Waarom slaat de koude motor na enkele tellen af in choke als toerental omhoog gaat?

Ik heb op YouTube al carburateurs gezien die helemaal groen waren van binnen het leek wel algengroei.
Ik denk toch dat de hygroscopische eigenschappen water uit de lucht aantrekt, waardoor zulke vervuiling optreedt.
In ieder geval lijkt het er op dat benzine slecht wordt als deze al enige tijd (jaren) niet is gebruikt, je vindt er dan ook bezinksel in.
Van bio-ethanol (toevoeging in de nieuwere benzine) wordt idd gezegd dat het een hygroscopische werking heeft.
 
In ieder geval lijkt het er op dat benzine slecht wordt als deze al enige tijd (jaren) niet is gebruikt, je vindt er dan ook bezinksel in.
Van bio-ethanol (toevoeging in de nieuwere benzine) wordt idd gezegd dat het een hygroscopische werking heeft.
Enige maanden al eerlijk gezegd. Kunt beter de carburateur en tank helemaal leeg laten lopen, als je de wintermaanden niet rijdt.
 
Mij hebben ze advies gegeven op hem vol te tanken en dan weg te zetten.
Slecht advies, je kan beter om de week gewoon even een ritje maken of leeg maken en schoonspoelen. Kijk onderstaand filmpje, die vent geeft heel veel hulpvolle tips.
Betreft scooters zegt iedereen wat anders, dat heb ik wel gemerkt. Probeer anders een keer een winter benzine in een fles cola te zetten en dan eraan te ruiken.
 
Last edited:
Nou op de meeste forums en sites zeggen ze :
Het lijkt veiliger om je brommer met zo weinig mogelijk brandstof in de tank weg te zetten, maar als je dat doet gaat de tank op den duur roesten. Zonde, want voor je het weet moet je de hele brandstoftank reinigen of in het ergste geval vervangen. Laat het niet zover komen en zorg dat je brommer met volle tank de stalling in gaat.

Ik zet hem altijd vol weg, ben benieuwd wat andere hier op het forum doen.
 
Nou op de meeste forums en sites zeggen ze :
Het lijkt veiliger om je brommer met zo weinig mogelijk brandstof in de tank weg te zetten, maar als je dat doet gaat de tank op den duur roesten. Zonde, want voor je het weet moet je de hele brandstoftank reinigen of in het ergste geval vervangen. Laat het niet zover komen en zorg dat je brommer met volle tank de stalling in gaat.
Af en toe een ritje maken is het beste lijkt me dan. Als er dan pekel/sneeuw is ding even in de schuur laten met een volle tank.
Als je hem toch de winter wilt laten staan zou ik misschien ook met een volle tank weg zetten en een additief erin.
 
Last edited:
Intussen viel me op dat met de koude van de afgelopen dagen, de huidige instelling toch niet zo goed werkt omdat de motor niet meteen start.
Maar ik hoorde ook een raar geluid rondom de uitlaat.
Dat heb ik opgelost in 2 stappen:
Eerst de bouten van de uitlaat nog eens controleren, waarbij 1 bout toch nog iets aangetrokken moest worden.
Daarna de CO schroef in totaal 3 slagen opengedraaid (2,5 om mee te beginnen met een halve slag extra).
Eerder had ik 2,5 slag en een beetje gedaan, maar nu start de motor duidelijk sneller en blijft lopen.
 
Last edited:
Ik ervaarde dezelfde issues als TS en heb mijn CO-schroef (2010 V-Clic GY6) ook op 3 slagen uit gezet. Het lijkt nu beter te gaan.

Wat is nu eigenlijk het effect van een grotere stationairsproeier t.o.v. de CO-schroef verder uitdraaien?

(Ja, ik weet dat dit topic uit 2020 komt.)
 
Stationair sproeier heeft te maken met het oppakken van af stilstand , als deze te klein of te groot is , pakt het toerental niet gelijk op.
Dus je moet eerst een paar X gas geven , voordat je gelijk van af dicht gashandel gelijk goed toeren maakt met gas geven
 
De mengselschroef.
Post automatically merged:

Stationair sproeier heeft te maken met het oppakken van af stilstand , als deze te klein of te groot is , pakt het toerental niet gelijk op.
Dus je moet eerst een paar X gas geven , voordat je gelijk van af dicht gashandel gelijk goed toeren maakt met gas geven
Dat valt wel mee, is echt alleen met koude start dat hij wegvalt als je gas geeft door brandstoftekort.
 
Back
Top