Waarom slaat de koude motor na enkele tellen af in choke als toerental omhoog gaat?

4T-Limbo

Well-Known Member
Toen ik de scooter kocht waren er startproblemen, deze heb ik verholpen door de CO-afstelling bij te stellen op de carburateur.
Sindsdien is het starten en gelijk lopen.
Vorig jaar heb ik de motor wegens slijtage laten vervangen, na vervanging werd me verteld door de monteur dat de motor gelijk startte met die carburateur.
De verbranding lijkt me ook in orde, de aanslag op de bougie is lichtgrijs en als ik de aanslag wegveeg blijft er een bruinachtige kleur.
Toch merk ik vaker (bij stilstaan langer dan een dag) dat na enkele tellen bij het koud starten de motor afslaat als het toerental omhoog gaat.
Dit gebeurt willekeurig maar vooral nu vaker met de nieuwe brandstof waar methanol is toegevoegd, wij tanken benzine met 5% methanol.
Als ik opnieuw probeer te starten loopt de motor weer een enkele tel om vervolgens opnieuw af te slaan.
Daarna start ie niet meer zonder tijdens het starten toch iets extra gas te geven, de motor blijft dan wel lopen en ik ruik geen onverbrande benzine zoals het geval is als de motor is verzopen.
Koud start ik de motor in eerste instantie altijd zonder extra gas te geven.
Als de motor al eenmaal gelopen heeft, start ie elke keer meteen zonder problemen.
Ook start de brommer gelijk als die al enkele uren heeft stilgestaan, maar dan moet ik soms toch iets gas geven omdat de motor anders wel afslaat en dan gaat het toerental weer even iets omhoog vanwege de choke en loopt daarna weer gewoon stationair.
Nu heb ik me laten vertellen dat er in de benzine met ethanol vaker vocht kan zitten wat het starten kan bemoeilijken.
Kan iemand duidelijkheid scheppen?
 
Advertisement - register to remove this

bekijk je spruitstuk is, wellicht valse lucht,
Heb ik niets aan kunnen ontdekken, zit vast met pakking ertussen.
Met valse lucht zou ik toch een tamelijk constant probleem hebben, toch is dat niet het geval.
We tanken ongeveer 1 keer in de week en soms gebeurt het 1 keer tussen de tankbeurten door, de andere keer weer helemaal niet.
Het maakt daarbij geen verschil of het zomer of winter is.
Post automatically merged:

Meer info over de scooter is welkom.
Wat wil je dan weten?
 
Heb je de carburateur al eens schoon gemaakt?
Ja, na het vervangen van de motor heb ik ook de carburateur laten schoonmaken omdat de motor onregelmatig liep en ik hoorde vooral stationair het toerental omlaag gaan en vervolgens viel de motor stil.
Na het schoonmaken loopt de motor echt als een zonnetje, heel stabiel zodat ik het stationair toerental omlaag kon doen zonder dat de motor afslaat.
Post automatically merged:

Merk, type, bouwjaar ?
Dan kan je wellicht gerichter geholpen worden.
Het is een turbho rx50, bouwjaar 2012 en de motor is vorig jaar (juli 2019) vervangen.
 
Krijgt denk ik te weinig benzine, heb dit zelf ook wel eens hoor. Stationair wel willen lopen als t flink koud is of zelfs gevroren heeft en dan bwoaaaaap als je gas geeft. Gewoon ff choken of den grotere hoofdsproeier, dan ben je al een heel end
 
Na het schoonmaken loopt de motor echt als een zonnetje, heel stabiel zodat ik het stationair toerental omlaag kon doen zonder dat de motor afslaat.
Misschien zit er wel wat vuiligheid in de tank die op één of andere manier in de carburateur het een en ander vervuilt.
Ik zou om te beginnen de carburateur nogmaals schoonmaken en kijken wat de scooter doet.
 
