waarom toch ?

rookie

Well-Known Member
hallo, +ralf+ +ralf+ +ralf+

ik vroeg me af waarom zo velen een verhoogblokje onder hun achterveer steken.

Ok je achterkant komt omhoog maar daar zie je toch niet veel van?
En de meesten zeggen dat zo'n blokje slecht is op een bcd achterkap omdat deze dan rapper scheurt ofzo.

Kan iemand de voor en nadelen even opsommen van een verhoogblokje? *D

Dat vroeg ik mij ff af :)

Greetz en alvast bedankt +ralf+ +ralf+ +ralf+


ps : heb de search afgezocht maar vind niet veel onder ''verhoogblok,ophoogblok '' mss een andere benaming in NL want ik ben BE)
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb op mijn Spy een veer van 32 cm.. terwijl de std veer 24 cm is..

Ik vind het persoonlijk vetter om te zien, achterkant een beetje omhoog, en hij is er ook beter mee gaan sturen vind ik dan..

Nadeel is dat je nog wel eens wil gaan wiebelen (sommige scooters) ligt ook een beetje aan de setup... :)


/Edit: meestal als je er een ophoogblok opzet kan je standaard net niet meer bij de grond, en wiebelt hij dus, dus moet je een zijstandaard kopen..
 
ik heb al 3 x gezien dat door een ophoogblokje een achterveer gewoon knapt !

Met die IGM blokjes valt het wel mee maar die TNT blokjes die zijn het ergst :)
 
ik heb zo'n tnt blokje op men next het valt heel goed mee hij staat nu waanzinig hoog en je hebt ook dat je wegliging een pak minder is
 
Ik reed met mijn spy met de std veer en igm blokje, nou geen enkel probleem. Ik ga nu met een 270 mm speedfight veer rijden, maar schat niet in dat het problemen gaat opleveren met igm ophoogblokje.
 
Kan helaas een uitleg die ik hier ooit over gaf niet terugvinden met search.

Ik zal het nog even proberen uit te leggen.

Mensen die meteen zeggen: het is slecht, weten dus niet waar ze over praten.

Vaak vinden ze de scooter kut rijden. Echter wat is kut?

Kijk wat je doet is je frame geometrie veranderen: Door de scooter aan de achterkant op te hogen, verplaats je gewicht van achter naar voren + je voorvork komt onder een steilere hoek te staan t.o.v. het wegdek.
Dit heeft tot gevolg dat de scooter in rechte lijn wat nerveuzer wordt. Hier tegenover
staat wel, dat het insturen sneller gaat. (doe dit voor de gein eens met een kruiwagen en je weet meteen wat er bedoelt wordt)
Houd hem gewoon en kantel hem wat naar links of rechts: hij gaat langzaam een richting op.
Til hem nu op (alsof je hem wilt legen) loop een stukje weer en kantel hem naar links of rechts: de kruiwagen zal een kant op schieten.
Ook zal de kruiwagen in het 2e geval heel moeilijk vooruit te duwen zijn. Okay, in dit geval ook omdat het een nogal ongelukkige houding is, maar dus ook door de stijlere hoek. Een wiel wat in een stijle vork staat, wil gauw een kant op.

Hiervoor zie je op veel motors een stuurdemper, zodat het stuur niet makkelijk een kant kan uitslaan.

Nog iets: veel beweren dat het slecht voor je veer is. Nu gebeurt er met de veer zelf niks. Op bepaalde scooters, vooral bij Phantoms en Aeroxen, daar staat de achterveer standaard al zo schuin onder de scooter. Nu heft zo'n blokje dat juist iets op, omdat het ophangpunt van het blok steeds rechter onder de framebevestiging komt.

Over scheurende (sub)frames en brekende carters: dat is me nog een raadsel hoe mensen dat voor mekaar krijgen. En of dat ook daadwerkelijk door zo'n blokje komt. Bij goede montage kan er zowiezo weinig gebeuren.

N.B. Er zijn dus van die ophoogblokken die vereisen dat de veer een kwartslag gedraaid wordt, logisch, anders zou de veer doorknikken.
Bedenk wel dat de veer nu "scheef" tegen dat blokje wordt gedrukt. Nou praten we hier wel over marginale waardes, maar feit is wel dat de veer contuniue een kracht overbrengt op dat blokje.

Bij die eerste types (die gekleurde voor minarelli) hoef je de veer niet te draaien. Die heeft dan ook niet dat probleem van dat blokje waarbij het wel moet.

