Waarom kan ik mijn aerox niet kicken

Hassan

New Member
Tijdens het rijden viel mn aerox uit terwijl dat ie uit viel hoord ik n geluid als of iets in de blok los schoot toen heb ik hem aan de kant gezet wouw ik hem kicken alleen kickpedaal was vast als een muur waar zou dat aan liggen? Ik heb wel mijn carter kap open gehad zag van binnen netjes uit alleen de vario draait niet verder is de probleem dan in mn vario of in de cilinder zelf zo ja wat zou het zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Sorry dat ik de brenger van het slechte nieuws ben maar je hebt net zoals ik een week geleden een vastloper gekregen. Je zuiger zit klem in de cilinder. Dit kan meerdere oorzaken hebben.
Bijv;
Geen of te weinig olie
Circlip of iets dergelijks gesprongen
Te warm geworden

Bij mij was het naaldlager kapot geknalt.

Als je geluk hebt valt de schade mee maar bij mij zitten alle naalden in het blok en op dit moment krijg ie een revisie dus ongeveer 500€+ aan schade (bij mij is het zo duur ivm een revisie. Alles word vernieuwd, krukas etc.)

Als je geluk hebt is je krukas nog goed, ligt aan hoe die vastgelopen is. Mijne vervang ik gewoon uit zekerheid omdat een krukas optisch best moeilijk te controleren is volgens de monteur.
 
Sorry dat ik de brenger van het slechte nieuws ben maar je hebt net zoals ik een week geleden een vastloper gekregen. Je zuiger zit klem in de cilinder. Dit kan meerdere oorzaken hebben.
Bijv;
Geen of te weinig olie
Circlip of iets dergelijks gesprongen
Te warm geworden

Bij mij was het naaldlager kapot geknalt.

Als je geluk hebt valt de schade mee maar bij mij zitten alle naalden in het blok en op dit moment krijg ie een revisie dus ongeveer 500€+ aan schade (bij mij is het zo duur ivm een revisie. Alles word vernieuwd, krukas etc.)

Als je geluk hebt is je krukas nog goed, ligt aan hoe die vastgelopen is. Mijne vervang ik gewoon uit zekerheid omdat een krukas optisch best moeilijk te controleren is volgens de monteur.
Als ik de cilinder open maak hoe kan ik het zien hoe die is vastgelopen? Met olie bedoel je 2t olie of vertanding olie? Want dat ie vast gelopen is door 2t olie of omdat ie te warm is kan eigenlijk bijna niet ik doe altijd in van een jeryycan vullen waar de juiste hoeveelheid olie in zit en dat ie te warm was kan eigelijk helemaal niet want dat was gebeurt na dat ie al paar uren uit was
 
Nou je kunt je vario niet bewegen dus geloof me maar dat ie vastgelopen is. Als je het perse wilt nakijken; probeer je cillinder er maar eraf te halen. Gaat je niet lukken op de normale manier. En dan heb je of de verkeerde meng verhouding of er is iets anders aan de hand zoals bij mij het naaldlager kapot is gegaan. En hij kan zeker te warm zijn geworden. Denk aan een te kleine sproeier, of te weinig olie. Warmlopen kan binnen enkele seconden gebeuren zonder koeling. Is het een watergekoelde? Dan kan het zomaar zijn dat er een leiding verstopt zit waardoor er niet gekoeld wordt.
Uit je verhaal merk ik op dat je zelf mengt. Mensen maken nu eenmaal fouten dus het kan zomaar zijn dat je de verkeerde verhouding hebt aangehouden.
 
Dat zie je meteen als je je cilinder eraf haalt, zuiger zal er verrot uitzien of wellicht een gat aan de bovenkant van je zuiger.
Dit klopt niet, bij een vastloper zit de zuiger gewoon klem in de cilinder dus is het niet even je cilinder eraf halen. Jij verwart denk ik een vastloper met een warmloper ofzo
 
Dat zie je meteen als je je cilinder eraf haalt, zuiger zal er verrot uitzien of wellicht een gat aan de bovenkant van je zuiger.
Dat klopt precies zo zag de cilinder er uit en er zat een gat in de zuiger
Post automatically merged:

Dat zie je meteen als je je cilinder eraf haalt, zuiger zal er verrot uitzien of wellicht een gat aan de bovenkant van je zuiger.
hoe kan dat? Dat ie zo stuk gaat?Snapchat-1171382156.jpg
 
Last edited:
Kan verschillende oorzaken hebben.
Te arm mengsel
Ontsteking te vroeg
Verkeerde bougie, of bougie kapot gegaan
Ouderdom/slijtage
Cilinderkop te hard aangedraaid.
Uitlaat dicht gaan zitten
Enz enz
 
Dit klopt niet, bij een vastloper zit de zuiger gewoon klem in de cilinder dus is het niet even je cilinder eraf halen
Klopt maar dat zie je meteen toch meteen? :grinning:
Verschil tussen warm loper en een goeie vastnaaier ken ik wel, vroeger maar al te vaak gehad toen ik nog met de scooter naar school ging.:tearsofjoy:
Maar rijd je met een oliepomp of op mengsmering? Kan natuurlijk ook zijn dat je olie op was en de boel daarom in de soep liep
 
De reden is omdat dat ie vast gelopen is dat ik zonder lucht filter reed waardoor een steentje ofzo in mijn zuiger kwam daarom is mn zuiger stuk is gegaan
 
Hassan,

draai de zuiger naar beneden en controleer de cilinderwand.
Zitten hier ook krassen of beschadigingen in, ook cilinder vervangen.
Verder hoe ziet je cilinderkop uit?
 
Het scheelt dan dat hij niet meer vast zit. Dan valt het gelukkig mee denk ik. Laat anders even iemand kijken naar je cilinder die weet waar hij op moet letten of plaatst wat foto's van de wand hier. De reden dat je geen compressie meer hebt kan zijn omdat er een gat in je zuiger zit(beetje logisch ook)
 
Was ik zwz plan om iemand naar laten kijken alleen hier kan ik ook wat van leren over hoe scooters werken bijvoorbeeld ik wist niet dat als een gat in de zuiger zit dat kan veroorzaken dat ik geen compressie heb
 
Was ik zwz plan om iemand naar laten kijken alleen hier kan ik ook wat van leren over hoe scooters werken bijvoorbeeld ik wist niet dat als een gat in de zuiger zit dat kan veroorzaken dat ik geen compressie heb
Elke beschadiging kan er voor zorgen dat je compressie verlies hebt. Ook als een cilinder ovaal slijt door een kantelende zuiger oid is er compressie verlies. Zo'n zuiger en cilinder zijn heel erg gevoelig voor schade. Je moet je voorstellen dat tussen je kop en zuiger een verbrandings kamer zit. Door het gat in de zuiger vind de ontploffing niet meer plaatst in de verbrandings kamer dus is er ook geen compressie meer. Hoe heb je dit trouwens gemeten ? Met een compressie meter? Door aan de kickstarter te voelen kan je namelijk geen compressie meten.

Als je in de buurt van Zuid Limburg woont wil ik er best naar kijken voor je. Een zuiger heb je sowieso nieuw nodig. De cillinder kan nog te redden zijn maar dat verwacht ik niet.

Let er wel op dat er geen stukjes zuiger in het blok achterblijven, kan je zomaar je nieuwe cillinder kosten oid. Als je echt pech hebt moet het blok gewoon even gesplitst worden om alle metaal resten eruit te vissen.
 
Last edited:
Back
Top