Krijgt denk ik te weinig benzine, heb dit zelf ook wel eens hoor. Stationair wel willen lopen als t flink koud is of zelfs gevroren heeft en dan bwoaaaaap als je gas geeft. Gewoon ff choken of den grotere hoofdsproeier, dan ben je al een heel end
Er zit een elektrische choke op, dus daar kan ik verder niets mee.
Als ik gas geef bij het koud starten, dan slaat ie niet eens aan.
Koud moet ik echt starten zonder aan het gas te komen, pas als de motor draait kan ik wel voorzichtig gas geven en houdt ie niet in.
Zo nu en dan als de motor koud gestart is slaat ie na een tel gelijk af en start ie pas na enkele pogingen, maar dat gebeurt niet steeds.
Als de motor warm is of slechts enkele uren stil heeft gestaan dan kan ik wel starten en gewoon meteen gas geven en houdt ie ook niet in.
Maar je geeft aan dat de motor misschien te weinig benzine krijgt, dan zou ik de CO-instelling ook iets terug kunnen zetten zodat het mengsel iets rijker wordt.
De aanslag op de bougie is lichtgrijs van kleur, ook op de uitlaat zie ik een lichtgrijze kleur, teken van een juiste verbranding.
Bij een 4-takt motor wordt aangegeven dat je voor de CO-afstelling vanuit de 'dichtstand' de schroef 2,5 slag open moet draaien om een goede balans te krijgen.
Ik heb 2,5 slag en iets meer gedaan omdat er in de carburateur al een iets grotere sproeier is geschroefd en dan loopt ie, m.u.v het hierboven vermelde probleem, eigenlijk heel goed.
Misschien dat het helpt om dat 'iets meer' weer ongedaan te maken en ben ik, zonder extra kosten, toch aan dezelfde deur uit als wat jij aangeeft.
Post automatically merged:

Misschien zit er wel wat vuiligheid in de tank die op één of andere manier in de carburateur het een en ander vervuilt.
Ik zou om te beginnen de carburateur nogmaals schoonmaken en kijken wat de scooter doet.
Heb ik met een vervuilde carburateur, of brandstoffilter, niet standaard dat de motor beroerd loopt?
Persoonlijk heb ik nu het vermoeden dat de CO-afstelling misschien toch net 'iets te' is afgesteld en dat het afslaan is opgelost met een iets rijker mengsel door 'het beetje extra lucht' weer ongedaan te maken.
 
Last edited:
Duidelijk is dat de motor initieel een te arm brandstofmengsel krijgt.
Daarom wil hij ook afslaan op het moment dat je het gas wilt open draaien.

Check ook eens de werking van de vlotter en vlotternaald want ik krijg de indruk dat de vulling van de vlotterbak niet hoog genoeg staat.
Verder Youtube is je vriend, hier staan ontelbare filmpjes op hoe je een carburateur moet instellen.
Het is niet zo maar een kwestie van de mengschroef op 1,5 slag uit te draaien.
Dit is een basisinstelling, van daar uit ga je fine tunen dit doe je door een bepaalde procedure te volgen en niet zo maar door maar wat met de mengschroef te experimenteren.
 
Duidelijk is dat de motor initieel een te arm brandstofmengsel krijgt.
Daarom wil hij ook afslaan op het moment dat je het gas wilt open draaien.

Check ook eens de werking van de vlotter en vlotternaald want ik krijg de indruk dat de vulling van de vlotterbak niet hoog genoeg staat.
Verder Youtube is je vriend, hier staan ontelbare filmpjes op hoe je een carburateur moet instellen.
Het is niet zo maar een kwestie van de mengschroef op 1,5 slag uit te draaien.
Dit is een basisinstelling, van daar uit ga je fine tunen dit doe je door een bepaalde procedure te volgen en niet zo maar door maar wat met de mengschroef te experimenteren.
Gelukkig hoor ik niet bij de groep mensen die 'zomaar iets doet'.
Het gegeven dat ik de afstellingen voor een 'goed lopende motor' daarna zelf heb uitgevoerd, terwijl de vorige eigenaar continu problemen bleef houden omdat de motor (ook na zogenaamde reparaties) nog steeds met heel veel moeite wilde starten en de accu telkens leeg werd gestart, bewijst dit ook.
Ik vond de gegevens die ik nodig had op het gesloten forum 'scooter-freaks' en youtube is idd ook een goede bron van informatie.
Dat mij dat wel meteen de eerste keer (met wat hulp van scooter-freaks en youtube) is gelukt, daar ben ik dan best trots op, ondanks dat ik slechts beperkte kennis en gereedschap heb.
Het bedrijf, waar de scooter is gekocht, bleek niet in staat het 'start probleem' op te lossen door de CO-afstelling juist in te stellen.
In plaats ervan werd de vorige eigenaar telkens een nieuwe accu en nieuwe bougies aangesmeerd, terwijl het probleem niet in die hoek zat maar slechts het gevolg was van een verkeerde afstelling.
Post automatically merged:

Daarom wil hij ook afslaan op het moment dat je het gas wilt open draaien.
Dan heb je me verkeerd begrepen.
Koud starten lukt alleen zonder gas te geven.
Als de motor de eerste keer start (zonder gas bij te geven) en dan na een tel afslaat, start ik de motor opnieuw en als deze dan draait speel ik pas iets met het gas en inhouden doet ie dan beslist niet.
Spelen met het gas tijdens het starten zorgt ervoor dat de motor verzuipt, je ruikt dan ook onverbrande benzine.
Verder zijn er geen problemen zoals inhouden bij het gas geven.
Dat zou je o.a ook terugzien aan de aanslag op de bougie.
Wat je al aangaf, het gaat hier om 'fine-tuning' in mijn geval.
Een onderdeel van 'fine-tuning' is het stationair toerental, wanneer dit te laag is zal de motor bij koud starten ook eerder neigen af te slaan.
Het stationair toerental heb ik steeds afgesteld bij een warme motor en op gehoor aangezien ik het gereedschap niet heb om toerental te meten.
 
Last edited:
Lastig om advies te geven over zo'n onbekende scooter. Waarom zit iedereen zo moeilijk te doen en begin je niet bij het simpelweg verhogen van je stationair toerental? Zet hem op een toerental dat hij na max. 3x piewpiewpiew start, en dan blijft lopen. Het wordt steeds kouder jongens, dat betekent dat het stationair toerental omhoog moet. Zien we dan wel verder.
 
Lastig om advies te geven over zo'n onbekende scooter. Waarom zit iedereen zo moeilijk te doen en begin je niet bij het simpelweg verhogen van je stationair toerental? Zet hem op een toerental dat hij na max. 3x piewpiewpiew start, en dan blijft lopen. Het wordt steeds kouder jongens, dat betekent dat het stationair toerental omhoog moet. Zien we dan wel verder.
Starten en lopen deed ie steeds al, alleen bij koude motor sloeg de motor wel eens vaker af.
Toerental heb ik intussen ook iets verhoogd.
 
Op 'youtube' heb ik nog eens gekeken of ik iets vergeten ben.
Ik zal de CO afstelling eens opnieuw instellen (toerental op het gehoor).
De stappen zoals ik die begrepen heb:

1, de motor warm rijden.
2, brommer met achterwiel van de grond, vanwege (mee)draaien achterwiel tijdens afstellen.
3, CO schroef helemaal dichtdraaien en tegelijkertijd stationair schroef indraaien totdat de motor nog net blijft lopen (te rijk mengsel).
4, CO schroef weer opendraaien tot op hoogste toerental (optimale afstelling).
(Met verder opendraaien gaat toerental opnieuw omlaag, te arm mengsel)
5, stationair toerental terugdraaien totdat het achterwiel net niet meer meedraait.

Benieuwd wat dat oplevert.
 
Last edited:
Heb de oplossing al gevonden voor het start probleem.
In tegenstelling tot wat ik op YouTube zag, voor het afstellen van een 4-takt carburateur, ben ik van de basis instelling uitgegaan.
Dat is vanuit de 'dicht' stand 2,5 slag open draaien.
Want op het gehoor afstellen alleen bleek dus niet te werken, met een warme motor start ie dan wel perfect maar met een koude niet.
Toen heb ik de schroef nog een kwart slag en een beetje extra open gedraaid.
Nu gaat koud starten de eerste keer gelijk wel goed.
 
Fijn daar heb ik hem ook op staan. Ook lees je overal sproeier 80 voor mijn setup. 84 rijdt hij t lekkerst op. Kortom, niet alles aannemen wat je op internet vindt.
 
Zijn startproblemen vanwege vochtafzetting (carburateur) ook een herkenbaar probleem sinds de toevoeging van Ethanol in de benzine?
 
Nee beperkt eerder de levensduur van de benzine en iets minder goed voor rubbers/leidingen.

Bij mij sloeg die overigens ook wel eens af door een slechte CDI. Het kan nooit kwaad ook om even je massapunt op de schuren en invetten met zuurvrije vaseline.
 
Zijn startproblemen vanwege vochtafzetting (carburateur) ook een herkenbaar probleem sinds de toevoeging van Ethanol in de benzine?
Ik heb op YouTube al carburateurs gezien die helemaal groen waren van binnen het leek wel algengroei.
Ik denk toch dat de hygroscopische eigenschappen water uit de lucht aantrekt, waardoor zulke vervuiling optreedt.
 
Back
Top