Al met al komt het neer op een afweging van wat je fijner vind: stabiel in rechte lijn (Aerox vork staat bijvoorbeeld erg schuin t.o.v. wegdek) en langzamer insturen Vs. het omgekeerde.
En natuurlijk de looks.
 
bedankt

ok bedankt voor deze wel zeer uitgebreidde uitleg :)

Dus : nog ff paar vraagjes nu je er toch bent en je kent er precies veeeeel van :L

Als ik dit blokje plaats,moet ik mijn std. (booster spirit) veer dan iets mee doen van draaien ofzo?
Of mag die gwoon in zijn richting blijven staan zonder eraan te draaien?

En in zon verhoogblokje(TNT) zitten 2 gaten op verschillende afstanden van elkaar.
Je kan dus kiezen of je jou veering er in het 1ste paar gaten of het 1de paar schroeft.
Wat is het beste?


Dank bij voorbat dude


Greet
 
huh?

IK doe dat smiley'tje altijd om bedankt of om goeiedag te zeggen.
Ik dacht dat hij zijn handje opstak om te groeten. :L zie je?

Kweet niet wat jullie erbij verstaan?


Greetz
 
rookie said:
huh?

IK doe dat smiley'tje altijd om bedankt of om goeiedag te zeggen.
Ik dacht dat hij zijn handje opstak om te groeten. :L zie je?

Kweet niet wat jullie erbij verstaan?


Greetz
hahahaha

het beteeknt loser, dus weet je dat ook weer:p
 
Ikzelf heb gewoon een langere veer gekocht, std zat er een 260mm op, nu rij ik rond met 320mm.. Vind het persoonlijk een verbetering, aangezien ik wel van bochtenwerk hou :)

Vind het ook wel vet staan... Zo'n hoge achterkant.. (bij project-scoot zonder kappen)
 
rookie said:
oww shit,

dat weet ik dan ook weeral *D


Srry folkaert@Minarally dit was niet mijn bedoeling.


Greetz

Hmm okays dan. Trouwens die " :L " wordt nu zowiezo te pas en te onpas gebruikt.


Mare of je de veer wel of niet moet draaien hangt af van het type blokje, maar dat spreekt geheel voor zich als jet het blokje hebt. Bij de 1 zit het ene schroefgat 90 graden gedraait. Ik zou zelf dus voor het type "TNT" gaan, waarbij er niks gedraait hoeft te worden.

Maar goed er is verder niks misterieus met die blokjes. Je weet nu wat het voor je stuurgedrag/geometrie doet en je moet afwegen.

Mensen met een Mina Hor (voor Mina Ver en Piaggio weet ik het niet) moeten ff uitkijken, je kan niet ultra hoog gaan (je kan behoorlijk hoog gaan, zie mijn oude foto's toen ik nog Slider gasshokdemper had, maar bij nog hoger, gaat je clinder tegen je frame aan en lijkt me duidelijk wat de gevolgen zullen zijn, als je cilinder steeds tegen je frame aanbeukt).
 
ik kom net van de dealer.

Ik wou eerst een verhoogblokje meenemen maar toen zag ik gasveren en vering hangen enzo.

Ik ben even gaan kijken en heb het blokje maar niet meegenomen *D

Ik wil binnekort toch een gasveer en dan is het mss onnodig om 20 euro aan een ophoogblokje van TNT te verspillen als ik dat geld kan bijleggen bij die gasveer.

Als ik (bij een vriend) de maat neem van het hele geheel (originele veer + ophoogblokje.
als ik die maat neem bv. 100cm (is een voorbeeld,kan natuurlijk niet e) en ik koop een nieuwe gasveer met lengte 100.cm..


Dan heb ik hetzelfde effect toch en ik ben beter kwalitatief+ optisch gesteld??


Of ben ik WEER mis? :)



Greetz en nogmaals srry voor die :L *D
 
rookie said:
....

Dan heb ik hetzelfde effect toch en ik ben beter kwalitatief+ optisch gesteld??


Of ben ik WEER mis? :)



Greetz en nogmaals srry voor die :L *D


Het maakt natuurlijk niet uit of je een veer van zeg 80cm zou hebben en een blokje van 20cm of 1 lange veer van 1 meter.

Alleen voordeel van 1 lange is dat je wel een ophangpunt minder hebt. Het effect zal verder hetzelfde zijn, aangezien de veerweg meestal toch maar een cm of 6~10 is.
 
Back
Top