Waarom SBO Sprints ?

Status
Not open for further replies.

Razma

Well-Known Member
Omdat ik veel negatieve (vooral financiële) reacties hoor/lees, wil ik graag heel uitgebreid een keer toelichting geven...

Het is echt een lang verhaal -maar echt aan iedereen- doe de moeite dit even te lezen en neem er de tijd voor...

Het antwoord op de vraag waarom SBO er is gekomen en waarom de startlicentie met verzekering en de medische formulieren geregeld moeten worden.

Sinds eind 2004 ben ik actief bezig gegaan met de mogelijkheden om naast Damwoude, Jubbega en Genemuiden nog een sprint te organiseren.
Hiervoor heb ik (letterlijk) het hele land doorgereisd en uren aan de telefoon gehangen met verzekeringsagenten en adviseurs die helaas allemaal een negatief advies moesten geven over de dekking van de rijders. Het afsluiten van een WA en/of evenementenverzekering was daarentegen geen probleem.

Tijdens de beurs in Utrecht ben ik in contact gekomen met de Motorsport Organisatie Nederland (MON) die ons graag wilde verder helpen, ook verzekeringstechnisch. Zij dragen elke tweewielersport een warm hart toe en geven ons alle steun, ook juridisch om de brommer- en scooterraces en sprints te ondersteunen.

Sinds deze contacten heb ik uren en dagen in gesprek geweest met verschillende juristen en verzekeraars die dagelijks werken met evenementen (van kleine dingen tot grote organisaties van tienduizenden mensen).

Het moraal van een verhaal...
Wat er ook op een evenement gebeurd, de organisatie kan te allen tijde verantwoordelijk gesteld worden voor wat er op het terrein allemaal gaande is. Van publiek, rijders, deelnemers enzo...

Ik heb (persoonlijk) altijd meetings als bijv. Best erg gezellig gevonden.
Alleen.... deze juristen werken dagelijks (!!!!!!) met rechtzaken met claims van miljoenen (lees ff goed...) van mensen die op zo'n soort evenement waren en daar de organisator verantwoordelijk voor hebben gesteld voor (ook kleine) ongeval(len). Niet noodzakelijk gevaarlijke sporten als sprinten (want het is en blijft een risicovolle gemotoriseerde sport), maar zelfs wandelvereningen !!!!

Dit gaat soms over belachelijke dingen als gestruikeld over een omgevallen dranghek tot een gevallen fietser. Een organisator kan via rechtzaken hiervoor (ja, ook hiervoor) een claim krijgen van duizenden euro's.

Ik geloof niet dat iemand dit ook maar een organisator van zo'n evenementje toewenst toch ?

Afgelopen jaren zijn (sommige) gemeentes best gemakkelijk geweest in het afgeven van vergunningen, MAAR dingen zoals Best is gewoon niet meer mogelijk. Bij verschillende gemeentes hebben ze zo'n opkomst vaak niet verwacht (tja.. een paar brommertjes die komen) en nu stellen ook die gemeentes nu best strikte verzekeringstechnische en veiligheids eisen. Om hieraan te voldoen is gewoon (ook voor Best) nu een overkoepelende organisatie nodig.

Oprecht, het is nooit mijn opzet geweest om mensen zoveel geld te laten betalen, maar wél een goede sprint te regelen én verzekerd.

Stel, je start... de tegenstander maakt een overwachte wheelie en houdt deze niet in controle, knalt tegen je aan en je valt. (niet ondenkelijk aangezien er meerdere malen eens mensen onhandig vallen bij de start). Je moet afgevoerd worden naar het ziekenhuis met ambulance en dat wordt genoteerd. Helaas pindakaas krijg je dus niets terug van je ziekenfonds aangezien het bij deelname was aan een gemotoriseerde sport. Indien het NIET ERNSTIG is krijg je soms nog een rekening thuis van een kleine 300/400 euro, dus wat gaan sommigen doen? Juist ja, gewoon een claim indienen bij de organisator (omdat die daarvoor verzekerd zou moeten zijn) met als resultaat dat een klein incident als dat tot gewoon een rechtzaak kan uitlopen met zware claims. Resultaat van dat is dat het en-publique gaat in zo'n geval en het voor volledig Nederland letterlijk over is met alle legale evenementen.

