Waarom wordt het risico genomen om een scooter op te voeren?

xJonas

Member
Hoi!

Ik heb sinds een maandje de Segway e125s, die kan maar 45, m'n vorige kon zonder op te voeren na een tijdje 50 à 51. Is toch wel een verschil. Nu, ik had het er al eens met papa over, maar blijkbaar als je jouw brommer laat opvoeren ben je
1. niet in orde voor de politie als ze die op de rollenbank zetten (tenzij je nét onder de grens blijft denk ik dan)
2. niet meer verzekerd, toch? (België) Als je dan iemand doodrijdt kun je de rest van je leven gaan werken om dat te betalen...

Vandaar m'n vraag: Wat zie ik over het hoofd? Ik kan moeilijk geloven dat veel mensen het risico willen nemen om onverzekerd rond te rijden. Da's toch het domste wat je kunt doen, niet?

Thx!
 
Advertisement - register to remove this

Dat je onverzekerd bent klopt. En als je iemand doodrijdt kun je betalen.

Dat het het domste is wat je kunt doen zal ook wel meevallen.

Laat ik het anders vragen. Heel veel mensen spelen mee met de loterij, hoe groot is de kans dat je wint?

Zo denken de meeste scooterrijders die hun scooter opvoeren ook. Alleen dan over doodrijden/ongeluk veroorzaken.
Want hoe groot is die kans nou?

Maar wat is je vraag nou?

Want dit is een beetje hetzelfde als vragen waarom iemand drugs verkoopt?

Ja voor het geld natuurlijk
 
Ik ben zelf maart vorig jaar aangereden terwijl ik een 125cc blok onder mn brommer heb hangen. Het was overduidelijk niet mijn fout, meerdere getuigen en politie ter plaatse. Alle schade bij elkaar was aardig wat (ambulance rit, meerdere rontgen foto's, gips, thuiszorg, taxikosten, gemiste inkomen en nog wat overige dingen). Ging dus over aardig wat geld. Heb het grootste gedeelte al terug en heb er eerlijk gezegd nu al een paar duizend euro winst.

Dit is overigens niet het eerste ongeluk, wel de eerste met serieuse schade. Maar omdat ik me elke keer aan de regels hield lette er helemaal niemand op.

En ja, ik weet dat het dom is en ik elke keer geluk heb gehad
 
Ik ben zelf maart vorig jaar aangereden terwijl ik een 125cc blok onder mn brommer heb hangen. Het was overduidelijk niet mijn fout, meerdere getuigen en politie ter plaatse. Alle schade bij elkaar was aardig wat (ambulance rit, meerdere rontgen foto's, gips, thuiszorg, taxikosten, gemiste inkomen en nog wat overige dingen). Ging dus over aardig wat geld. Heb het grootste gedeelte al terug en heb er eerlijk gezegd nu al een paar duizend euro winst.

Dit is overigens niet het eerste ongeluk, wel de eerste met serieuse schade. Maar omdat ik me elke keer aan de regels hield lette er helemaal niemand op.

En ja, ik weet dat het dom is en ik elke keer geluk heb gehad
Was het wel goed te zien dat het een 125cc blok betreft? Ik bedoel, als ik op mijn Ludix een terugloop en sponsje monteer is het iets makkelijker te zien dat de scooter is opgevoerd.
 
de tekst ''125cm3'' had ik met een dremel weggehaald en opnieuw gespoten. Op een iets grotere sproeier en een powerfilter met een plastic kapje er omheen is alles standaard. Enige merk, en zichtbare verschil is dat hij anders klinkt en meer vermogen heeft.

Als je met een terugloop rondrijdt neem je inderdaad een groter risico dan een 125cc blok.
 
Ik kan moeilijk geloven dat veel mensen het risico willen nemen om onverzekerd rond te rijden.
Toch is het zo maar ik denk dat de meeste mensen niet zover nadenken en denken het zal wel los lopen.

Voor wat de 125cc van @4slaf4life betreft heeft hij ontzettend veel geluk gehad dat men dit niet gecontroleerd heeft anders was hij het haasje geweest want als een verzekering ergens onderuit kan komen zodat ze de schade niet hoeven te betalen, doen ze dat!!!
 
hetzelfde geld voor de gemiddelde snorscooter die 40 gaat, en alle 2taktjes met een 70cc. Risico is er inderdaad, kans is klein

In jouw geval was het dus duidelijk de schuld van de tegenpartij en hebt waarschijnlijk ook niet te snel en netjes gereden.
Maar als het een twijfelgeval was geweest of de tegenpartij had zich laten ontvallen, "maar hij reed ook veel te snel!" en er komt een onderzoek ben je het haasje.

