Waarom heeft een scooter geen waarschuwingslichten?

Peugeot Django ook vanaf fabriek..
Hele mooie scooter maar je betaalt er ook voor.
3300 Euro en dan vraagt men in Nederland ook nog 200 Euro om de scooter rijklaar te maken.
Dus zo'n 3500 Euro voor een Peugeot wel gemaakt in Frankrijk!
 
Hele mooie scooter maar je betaalt er ook voor.
3300 Euro en dan vraagt men in Nederland ook nog 200 Euro om de scooter rijklaar te maken.
Dus zo'n 3500 Euro voor een Peugeot wel gemaakt in Frankrijk!
Ja hij was 5 jaar geleden best aan de prijs, zeker incl. beugelset en drager voor topkoffer, en natuurlijk de S versie want die had een led logo :) nooit problemen gehad en reed heerlijk, tot dat hij met Corona lang buiten stil heeft gestaan, na een reanimatie poging bij de dealer fikten het dashboard uit.. duur grapje om die te vervangen voor een "oude" scooter, dus ingeruild voor een SXR.
dus voor mij is de Django wel een aanrader als je echt eens iets anders wilt hebben,,
 
Oke, heel erg bedankt! tweepolig is een gewone als een lichtschakelaar zegmaar en enkelpolig is drukken is aan en nog een keer drukken is uit toch? en wat voor diodes heb ik precies nodig? ben niet zo heel goed met elektra hahah. Als je hier nog antwoord op zou kunnen geven zou dat echt top zijn.

alvast bedankt, Django
 
Hallo Django,

nee een tweepolige oftewel dubbelpolige schakelaar heeft niks te maken met hoe hij bediend wordt.
Dit heeft ermee te maken dat je twee circuits onafhankelijk van elkaar kunt bedienen met 1 druk op de knop.
In principe zitten er twee enkelpolige schakelaars in een behuizing die met 1 knop tegelijkertijd worden bediend.
Je ziet dit toch ook op de tekeningen die ik heb gemaakt voor beide mogelijkheden.

De tekening zonder diodes heeft een dubbelpolige schakelaar.
De tekening met diodes maakt gebruik van een enkelpolige schakelaar.

en wat voor diodes heb ik precies nodig?
Als je de tekening kiest met de dubbelpolige schakelaar heb je geen diodes nodig, persoonlijk heeft dit mijn voorkeur omdat niet iedereen een gespecialiseerde elektronicazaak in de buurt heeft waar hij of zij woont.

Neem je de tekening met de enkelpolige schakelaar heb je dus wel twee diodes nodig.
De diodes die je neemt hangt een beetje af van de lampjes die er in je knippers zitten ( het wattage ), de diodes die je kiest moeten namelijk de stroom kunnen verwerken van 2 lampjes (voor en achter).

De meeste scooters hebben 10 Watt lampjes dus in totaal is dit dus 20 Watt per zijde.
De boordspanning van je scooter is, laat zeggen, 12 Volt.

I=P/U (Stroom=vermogen/spanning of te wel Ampere=Wattage/Volt)
I=20/12 I=1,66 Ampere.
Dus als je knippers hebt van 10 Watt elk, moet je minimaal een diode kiezen die minimaal 1,66 Ampere aan stroom kan hebben.
Echter ik zou er toch minimaal een factor 2 gaan boven zitten dus dat worden diodes van ongeveer 3 Ampere.

Echter jij hebt LED-knippers maar ik weet niet hoeveel Watt deze hebben maar laat zeggen dat elke knipper 3 Watt is, dit is per zijde 6 Watt.
Als je dan uitrekent met de formule I=P/U, kom je uit op 0,5 Ampere, pas hier de factor van 2 op toe en je zit op een diode van 1 Ampere.

Het type van de diode is niet kritisch dus ga gewoon naar je locale elektronica boer en vraag wat hij zo heeft aan diodes die deze stroom kunnen verwerken.
De meest bekende is de 1N4001, denk ik wel.

1647531776094.png
 
Last edited:
@Sparky altijd mooi om te lezen wat voor aanwinst jij bent op dit forum qua electronica en techniek. Ik snap er nooit iets van maar lees het altijd graag haha.
Bak met kennis, dat weet ik wel.
 
Bedankt @simsa voor het compliment.

Ik vind het erg leuk om de (elektro)techniek tot bij de mensen te brengen.
Hoop dan ook dat af en toe iets blijft hangen en er ook interesse ontstaat.

Je zult dan ook zelden een korte tekst van me zien, dit omdat dit medium voornamelijk is gebaseerd op tekst en ik zeker wil weten dat het goed over komt en men mij begrijpt.
Misschien soms tot ergernis van andere leden????

Ik zelf leer er dagelijks ook bij.
Het probleem is hoe meer je leert, hoe stommer je, je voelt. ;)
 
Goeie morgen @Koenoosterveld ,

welkom op dit mooie forum.