Het gaat hier niet om één evenementje, maar tientallen evenementen met in totaal duizenden mensen (!). De kans dat er ooit wat gebeurd is gewoon reeël, hoe je het ook draait of keert. Ik ben absoluut geen doemdenker, maar een realist geworden sinds ik zoveel met verzekeringen en juristen in contact ben...

Als er ooit iets gebeurd... en/of het haalt de krant (een ambulance oproep komt automatisch bij media terecht) is het over voor alle vergunningen in Nederland. Of jullie moesten denken dat er onderling geen contact is tussen gemeentes over dit.
Ik zit er middenin en heb niet 1x gemerkt, maar echt altijd, dat wanneer je een vergunningaavraag indient ze overal bij andere gemeentes rondvragen hoe en wat... Honest.

Goed... dat is de ene kant.
Ik merk sowieso nu in samenwerking met veel vergunningaanvragers door heel het land dat als zo'n organisatie naar een verzekeringsagent toestapt voor een evenementenverzekering zelfs dat vaak geweigerd wordt en/of alleen toegekend wordt voor alles omheen, maar niét de sprints (hetzelfde als Jubbega, Damwoude en Genemuiden dus). Hierdoor kom je uiteindelijk weer bij het verhaald hierboven.
Gemeentes nemen tegenwoordig géén genoegen meer met enkel een evenementenverzekering (want ook zij lopen risico's)...

Waarom denk je dat bijna alle meetings van vorig jaar nu bij ons (moeten) kloppen ? Juist ja, omdat de gemeente een goede verzekering wenst omdat het té risicovol wordt. En al deze organisatoren willen we graag helpen met ons hele hart.

Er zullen nog wel gemeentes zijn die het uiteindelijk toekennen aan nieuwe organisaties omdat ze niet beter weten. Voor een tweede maal zo'n evenement zitten we wederom bij het verhaal hierboven.

Heel erg oprecht, ik heb dit pas sinds het laatste jaar dit ook allemaal maar beseft dat het echt belangrijk is en ik praat nu zoveel met juristen dat het gewoon zo reeël is dat je een miljoenenclaims kan krijgen, mensen nix vergoed krijgen en je dus gewoon financieel aan de grond kan zitten (als gedupeerde rijder én organisator) en/of ook je ouders dus als minderjarige! Het is géén ver-van-m'n-bed-show van 'dat overkomt mij niet', maar iets dat dagelijks (!!)gebeurd bij allelei evenmenten !!!!!

Ik geloof niet dat iemand dit ook maar een organisator van zo'n klein evenementje toewenst toch ?

De meeste organisators zitten hier op het forum, zetten zich voor de volle 100% en zelfs 200% in. Niemand wenst deze mensen ook maar iets toe toch ?
Of een de rijder aan de start naast je ?

Zo mogen brommersprints toch nooit eindigen ??

PS: voor de SBO is opgericht ben ik (lees goed: ) meer dan 8 maanden bijna fulltime er mee bezig geweest om echt wat te regelen met een verzekering op een simpele manier (vergelijkbaar met Jubbega ofzo). Alleen is dit gewoon niét dekkend en een risico om financieel aan de grond te raken door een klein foutje in een klein hoekje wens ik niemand toe als organisatie, maar wél een mooie sprintdag !

Ik heb lang over dit verhaal nagedacht voor ik het neertypte en ik hoop ook dat hier eindelijk begrip en verstand voor komt.

Stichting SBO is er niét om geld uit jullie portefeuille te halen, maar juist om voor iedereen een paar superdagen te bezorgen per jaar op een veilige manier zonder dat jij of je ouders ergens zorgen om moeten maken.
Een dag waarbij je kan rijden, chillen, sleutelen, rondhangen, barbeque... én indien noodzakelijk ook op al onze steun kan rekenen...

Heb je vragen, opmerkingen, juridische of verzekeringsvragen ?
Wij geven eerlijk en duidelijk antwoord ! Just ask...
http://forum.scooterforum.net/forum/showthread.php?t=104926
 
Advertisement - register to remove this

Status
Not open for further replies.
Back
Top