Waarom is mijn bougie roestig van kleur

Aidan384838

Well-Known Member
Hallo allemaal.
Ik heb gister een paar leuke dingen besteld voor mijn 80 cc peugeot v clic.
Ik dacht ik draai voor de lol de bougie er eens uit.
Ik dacht kan meschien beetje donker zijn omdat ik met grote sproeier rijd maar hij is letterlijk bruin roestig. Dit heb ik nog nooit gezien iemand enig idee hoe dit kan.
20220712_160418.jpg
 
Advertisement - register to remove this

Maar hoe kan dat ooit die vonk is niet eens zichtbaar. En ja ik houd hem tegen me frame aan.

Wat bedoel je?
Dat je geen mooie vonk hebt en of ziet?

Het brandstofmengsel word pas optimaal benut/verbrand als de vonk mooi en krachtig is. (type bougie niet te koud?)
Op die manier blijft alles relatief schoon van aanslag e.d.
Rijdt je relatief korte stukjes met de scooter is de kans echter groot dat er vochtaanslag achterblijft op de cilinderwand.
 
Zit er SLS Sysyteem op ?zo ja ... is dat schoon en droog , kijk eens naar dat aftap slangetje , met dat dopje er in , als de boel niet regelmatig word afgetapt , zit heel de boel vol vocht , wat weer in de Cilinder terecht komt.
 
Wat bedoel je?
Dat je geen mooie vonk hebt en of ziet?

Het brandstofmengsel word pas optimaal benut/verbrand als de vonk mooi en krachtig is. (type bougie niet te koud?)
Op die manier blijft alles relatief schoon van aanslag e.d.
Rijdt je relatief korte stukjes met de scooter is de kans echter groot dat er vochtaanslag achterblijft op de cilinderwand.
De vonk is heel erg zwak dat.
Zit er SLS Sysyteem op ?zo ja ... is dat schoon en droog , kijk eens naar dat aftap slangetje , met dat dopje er in , als de boel niet regelmatig word afgetapt , zit heel de boel vol vocht , wat weer in de Cilinder terecht komt.
Nee dat systeem heb ik niet.
 
Als de bougie vol roest zit verbaasd me het niet dat je een zwakke vonk hebt.
Een groot deel van de elektrische stroom, welke normaal van de elektrode naar de massa "oversppringt", gaat nu via die roestlaag.
Als dit daadwerkelijk roest is, vraag ik me af waar dit ijzer vandaan komt want zelfs de iridium elektrode is roestbruin.

Zou ook nog zwavelafzetting kunnen zijn, welke brandstof heb je het laatst getankt?
 
Last edited:
Type bougie is hittegraad 7 dus lijkt me prima.
Post automatically merged:

Je hebt dus wel een carterontluchting maar geen systeem naar de uitlaat?

Mjaa, misschien heb je wat meer aan de manuals die in de resources staan....


Lees het even aandachtig door hoe precies dit IAE systeem werkt!
Ik heb alleen een slang aan me carter hangen meer niet.
Het is namelijk een blok wat vanonder een andere scooter komt. Niet het orginele peugeot blok.
Als de bougie vol roest zit verbaasd me het niet dat je een zwakke vonk hebt.
Een groot deel van de elektrische stroom, welke normaal van de elektrode naar de massa "oversppringt", gaat nu via die roestlaag.
Als dit daadwerkelijk roest is, vraag ik me af waar dit ijzer vandaan komt want zelfs de iridium elektrode is roestbruin.

Zou ook nog zwavelafzetting kunnen zijn, welke brandstof heb je het laatst getankt?
Ik heb met meerdere bougies geprobeerd en allemaal evenzwak het vonkje is niet eens zichtbaar maar hij rijd wel.
Ik tank voor de rest altijd 98
Laatste 2 tank beurten bij tamiol 98 getankt
Wat zou zwavelafzetting moeten zijn.
Post automatically merged:

Heeft de scooter ruime tijd stil gestaan? Zou in ieder geval zo'n additief voor de benzine halen mocht hij niet helemaal uit elkaar gaan.
Nee rijd er elke dag op
 
Probeer eens als eerste een andere Bobine.../ Kabel / Dop. als dat niet werkt ... de CDI .
Neem aan dat de aarde naar het Motorblok OK is ? kan je zo meten van de Accu naar het Blok.
 
Alvorens zomaar onderdelen te gaan bestellen en proberen kun je best even de manuals na/doorlezen.


Hier staat ook meer in vermeld dan alleen het IAE gebeuren!

Dus nogmaals: lees het eerst even door...
Waardes welke je behoort te meten voor div. elek onderdelen staan er ook in vermeld/aangegeven!
 
Probeer eens als eerste een andere Bobine.../ Kabel / Dop. als dat niet werkt ... de CDI .
Neem aan dat de aarde naar het Motorblok OK is ? kan je zo meten van de Accu naar het Blok.
Bobine al geprobeerd. Kabel ook en dop.
Alvorens zomaar onderdelen te gaan bestellen en proberen kun je best even de manuals na/doorlezen.


Hier staat ook meer in vermeld dan alleen het IAE gebeuren!

Dus nogmaals: lees het eerst even door...
Waardes welke je behoort te meten voor div. elek onderdelen staan er ook in vermeld/aangegeven!
Zal ik alles maar gaan doormeten
Post automatically merged:

Kan het bestand niet openen.
Post automatically merged:

Probeer eens als eerste een andere Bobine.../ Kabel / Dop. als dat niet werkt ... de CDI .
Neem aan dat de aarde naar het Motorblok OK is ? kan je zo meten van de Accu naar het Blok.
Lijkt me gewoon goede aarde ik kan wel een extra massa leggen
 
Back
Top