Maar inderdaad, de kans is klein maar wel degelijk aanwezig vooral als het gaat om grotere bedragen en eventueel slachtoffers.

Als je met een terugloop rondrijdt neem je inderdaad een groter risico dan een 125cc blok.
Ik denk wat jij hebt gedaan is het beste wat je kunt doen.
Zorgen dat de scooter er netjes en onderhouden uitziet en zo onopvallend mogelijk zonder herrie en met een origineel ogende uitlaat.
Ik begrijp mensen ook niet die een terugloper of een Akrapovic, om er maar één te noemen, monteren op hun opgevoerde brommer of zelfs de dB-killer eruit halen.Dit is toch vragen van, "zet me even op de rollerbank!".

 
Ik begrijp mensen ook niet die een terugloper of een Akrapovic, om er maar één te noemen, monteren op hun opgevoerde brommer of zelfs de dB-killer eruit halen.Dit is toch vragen van, "zet me even op de rollerbank!".
Ik begrijp dat soort mensen juist wel. Je wilt wel gewoon dat je geluid goed/mooi is, kan je wel een hele mooie sportieve Aerox of Vespa hebben, maar zo'n uitlaat maakt het wel echt af. Komt bij een terugloper ook nog kijken dat deze juist goed zijn voor het behalen van hogere snelheden (op een 2t tenminste).

Buiten dat het geluid mooi is en het er mooi uitziet, kan ik echt niet tegen het feit dat Piaggio's/Vespa's die 60-80 rijden een Akrapovic hebben waardoor het lijkt alsof het toch een partij van een motor is. (Terwijl er maar een 80cc en soms zelfs 50cc in dat blokje zit te pruttelen.)
 
Ik denk wat jij hebt gedaan is het beste wat je kunt doen.
Zorgen dat de scooter er netjes en onderhouden uitziet en zo onopvallend mogelijk zonder herrie en met een origineel ogende uitlaat.
Ik begrijp mensen ook niet die een terugloper of een Akrapovic, om er maar één te noemen, monteren op hun opgevoerde brommer of zelfs de dB-killer eruit halen.Dit is toch vragen van, "zet me even op de rollerbank!".

Dat was precies mijn gedachte. Heb nog een ander demper in de garage liggen maar ben niet van plan die te gebruiken.
Eigenlijk was 125cc een beetje overdreven. Als ik het opnieuw zou doen was ik eerder voor een 90cc gegaan, maar dit blokje heeft wel een veel langere slag dus lekker veel koppel. Het geluid is eigenlijk het enigee wat echt weggeeft dat hij niet origineel is. Maar ben al tich keer langs politie gereden of heb stil gestaan naast za, maar ze keken geen 2e keer om.

Onnodig lawaai maken is inderdaad een van de ''domste'' dingen die je kan doen
 
"Een verzekering?.... Lekker belangrijk!!!
Waarom zou je een verzekering nemen?
Kost alleen maar onnodig veel geld!
Wat kan je gebeuren?
Je rijdt alleen maar op de provinciale buitenwegen en kom nooit iemand tegen!

Totdat.....

Je net even die ene fietser over het hoofd ziet.
Maar dan: BAMMM.......
Daar ligt hij/zij...
Verlamd en niet meer instaat om iets te doen en/of te werken.

De verzekering betaald aan het slachtoffer uit.
Opgelost en weer door met je leven.

Dat denk je...

De uitkerende partij gaat de schade echt wel op je verhalen en eisen elke eurocent bij je terug.
Dit betekend dat je, hoogstwaarschijnlijk, de rest van je leven aan het terugbetalen bent.
En dit alles om een paar euro per maand te besparen"

HOE DOM KAN JE ZIJN.............................................................................
 
Pfff.

een Chihuahua laten brullen als een leeuw, da's cool, vinden je buren ook als je s'nacht thuis komt of s'morgens naar je werk of school vertrekt.
Een motor maakt toch ietwat meer geluid? Waarom zou zo’n terugloop niet kunnen? Al moet ik wel zeggen dat een motor wat plezanter klinkt.
 
Dankjewel voor de feedback allemaal, ik dacht oprecht dat ik iets over het hoofd zag aangezien dat ik dit echt vaak zie passeren op het internet & ook fysiek vaak opgevoerde brommers zie.

Prima, dan weet ik nu ook dat het iets is dat ik zeker en vast niet ga riskeren. :)
 
op een scootertje motor gaan spelen dmv een luide uitlaat heb ik best weinig begrip voor eerlijk gezegt. Het is meer een soort van statussymbool van ''kijk mij eens op mn brommertje die veel lawaai maakt, het is net een motor''. Heb niks tegen scooters, maar het is een scooter. En de meeste mensen vinden het overigens niet stoer maar behoorlijk irritant.
 
Hoi!

