Kan helaas een uitleg die ik hier ooit over gaf niet terugvinden met search.
Ik zal het nog even proberen uit te leggen.
Mensen die meteen zeggen: het is slecht, weten dus niet waar ze over praten.
Vaak vinden ze de scooter kut rijden. Echter wat is kut?
Kijk wat je doet is je frame geometrie veranderen: Door de scooter aan de achterkant op te hogen, verplaats je gewicht van achter naar voren + je voorvork komt onder een steilere hoek te staan t.o.v. het wegdek.
Dit heeft tot gevolg dat de scooter in rechte lijn wat nerveuzer wordt. Hier tegenover
staat wel, dat het insturen sneller gaat. (doe dit voor de gein eens met een kruiwagen en je weet meteen wat er bedoelt wordt)
Houd hem gewoon en kantel hem wat naar links of rechts: hij gaat langzaam een richting op.
Til hem nu op (alsof je hem wilt legen) loop een stukje weer en kantel hem naar links of rechts: de kruiwagen zal een kant op schieten.
Ook zal de kruiwagen in het 2e geval heel moeilijk vooruit te duwen zijn. Okay, in dit geval ook omdat het een nogal ongelukkige houding is, maar dus ook door de stijlere hoek. Een wiel wat in een stijle vork staat, wil gauw een kant op.
Hiervoor zie je op veel motors een stuurdemper, zodat het stuur niet makkelijk een kant kan uitslaan.
Nog iets: veel beweren dat het slecht voor je veer is. Nu gebeurt er met de veer zelf niks. Op bepaalde scooters, vooral bij Phantoms en Aeroxen, daar staat de achterveer standaard al zo schuin onder de scooter. Nu heft zo'n blokje dat juist iets op, omdat het ophangpunt van het blok steeds rechter onder de framebevestiging komt.
Over scheurende (sub)frames en brekende carters: dat is me nog een raadsel hoe mensen dat voor mekaar krijgen. En of dat ook daadwerkelijk door zo'n blokje komt. Bij goede montage kan er zowiezo weinig gebeuren.
N.B. Er zijn dus van die ophoogblokken die vereisen dat de veer een kwartslag gedraaid wordt, logisch, anders zou de veer doorknikken.
Bedenk wel dat de veer nu "scheef" tegen dat blokje wordt gedrukt. Nou praten we hier wel over marginale waardes, maar feit is wel dat de veer contuniue een kracht overbrengt op dat blokje.
Bij die eerste types (die gekleurde voor minarelli) hoef je de veer niet te draaien. Die heeft dan ook niet dat probleem van dat blokje waarbij het wel moet.
Al met al komt het neer op een afweging van wat je fijner vind: stabiel in rechte lijn (Aerox vork staat bijvoorbeeld erg schuin t.o.v. wegdek) en langzamer insturen Vs. het omgekeerde.
En natuurlijk de looks.