/vrouw in die snelle auto die veel harder kan dan de wettelijk toegestane snelheid.
Waarom, ins hemelsnaam , moeten er dan controles plaatsvinden met rollenbanken?
De constructiesnelheid is 45. Totaal achterhaald. Het verkeer is immers hectisch en sneller geworden t.o.v. het verkeer ten tijde dat deze regels werden vastgelegd (jaren '80).
Niet alleen wordt er gecontroleerd (met marge) op hoe snel een voertuig zou kunnen rijden, hetgeen niet klopt, want geen mens is hetzelfde, dus geen scooter rijdt hetzelfde met een andere berijder.
Ook wordt er gecontroleerd of de berijder "het onderzoek frustreert, dmv ingebouwde begrenzers....welke de snelheid beïnvloeden.
Vanaf 2024 wordt dit verplicht in auto's, maar vooruitlopen op de wetgeving mag (net als bij het derde remlicht destijds) kennelijk niet...
Het punt wat ik wil maken is als volgt.
Laat de wetgever de wet aanpassen en laat hen een rijbewijs invoeren voor motorvoertuigen TOT 4Kw.
Net zoals er voor zware motoren klassen zijn A1 A2 A.
Opvoeren is dan niet meer aan de orde, net als rollenbankcontroles.
En laat die 5Pk klasse gewoon 60 (gps) rijden, zodat ze met het verkeer meekunnen.
Gewoon flitsen/laseren en de boete op de mat. Klaar.
Niet zeuren, want je weet dat je niet harder mag dan 50 in de bebouwde kom.
Hele lap tekst, maar zo denk ik dus over zogenaamd "opvoeren".
Voor mij blijft het een melkkoe.
Kijk maar eens wat hier allemaal verboden is, maar waar niet op gehandhaafd wordt.
Dat handhaven doet de overheid op een moment dat ze geld nodig hebben...

Het draait natuurlijk alleen om geld.
Als we allemaal braaf de regels netjes gaan vast leggen (zoals die 4kw en 60km/u) dan valt er niks meer te bekeuren.. Dan leven wij in een te perfecte wereld.

En trouwens de scooter / bromfiets mag geen 60km kunnen rijden omdat dit de minimale snelheid is voor op de snelweg. Dan zou het volgens de wet betekenen dat we ook de snelweg op zouden mogen.. Maar dat gaat realistisch niet lukken.
 
.

En trouwens de scooter / bromfiets mag geen 60km kunnen rijden omdat dit de minimale snelheid is voor op de snelweg. Dan zou het volgens de wet betekenen dat we ook de snelweg op zouden mogen.. Maar dat gaat realistisch niet lukken.
Dat is heel wat anders. Nu rijden brommers amper 40 tussen de auto’s.
Is dus niet realistisch om met een brommer die 60 kan de snelweg op te gaan.
Er zijn voor andere motorvoertuigen ook uitzonderingen zoals bv. brommobielen.
In Utrecht moet je op een snorfiets zelfs een helm op op de rijbaan in de stad.
 
dat ze een dieselmotor van 500cc mogen hebben. Voor de rest niks. En ze kunnen niet op de rollenbank, maar dat zou ik geen uitzondering noemen
 
dat ze een dieselmotor van 500cc mogen hebben. Voor de rest niks. En ze kunnen niet op de rollenbank, maar dat zou ik geen uitzondering noemen

volgens mij mogen die ook maar max 4kw hebben. 500cc verschilt.

Kubota is volgens mij maar 440cc
Oude lombardi 505cc
Yanmar 523cc
En mitsubishi zelfs rond de 600 cc.

Je hebt natuurlijk wel kracht nodig om dat autootje vooruit te krijgen.
Er zitten geen benzine motoren onder omdat die meer vermogen hebben.

Max snelheid is officieel ook maar 45km.. Dus je mist vrij weinig eigenlijk
Post automatically merged:

Hahahaha..... dat is een behoorlijke cilinderinhoud...
Denk dat je typfoutje hebt gemaakt... ;)
Nee dat is het niet. Hij heeft het bij het rechte eind. Aangezien ik zelf ook 2 had staan, nou nog maar 1)
 
volgens mij mogen die ook maar max 4kw hebben. 500cc verschilt.

Kubota is volgens mij maar 440cc
Oude lombardi 505cc
Yanmar 523cc
En mitsubishi zelfs rond de 600 cc.