Ik heb sinds een maandje de Segway e125s, die kan maar 45, m'n vorige kon zonder op te voeren na een tijdje 50 à 51. Is toch wel een verschil. Nu, ik had het er al eens met papa over, maar blijkbaar als je jouw brommer laat opvoeren ben je
1. niet in orde voor de politie als ze die op de rollenbank zetten (tenzij je nét onder de grens blijft denk ik dan)
2. niet meer verzekerd, toch? (België) Als je dan iemand doodrijdt kun je de rest van je leven gaan werken om dat te betalen...

Vandaar m'n vraag: Wat zie ik over het hoofd? Ik kan moeilijk geloven dat veel mensen het risico willen nemen om onverzekerd rond te rijden. Da's toch het domste wat je kunt doen, niet?

Thx!

Als jij begrensd rijd kan iemand jou ook dood rijden.
Ook was het vaak bij oudere scooters dat vario ringen kunnen verslijten als die van plastic zijn..
Ook een uitlaat prop zou naar langere duur los kunnen komen en dan rijd het ding ook niet meer legaal.

Persoonlijk heb ik niks op vario begrenzers. Ze slopen alleen maar het loopvlak van je vario.. Ook begrensd gebruikt een scooter veel meer brandstof en rijd ook niet echt prettig.
Post automatically merged:

Ik ben zelf maart vorig jaar aangereden terwijl ik een 125cc blok onder mn brommer heb hangen. Het was overduidelijk niet mijn fout, meerdere getuigen en politie ter plaatse. Alle schade bij elkaar was aardig wat (ambulance rit, meerdere rontgen foto's, gips, thuiszorg, taxikosten, gemiste inkomen en nog wat overige dingen). Ging dus over aardig wat geld. Heb het grootste gedeelte al terug en heb er eerlijk gezegd nu al een paar duizend euro winst.

Dit is overigens niet het eerste ongeluk, wel de eerste met serieuse schade. Maar omdat ik me elke keer aan de regels hield lette er helemaal niemand op.

En ja, ik weet dat het dom is en ik elke keer geluk heb gehad
Ik zou mij men vraagtekens erbij zetten hoeveel harder je dan hebt gereden.. Een 125cc accelereert ook wel een stuk sneller door dan je 50cc blokje. En dat verwachten de andere mensen niet van jou voertuig.
Post automatically merged:

Ik kan moeilijk geloven dat veel mensen het risico willen nemen om onverzekerd rond te rijden. Da's toch het domste wat je kunt doen, niet?

Thx!

Je gaat toch niet overal vol gas rijden? Opgevoerd betekend nog niet dat je overal met 80 km/u voorbij komt jakkeren.
Ding van mij is ook ontgrensd. Maar ik hou mij wel zoveel mogelijk aan de 50km/u grens.
Soms zijn er wel situaties dat ik hem even een beetje door trek.. Maar 9 van de 10 keer rijd ik er gewoon normaal mee zoals je dat ook met een begrensde scooter zou doen.

Ik ben niet zo`n iemand die nog met een terugloper op de openbare weg gaat rijden (in het verre verleden wel gedaan (in de 90er jaren) (bij een peugeot scooter haald dat toch niet heel veel uit, met een standaard uitlaat kan je ook prima best hard ermee als je weet wat je doet)
Of die het ding nog zwaarder opvoert.
Post automatically merged:

op een scootertje motor gaan spelen dmv een luide uitlaat heb ik best weinig begrip voor eerlijk gezegt. Het is meer een soort van statussymbool van ''kijk mij eens op mn brommertje die veel lawaai maakt, het is net een motor''. Heb niks tegen scooters, maar het is een scooter. En de meeste mensen vinden het overigens niet stoer maar behoorlijk irritant.
Heb er zelf geen begrijp voor. Moet je maar een motor kopen. Kan je daar prima aan rommelen.
 
Last edited:
op een scootertje motor gaan spelen dmv een luide uitlaat heb ik best weinig begrip voor eerlijk gezegt. Het is meer een soort van statussymbool van ''kijk mij eens op mn brommertje die veel lawaai maakt, het is net een motor''. Heb niks tegen scooters, maar het is een scooter. En de meeste mensen vinden het overigens niet stoer maar behoorlijk irritant.
Tja, aan de andere kant. Als je er een 70-180cc onder hebt zitten is het in principe al een motorfiets. :p
 
Als je een cilinder uit zou boren naar 51cc ben je al net zo illegaal inderdaad

Bij bijvoorbeeld een Yamaha Aerox R50 van bj 2013 met een slag van 39,2 mm en een boring van 40,0 mm zou dit betekenen er een boortje doorjagen van 40,6 mm.
Wat 0,6 mm kan uitmaken..... ;)
 
Back
Top