Waarom heeft een scooter geen waarschuwingslichten?

Enterprise

Well-Known Member
Vandaag op de terug weg van het werk zag ik een motor rijder stilstaan met pech, de ANWB was er ook al bij.
Het viel mij op dat deze motor gevaren lichten had. Zowel links als rechts knipperde net zoals bij een auto.

En toen schoot mij de volgende vraag naar binnen;
Waarom heeft een scooter eigenlijk geen waarschuwingslichten?

Aangezien bij tot nu toe alle brommers die ik heb gehad de knipperlichten werken als de brommer uit staat (wel op contact) denk ik dat dit makkelijk te fabriceren moet zijn. Maar waarom eigenlijk niet? Met een scooter kan je toch ook op een gevaarlijke weg komen te staan waarbij je gevaren lichten zou kunnen gebruiken?
 
Advertisement - register to remove this

Het is inderdaad makkelijk te maken met een extra enkelpolige schakelaartje en twee diodes of een dubbelpolige schakelaar zonder diodes.
Het probleem is echter dat de meeste scooters een knipperrelais hebben waarvan de knipperfrequentie, belasting afhankelijk is.
Dit is inherent aan het interne ontwerp van deze relais.

Voorbeeldje:
  • Stel je hebt een scooter met 10 watt lampjes in elk knipperlicht.
  • Zet je de raw-schakelaar naar links zullen de twee lampjes van je linker knipperlichten (voor en achter) de belasting vormen voor je relais dit is 10W+10W=20Watt en de lampjes zullen knipperen met een normale frequentie.
  • Zet je de raw-schakelaar naar rechts zullen de twee lampjes van je rechter knipperlichten (voor en achter) de belasting vormen voor je relais dit is ook10W+10W=20Watt en de lampjes zullen knipperen met een normale frequentie.
  • Schakel je nu de alarmlichtfunctie aan dan wordt de belasting van het relais ineens 10W+10W+10W+10W=40Watt en de knipperfrequentie zal drastisch wijzigen.
De conclusie is dus dat je ook een ander knipperrelais zult moeten plaatsen, een zogenaamd elektronisch geregeld relais deze bevat een zogenaamde multi vibrator schakeling waarvan de knipperfrequentie altijd gelijk blijft, onafhankelijk van de belasting.
Deze relais worden ook vaak verkocht onder vermelding geschikt voor LED.
Je moet bij de aanschaf van een dergelijk relais er wel op letten dat dit relais, in bovenstaand geval, minimaal 40Watt kan schakelen.

Mocht je interesse hebben hoe je het één en ander moet aansluiten, ik wil wel een schemaatje tekenen en als je me laat weten om welke scooter het gaat, kan ik je ook nog de draadkleuren vermelden.
 
Waarom heeft een scooter eigenlijk geen waarschuwingslichten?
Goeie vraag...
Geen idee waarom er geen waarschuwingslichten op een scooter aanwezig en/of verplicht zijn.
Het enige dat ik kan bedenken is het volgende:
Een motor schurkt tegen een auto aan en lijkt deze hier technisch veel op.
Dus heeft een motor dit soort voorzieningen.
Een scooter is een veredelde fiets en heeft deze voorzieningen dus niet.
Kijk hier voor de verplichte/toegestane verlichting voor een scooter in Nederland.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Mooi aanbod dat @Sparky doet.
Kan je zelf een gevaren/waarschuwingslicht maken op je scooter...
 
Ik heb dat op mijn motoren (Yamaha, Suzuki en Honda) nog nooit gehad. Je kan het wel bij de dealer als een optie laten monteren.
En de Honda die ik nu 2 jaar heb SH300 heeft het ook niet.
 
Mijn Vespa GTS 300 Classic van 2018 heeft overigens ook geen alarmlichten.
Maar ik kan me voorstellen dat het wel handig kan zijn in sommige situaties, persoonlijk heb ik ze op de scooters nooit gemist op de motor daarentegen is het wel fijn als tussen de auto's rijdt die in de file staan. (gedoogd beleid)

@Hap, mooie en zeer degelijke scooter trouwens die SH300 van Honda.
Ik volg op YouTube wel eens een Canadees die er mee naar zijn werk rijdt of camping tripjes maakt of simpelweg een toertje in de mooie omgeving waar hij woont en dit zijn niet allemaal ritjes met mooie gladde wegen dus zijn Hondaatje moet wel wat kunnen verdragen.
 