Hieronder heb ik 1 van de 2 schemaatjes van mijn post#19 uitgebreid met knipperrelais, contactslot en accu, voor het andere schemaatje geldt hetzelfde maar in principe heb je dit alles niet nodig.
Alles wat zwart is getekend, is al bestaande dus daar hoef je niks aan te veranderen.
Het enige wat je erbij moet knutselen is het rode gedeelte.
Het schemaatje met de dubbelpolige schakelaar, zoals hieronder, is natuurlijk het eenvoudigst maar aan een leuke dubbelpolige schakelaar is niet altijd gemakkelijk aan te komen daarom het alternatief met de diodes.

Welke scooter heb je, misschien kan ik je helpen aan wat draadkleuren?
1707892249628.png
 
Last edited:
Mijn NIU heeft wel alarmlichten. Was van de zomer erg handig na dat er in een flauwe bocht met bosjes een meisje op de grond lag na dat hun sturen in elkaar kwamen. zij lag bewusteloos op de grond. Door de scooter net buiten de bocht neer te zetten met de lichten aan zagen mensen het op tijd. Anders rij je gerust in de bocht (onbedoelt) met gemak over iemand heen.
 
Last edited:
De Yamaha Virago die ik gehad heb zaten wel duplo lampjes in de knipperlichten die maar 1 aansluiting had.
Misscshien dat dat voorzien was voor alamlichten.
Ik heb er 2 gehad een 500 import usa en een 1100 EU maar weet niet meer welke die duplo fittingen had.
Ik had een Virago 1000 uit Amerika en wilde daar runninglights in maken.
Fittingen gekocht, haal het glaasje van het knipperlicht, lampje eruit, zat er een plakbandje over het 5 watt voetje.
Zal voor de keuring geweest zijn.
Overigens bestaat er wel zoiets van Safetylights, hiermee kan je running lights maken en verschillende knipper- en flits patronen instellen middels je rem handvat.
Ik moet nog ergens zo'n kastje hebben.
 
Goeie morgen @Koenoosterveld ,

welkom op dit mooie forum.

Hieronder heb ik 1 van de 2 schemaatjes van mijn post#19 uitgebreid met knipperrelais, contactslot en accu, voor het andere schemaatje geldt hetzelfde maar in principe heb je dit alles niet nodig.
Alles wat zwart is getekend, is al bestaande dus daar hoef je niks aan te veranderen.
Het enige wat je erbij moet knutselen is het rode gedeelte.
Het schemaatje met de dubbelpolige schakelaar, zoals hieronder, is natuurlijk het eenvoudigst maar aan een leuke dubbelpolige schakelaar is niet altijd gemakkelijk aan te komen daarom het alternatief met de diodes.

Welke scooter heb je, misschien kan ik je helpen aan wat draadkleuren?
View attachment 74347
Peugeot vivacity 2006

Bedankt!
 
Grote kans dat jij Knipperlicht Relais in je Cockpit zit verwerkt
Sommige hebben dit inderdaad (types met een digitale cockpit) echter dit is geen probleem, de aftakking van de bedrading gebeurt immers in de bedrading van de richtingaanwijzerschakelaar.
Wel is het dan zo dat de lampjes in een ander ritme knipperen.
Mocht dit een probleem zijn kun je nog altijd een los elektronisch geregeld knipperrelais plaatsen.


Hieronder het schema met de kleuren van Peugeot.
1708020732768.png
 
Sommige hebben dit inderdaad (types met een digitale cockpit) echter dit is geen probleem, de aftakking van de bedrading gebeurt immers in de bedrading van de richtingaanwijzerschakelaar.
Wel is het dan zo dat de lampjes in een ander ritme knipperen.
Mocht dit een probleem zijn kun je nog altijd een los elektronisch geregeld knipperrelais plaatsen.


Hieronder het schema met de kleuren van Peugeot.
View attachment 74367
Heb je deze zelf getekend?
 
Goeie morgen @Koenoosterveld ,

welkom op dit mooie forum.

Hieronder heb ik 1 van de 2 schemaatjes van mijn post#19 uitgebreid met knipperrelais, contactslot en accu, voor het andere schemaatje geldt hetzelfde maar in principe heb je dit alles niet nodig.
Alles wat zwart is getekend, is al bestaande dus daar hoef je niks aan te veranderen.
Het enige wat je erbij moet knutselen is het rode gedeelte.
Het schemaatje met de dubbelpolige schakelaar, zoals hieronder, is natuurlijk het eenvoudigst maar aan een leuke dubbelpolige schakelaar is niet altijd gemakkelijk aan te komen daarom het alternatief met de diodes.

Welke scooter heb je, misschien kan ik je helpen aan wat draadkleuren?
View attachment 74347
thnx voor deze uitleg die goed en gedetailleerd is beschreven.
Waarschuwinglichten zijn wel handig op een scooter, voor als er iets gebeurt tijdens het rijden en iemand rijd achter je.
Bijvoorbeeld als je een vastloper krijgt of iets waar door de scooter stopt met rijden voor de achterliggers.
Soms rijden andere scooters wel erg dicht achter me, dat ik hoop dat mn scooter wel blijft rijden want als die op dat moment stopt klapt zon achter spatboardklever er recht in.
 
Last edited:
Back
Top