Je hebt natuurlijk wel kracht nodig om dat autootje vooruit te krijgen.
Er zitten geen benzine motoren onder omdat die meer vermogen hebben.

Max snelheid is officieel ook maar 45km.. Dus je mist vrij weinig eigenlijk
Post automatically merged:


Nee dat is het niet. Hij heeft het bij het rechte eind. Aangezien ik zelf ook 2 had staan, nou nog maar 1)


Het aantal CC is volgens mij zo groot omdat het blokje 2 cilinders heeft. En je scooter maar 1.
Post automatically merged:

Nooit geweten dat dit zo is.
Dacht altijd dat er maximaal een 50cc in mocht zitten.
Vandaar mijn opmerking...

Dat blijkt dus...

Dat is alleen maar bij de cantas en gewone invalide voertuigen die een benzine motor hebben. (die smallere die op het fietspad mogen)
Een brommobiel opzicht is niet direct een invalide voertuig.
In een invalide voertuig heb je volgens mij geen certificaat voor nodig bij een brommobiel wel.
 
Voor een brommobiel moet je een brommer theorie certificaat halen en dit: (https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-hal...el/hoe-gaat-het-praktijkexamen-brommobiel.htm) praktijkexamen halen.

En blijkbaar is er zelfs een 45kmph invalidenvoertuig:

Canta​

Een Canta is een 45 km gehandicaptenvoertuig. Heb je zo’n voertuig nodig voor je werk, opleiding of vrije tijd? Bij het WMO-loket (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) van je gemeente kun je de mogelijkheden bespreken om hiervoor in aanmerking te komen. Of koop zelf een gehandicaptenvoertuig. Bedenk waar je het voor nodig hebt en welke afstand je wilt kunnen afleggen. En denk na over comfort, bediening en veiligheid.

Als bestuurder van een gehandicaptenvoertuig:
  • heb je geen rijbewijs of invalidenparkeerkaart nodig
  • mag je overal parkeren, ook op de stoep
  • mag je in wandelgebieden en winkelcentra rijden
  • mag je rijden op het voetpad, fietspad of fiets/bromfietspad en de rijbaan
  • volg je de regels voor voetgangers als je in wandelgebieden, winkelcentra of op het voetpad rijdt
  • volg je de regels voor bestuurders als je op het fietspad, fiets/bromfietspad of rijbaan rijdt
  • moet je zijn verzekerd volgens de Wettelijke Aansprakelijkheid Motorvoertuigen

 
Je hebt volgens mij ook nog een JDM city.. Is een versmalde versie van de JDM albizia die ik zelf heb.

Zie net dat het een 1 cilinder 200cc benzine motor heeft en ook 4kw.
 
Wat voor uitzonderingen zijn er volgens jou voor brommobielen dan?
Die mogen ook op N wegen rijden.
Wat voor uitzonderingen zijn er volgens jou voor brommobielen dan?
Een brommobiel mag rijden op 50-60- 70- en 80km wegen, auto(snel)wegen zijn verboden. Op 80-km wegen geldt regematig een uitzondering. Als het zgn. C9-bord (zie hieronder) er staat is de weg verboden voor langzaam verkeer en dus ook voor brommobielen.
 
Het draait natuurlijk alleen om geld.
Als we allemaal braaf de regels netjes gaan vast leggen (zoals die 4kw en 60km/u) dan valt er niks meer te bekeuren.. Dan leven wij in een te perfecte wereld.

En trouwens de scooter / bromfiets mag geen 60km kunnen rijden omdat dit de minimale snelheid is voor op de snelweg. Dan zou het volgens de wet betekenen dat we ook de snelweg op zouden mogen.. Maar dat gaat realistisch niet lukken.
dan vegroot je de marge naar 80 voor op de snelweg
 
Dat kan natuurlijk ook.
Net als vroeger in Duitsland.
Een 80cc klasse invoeren.
Ben je van alle gezeik af.
bedoelde meer dat de minimale snelheid naar 80 gaat dan ipv 60 op de snelweg wat ik sws all veiliger zou vinden, zodat je dan wel de snelheid naar 60 of 70 kan invoeren zonder dat een brommer op de snelweg kan rijden wettelijk gezien, ben eerder voorstander van een algeheel 125cc klasse voor 16 jarige met de juiste opleiding erachter
 
Back
Top