Last edited:
De Yamaha Virago die ik gehad heb zaten wel duplo lampjes in de knipperlichten die maar 1 aansluiting had.
Misscshien dat dat voorzien was voor alamlichten.
Ik heb er 2 gehad een 500 import usa en een 1100 EU maar weet niet meer welke die duplo fittingen had.
 
Ik heb een alarm op mijn scooter en als deze ge(de)activeert word dan knipperen alle richting aanwijzer voor en achter 3 maal op het zelfde moment. Is dit dan niet slecht voor het relais/belasting?

Het is een Chinees alarmpje dus niet origineel.
 
Nee dit is niet slecht.
Deze knipperspanning komt trouwens niet uit je knipperrelais maar uit je alarm.
Als het goed is komen uit zulke alarmen 2 gele draden ene voor de rechter knipperlichten en de andere voor de linker knipperlichten.
Inwendig in dit alarm zit voor elke richting een diode zodat als je de raw-schakelaar bedient de linker en rechter zijde van de knipperlichten niet gekoppeld worden.
 
Sommige chinese 4t schakelbrommers hebben dacht ik wel gaveren lichten.

Wat je wel op een brommer/motor kan doen is je knipperlichten aan zetten, je bent toch redelijk smal en de mensen zien dat er niemand op zit dus denken ze ook niet dat je ineens weg rijdt
 
Ik denk zelf dat het ook een beetje komt doordat veel scooters toch wel verouderde techniek gebruiken.

Veel oudere motoren die ik gezien heb hebben ook geen alarmlichten en de electronica en techniek komt bij die machines vrij overeen met wat je op een moderne scooter vindt.


Waarom de duurdere scooters het niet hebben zou ik niet kunnen zeggen, maar heel veel scooters lopen toch wel op hele simpele electronica. De ECU van een moderne scooter staat zo ongeveer gelijk aan een gemiddelde ECU uit een auto uit de jaren 90. Meer geavanceerde electronica zit er vaak niet op.

Moderne motoren lopen zoals @gcs100 al zei meer in lijn met de techniek van auto's, veel moderne motoren hebben al vrij geavanceerde electronica aan boord, behalve als je bij de goedkopere motoren gaat kijken.
 
Het kan op vrijwel elke snor, brom en-of motorscooter gemonteerd worden.
Met de verouderde techniek heeft het echter weer niks te maken.
Fabrikant bepaalt of deze optie toegevoegd word, en er is wat dat betreft een enorm verschil in de A en B merken.

En wat Sparky aangeeft in post #2, is natuurlijk mogelijk, echter moet men dan veel aanpassen met een schakelaar e.d.
Het kan ook simpeler, maar daar hangt ook weer een iets duurder prijskaartje aan.

Ik heb zelf (na tip van een vriend) een alarm/gevarenlicht module geplaatst (ingebouwd) op mijn 150cc Maxster.
Deze module van Mototronix behoeft geen extra schakelaar en is vrij makkelijk aan te sluiten op de bestaande bedrading van de raw verlichting. Rest van bedrading gaat naar de accu plus en-of geschakelde plus, en op de min, of massa aansluiting.
Wel geteld, 4 draden aansluiten en je bent klaar!
Met de raw stuurschakelaar kun je dan makkelijk het gevarenlicht inschakelen....

Kijk anders even hier: www.mototronix.nl/goedzicht-producten.html

Ik heb de module uit de bijlage (pdf) gemonteerd. Uiteraard hebben ze d.i.v. modules, maar ik vond 58 Euro duur zat.
 

Attachments

  • Alarmlicht module.pdf
    535.6 KB · Views: 12
Last edited:
Mijn vorige scooter had het.
De eerste eigenaar had het erop gebouwd.
Ik ben echt allergisch voor alles wat met elektriciteit te maken heeft.
Bij mijn nieuwe scooter begin ik er dus niet aan.
Vond het wel heel handig.
Als de brug open stond, deed ik de gevarenlichten aan en reed ik tussen de auto's door naar voren.
 
De Yamaha Virago die ik gehad heb zaten wel duplo lampjes in de knipperlichten die maar 1 aansluiting had.
Misscshien dat dat voorzien was voor alamlichten.
Ik heb er 2 gehad een 500 import usa en een 1100 EU maar weet niet meer welke die duplo fittingen had.
De duplo lampjes in de voorste knipperlichten zijn "running"lights.
Ik had een Virago 1000 uit de VS en wilde er ook running lights op maken.
Duplo fittingen gekocht, maak ik een knipper licht open, zat er al een duplo lamp in met een plakbandje over het 5 watt voetje , dus dat was gauw klaar.
Er bestaan sets om je knipperlichten aan te passen, als running lights of waarschuwingslichten.
Er was ook een bedrijf Motronics (dacht ik) die modules hiervoor maken.
 
In principe is het niet moelijk om alarmlichten op je scooter te bouwen.

Het enige dat je nodig hebt is:
  1. Een elektronisch geregeld knipperrelais ( deze heeft altijd dezelfde knipperfrequentie ongeacht de belasting en wordt ook wel geschikt voor LED genoemd).
  2. Een schakelaar.
  3. Twee diodes.
Dus voor minder dan 15 a 20 Euro is je scooter voorzien van alarmlichten mocht je dat handig vinden!
Heeft je brom- of snorfiets al LED-knippers kun je punt 1 ook weglaten en dan ben je wellicht al klaar voor 5 Euro en natuurlijk wat "elbow grease".

Dus mocht iemand interesse hebben ik wil wel helpen met een schemaatje en een beschrijving hoe je dit aanpakt/maakt.
 
Vandaag op de terug weg van het werk zag ik een motor rijder stilstaan met pech, de ANWB was er ook al bij.
Het viel mij op dat deze motor gevaren lichten had. Zowel links als rechts knipperde net zoals bij een auto.

En toen schoot mij de volgende vraag naar binnen;
Waarom heeft een scooter eigenlijk geen waarschuwingslichten?

Aangezien bij tot nu toe alle brommers die ik heb gehad de knipperlichten werken als de brommer uit staat (wel op contact) denk ik dat dit makkelijk te fabriceren moet zijn. Maar waarom eigenlijk niet? Met een scooter kan je toch ook op een gevaarlijke weg komen te staan waarbij je gevaren lichten zou kunnen gebruiken?

Waarschijnlijk heeft het te maken dat je met je 50cc scootertje niet op de randwegen komt noch de snelwegen.
Want op een motor scooter zal dit vast wel verplicht zijn.
 
Post automatically merged:

Hoi,
Ik ben Django en ik heb een piaggio zip met audi ledjes, het lijkt me dik om een gevarenlicht functie in te bouwen voor stuntsessies etc. en voor de veiligheid kan het soms handig zijn natuurlijk. Zou je misschien een (simpel en duidelijk) schemaatje kunnen maken van hoe ik dit precies moet doen en wat ik precies nodig heb?
 
Last edited:
Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn.
Een dubbelpolige schakelaartje is voldoende.
Of als je die niet kan vinden, kan het ook zoals in mijn post#15.

En uiteraard een knipperrelais dat voor LED geschikt is, is natuurlijk wel een voorwaarde maar deze heb je waarschijnlijk al omdat je led-knippers gemonteerd hebt.
Heb je de led-knippers aangesloten dmv extra belastingsweerstanden gaat dit natuurlijk niet goed werken, de knippers zullen dan te snel knipperen.

Hieronder het schemaatje middels de dubbelpolige schakelaar.
Het zwarte deel is hoe het momenteel zit.
Het rode deel is wat erbij komt. (dubbelpolige schakelaar)
alarmlichten.png
Of, hieronder het schemaatje middels de diodes en een enkelpolige schakelaar zoals in post#15.
Het zwarte deel is hoe het momenteel zit.
Het groene deel is wat erbij komt. (enkelpolige schakelaar en 2 diodes)
alarmlichten met diodes.png
 
Last edited:
Hier hebben ze ook eea.
 
Back
Top